Wel of niet thuis bevallen?

Hallo,

Ik wil graag weten of er mama's zijn die thuis bevallen zijn en hoe zij dat hebben ervaren.  Alle voor- en nadelen heb ik inmiddels wel ergens gelezen, maar hoe was het echt?

De bevalling van mijn eerste kind heeft plaatsgevonden in het ziekenhuis.  Dit is me erg tegengevallen. Een ander ziekenhuis was mijn eerste gedachte, maar ik begin steeds meer te denken aan een thuisbevalling, hoewel ik dit wel eng vind, want mijn eerste bevalling was er niet een volgens het boekje en is ook niet door de VK gedaan.

Gr
Lies

Ben ondertussen drie keer bevallen, één keer in het ziekenhuis (ook niet bevallen) en twee keer thuis.
Ik vind de voordelen van thuis dat je eigen baas bent en je zelf kan bepalen wat je wilt (voor jezelf en de baby)
In het ziekenhuis werd bijna voor mij beslist hoeveel mensen bij de bevalling moesten zijn (ik heb poot stijf gehouden en alleen verpleegkundige en gyn.), mocht mijn baby niet bij me houden op de kamer, moest naar babykamer... Baby werd niet gelijk gebracht als ze huilde.... zij deden haar voor het eerst in bad, terwijl ik dat persé samen met mijn man (hadden we ook uitdrukkelijk gezegd)  wilde doen...., lactatiekundige keek niet  of aanleggen goed ging.....
Kortom ik vond dat er niet naar mij geluisterd werd.

Thuis is gewoon eigen en vertrouwd, jij en je partner zijn de baas en de VK begeleidt jullie. Ik heb geen speciale muziek aangezet, of kaarsjes gebrand... bevalling is iets waar je doorheen moet, vind het niet echt romantisch ofzo. Alles ging beide keren thuis zoals ik het wilde. Mijn man heeft onze twee jongste dochters zelf gebadderd en aangekleed, ze gingen in hun eigen bedje bij ons op de kamer!!!!!

Ok, je hebt niet een bevalling gehad die volgens het boekje ging... maar VK is kundig genoeg om in te schatten of het kan thuis. Mocht het tijdens de bevalling toch niet gaan, kan je altijd nog naar het ziekenhuis.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ik heb zelf getwijfeld of ik thuis wilde bevallen of in het ziekenhuis. het geeft thuis zo'n smeerboed (dacht ik). wat voor mij de doorslag voor een thuisbevalling gaf was toch wel het geld. je moet tenslotte zelf betalen als je zelf beslist om in het ziekenhuis te bevallen. en dat beviel mij niet.
achteraf ben ik blij dat ik thuis bevallen ben. ik had een storm bevalling maar voelde me toch op mijn gemak in mijn eigen huis in mijn eigen bed met alleen mijn man en de vk om mij heen. daarnaa lekker onder je eigen douche en lekker in je eigenbed de eerste mensen ontvangen en niet na het douchen aankleden en oprotten naar huis zoals het in een ziekenhuis gaat bij een goede bevalling.
ik had eigenlijk wel in het ziekenhuis moeten bevallen wegens groenvruchtwater maar dat hebben we nooit gehaald door de storm (gelukkig maar met persweeen in de auto lijkt me geen pretje).
Je moet zelf de keuze maken, ik ben blij met de mijne nu was ik mezelf en geen nummer.

succes en weet elke keuze je ook maakt het is de juiste keuze want het is jouw keuze.

Ik ben pas 1 keer bevallen en dat was thuis. Ik heb een goede bevalling gehad, alleen de persweeen hielden er mee op en daarom moesten we bijna alsnog naar het ziekenhuis. Bij het augustus forum staat mijn hele verhaal, maar het was een prettige ervaring om het thuis te kunnen doen. Ik had alleen wel in het achterhoofd dat slechts 30% van de vrouwen inderdaad thuis bevalt. Er is dus best een grote kans dat je uiteindelijk toch naar het ziekenhuis moet.

Ik heb de rust van thuis als erg lekker ervaren. Ik was door het geweld in mijn lijf ook elk besef van tijd kwijt. Heerlijk. Dit waren de snelste uren ooit. Ik merkte ook dat toen de VK kwam en de kraamhulp emt een leerling dat ik me minder goed kon concentreren dan toen mijn man en ik nog samen waren. En die concentratie had ik echt nodig. Daarom ging het bij mij ook snel. (in totaal 6 uur) Ik kan me voorstellen dat als je in een ziekenhuis bevalt waar weet ik hoeveel personeel steeds je kamer inloopt, dat het met die rust dan snel gedaan is en je concentratie dus ook.

Hopelijk heb je hier iets aan. En je begint meestal thuis om halverwege naar het ziekenhuis te gaan. Je kunt de keuze dus ook uitstellen tot het zover is. Alleen lijkt het mij echt verschrikkelijk om met flinke weeen de auto in te moeten. Ik had al moeite met de trap op lopen!

groetjes
greet

Hallo Lies,

Ik heb ook getwijfeld over de plaats van de bevalling, tot de laatste weken. In het begin zei ik meteen dat ik naar het ziekenhuis zou gaan. Omdat ik me daar veiliger zou voelen, als er dan wat mis is kunnen ze daar sneller wat doen. Later hoorde ik dat dat niet altijd opgaat, want 's nachts zijn er bijvoorbeeld geen artsen en moeten die ook van thuis komen wat ook een half uur kan duren, en overdag hebben zij ook niet altijd meteen tijd voor je.

Later in de zwangerschap, toen alles goed bleef gaan  met de zwangerschap heb ik besloten om het thuis te gaan proberen. Met in mijn achterhoofd dat de meeste bevallingen alsnog in het ziekenhuis plaatsvinden. Ik had me voorgenomen de bevalling te nemen zoals hij kwam en als ik dan toch naar het ziekenhuis moest dan zou ik me daar niet druk om maken. Uiteindelijk mocht ik thuis blijven, en dat vond ik heerlijk! ik kon doen wat ik zelf wilde en voelde me lange tijd heel ontspannen. Ik heb nog een stukje gelopen met mijn man en de hond (ondertussen had ik weeen) en later ben ik ongeveer 5keer onder de douche geweest. Na de bevalling kon ik onder mijn eigen douche en dook ik een weer schoon bed in, met mijn dochtertje. Ik heb het als heel fijn ervaren, thuis.

Veel succes met je keuze. Je moet altijd doen wat je gevoel je zegt en laat je niets aanpraten: de ene bevalling is de andere niet. Ik hoor heel vaak dat vrouwen zich toch iets laten opdringen en dat is niet goed.

Groeten van Fleur

Terug
Bovenaan