wel of niet stoppen met werken

Het was de bedoeling dat ik na mijn verlof voor 16 uur weer ging werken. Nu doet mijn werkgever moeilijk met de werktijden waardoor dit waarschijnlijk niet gaat lukken met opvang. Nu zijn mijn man en ik eens gaan rekenen wat we nu over houden in de maand als ik zou stoppen. We komen uit op   iets minder dan 700 euro in de maanden daar is alles vanaf. ( gas, licht, water, abonnomenten, gemeentlijke belastingen enz) Ook werkt hij nu 32 uur en zou hij nog eens 36 uur kunnen gaan werken. Denken jullie dat je van 700 euro in de maand kunt rondkomen? Naar mijn mening zou dit moeten kunnen. We zouden wel anders moeten gaan leven maar dit is wel te doen volgens mij?

mmm dat zijn altijd van die persoonlijke afwegingen he...
Zelf ben ik na de geboorte van onze tweede gestopt met werken en ja je moet hier en daar inleveren/anders leven (beter nadenken over uitgaven en dingen uitstellen etc), maar heb er nog geen dag spijt van gehad.
Of 700 euro na vaste lasten genoeg is weet ik eigenlijk niet, zal zelf die berekening eens maken hoeveel er na vaste lasten overblijft hier (ga zelf altijd uit van het nettoloon dat op de rekening komt en daar moeten we het mee doen incl. vaste lasten).
Maar op zich lijkt 700 euro voor een maand leven me niet weinig toe in elk geval....

Succes met verder wikken en wegen en uiteindelijk knopen doorhakken!

Hi Kim,

Ik weet niet hoeveel wij overhouden, maar ik denk wel dat je daar van rond kunt komen.
Ik ben zo'n 150 euro in de week kwijt aan boodschappen, en heb dan ook eventueel iets gehaald voor onze dochter, zoals nieuwe sokjes of luiers, of iets in die trand.
Ik moet wel zeggen dat ik naar de slager bakker en groenteboer ga, en niet zomaar alles in de supermarkt haal.
Ook hebben we regelmatig iets lekkers, gebakje of iets.

Ik kan niet zeggen dat we kei veel overhouden, maar we redden het wel.
X

Hoi Kim,

Het is inderdaad een persoonlijke afweging zoals hierboven al beschreven.
Wij hebben altijd gezegd, dat als we zwanger zouden worden ik voor de kinderen zou zorgen en dus zou stoppen met werken. Doordat mijn contract al eerder afliep ben ik de hele zwangerschap thuis geweest. Dit was financieel zeker even wennen. Je kunt inderdaad niet zomaar meer vanalles uitgeven. Je moet iets bewuster leven en nadenken over wat je koopt.
Wij komen uit met 100 euro aan boodschappen per week. Soms iets meer, maar vaak ook minder!  En sparen kunnen we ook nog.  
Uiteindelijk doe je het toch voor je kindje en ik denk dat je er zeker geen spijt van zult krijgen als je stopt. Ik wil graag mijn kind zelf opvoeden en niet door anderen laten doen.  Ik begrijp natuurlijk dat sommige niet anders kunnen financieel en het kind naar de creche zal moeten. Maar ik zou de eerste stapjes en woordjes voor geen goud willen missen. Daarnaast is het ook nog zo, dat een kind niet altijd alles hoeft te krijgen als je het een keer niet kunt kopen. Zo leert het ook grenzen kennen (ook voor later) en wordt het niet tot over z'n oren verwend. Naar mijn mening krijg je hierdoor lievere en beter opgevoede kinderen.
Als onze kinderen groot genoeg zijn en naar school gaan wil ik wel weer gaan werken, maar dan parttime. Zodat ik er wel altijd voor ze ben.
Het heeft natuurlijk voor en na delen, dus inderdaad veel   veel  succes met wikken en wegen.

Groetjes Mineko

hoihoi, ook ik ben gestopt met werken na de geboorte van de eerste, en nog steeds geen spijt van en nr 2 is onderweg (nog 6 weken). uiteraard moet je anders gaan leven (de meesten van ons dan) maar als je goed oplet kan je echt wel iets extra's doen. wij redden het met 500 euro per maand voor de boodschappen.

suc6 met het maken van je keuze
liefs linda

hoi,
ik studeer zelf nog en mijn vriend werkt pas dus zo ongelooflijk breed hebben we het niet. qua boodschappen voor het eten helpt het altijd goed om de seizoensgroenten en fruit te nemen, dan spaar je veel uit. granen en rijst en pasta in grote hoeveelheden aankopen bij winkels die daar korting op geven. en qua drinken hebben wij eigenlijk meestal alleen water in huis en een groot assortiment kruidenthee. en het meeste daarvan is dan ook nog eens biologisch. vegetarisch is vaak ook goedkoper dan vlees (zeker peulvruchten). en qua kinder en baby spullen: er zijn altijd mensen die leuke spulletjes willen uitlenen, gewoon even rondvragen. ook heb ik al zeer leuke koopjes gedaan tweedehands, via internet. handig is om een zoekwekker te zetten, dan moet je er zelfs niet te veel tijd in steken. ik heb zo al een fietsstoeltje (bijna niet gebruikt), een bibabad (handig als je enkel een douche hebt), en een voetenzak voor in de buggy op de kop getikt.
wel hebben we geïnvesteerd in een goede buggy (maar ook dit samengelegd met familie als cadeau), meubeltjes voor de baby kamer zijn dan weer tweedehands (een familiestuk oa). soms heb ik wel zin om toch eens wat nieuws te kopen qua kleren voor m'n zoontje en dan ga ik bij hema, h&m of zara, vaak mooie spullen en toch betaalbaar. en een beetje minder kleren kopen voor jezelf.... (niet zo moeilijk als er minder tijd overschiet om te shoppen hoor)

veel succes ermee zou ik zeggen!
het zal wel lukken denk ik!
jasm.

Ik denk dat je beslissing van veel meer moet afhangen dan enekel een pure financiële berekening: wat wil jij zelf, voel jij je goed bij 100% thuis blijven bij je kind? Of  wil je toch liever een paar uren of dagen per week blijven werken? Tuurlijk, het moet financieel haalbaar zijn, maar ik zou alle voors en tegens even onder de loep nemen. Je zou ook kunnen proberen met een paar uren te gaa werken, en dan zie je zelf wel wat je fijn vindt.

@ Mineko: ik wil je er even op wijzen dat het niet zo is dat je als werkende moeder de eerste stapjes en weet ik wat nog meer moet missen! Dit is zo'n achterhaald idee! En wat dan te zegen over de vaders....die missen dan wel ales?! Ik werk zelf 4 dagen in de week, en mijn vriend ook, onze dochter (5 mnd) gaat 3 dagen per week naar het KDV, ze leert dus zowel bij ons thuis wat onze regels en gewoontes zijn, en ze leert bij het KDV dat er ook nog andere regels kunnen zijn, hoe ze met andere kindjes om moet gaan, dat ze speelgoed en aandacht moet leren delen etc. Of je lieve en goed opgevoede kinderen krijgt heeft mijn inziens meer te maken met een warme en consequente opvoeding dan met financiële nood. Mijn ouders hadden genoeg geld, maar ook wij hebben vaak gehoord dat we iets niet kregen, en zo willen we dat met onze eigen kinderen ook doen. En ik zou zeker geen betere mama zijn als ik zou stopppen met werken.

Lijkt me een moeilijke afweging. Succes met je keuze.

Ik zou me zelf echt geen leven zonder werk voor kunnen stellen. Ik zou denk ik diep ongelukkig worden van altijd thuiszitten. En daar heeft je kind ook niks aan. Maar dat is voor iedereen anders, natuurlijk.

Ik werk nu vier dagen en blijf dat doen. Mijn lief gaat ook vier dagen werken. Met KDV en (schoon)ouders kunnen we het dan prima regelen.
Verder sluit ik me aan bij Sas van Gent.
Succes allemaal!
Groetjes, José

Terug
Bovenaan