Wel of niet vasthouden aan tijdstip van 1ste fles

Hallo, ik geef mijn dochter van bijna 11 weken borstvoeding. Zij heeft een drinkritme van ongeveer 07.30-11.00-15.00-19.00-23.00 (alleen als ze zelf wakker wordt voor de late voeding). 'S nachts komt ze ook nog een keer, wat meestal rond 03.30/04.00 uur was. Ze slaapt nu steeds langer door (hoera!), waardoor haar nachtvoeding vanochtend om 05.30 uur was. Geef ik haar dan toch de eerste ochtendvoeding weer rond 07.30 uur, of pas wanneer ze erom vraagt? (Ik weet het antwoord eigenlijk al..) Ik wil haar avondvoeding namelijk het liefste rond 19.00 uur blijven geven, omdat ze daarna naar bed gaat en dit onderdeel is van haar slaapritueel. Hoe doen andere moeders dat? Is de ervaring dat het kindje zijn of haar ritme (zoals het vaste tijdstip van dagdutjes) vanzelf weer oppakt, ondanks andere drinktijden?
 
Hoe graag je er misschien ook aan vast wil houden, de tijden dat je haar geeft blijven toch veranderen. Laat haar inderdaad het ritme bepalen. En met het ritme wordt niet de tijden bedoeld hoor. Daar is vaak een misverstand over. Ritme betekent dat je altijd hetzelfde (ritueel) aanhoudt. Dus als ze wakker wordt, eerst verschonen dan drinken en spelen enz. Volgorde maakt niet uit trouwens. Ik verschoonde meestal pas na de voeding omdat mijn schoot blijkbaar de lekkerste plek was om te poepen. De dagindeling verandert nog zo vaak. Ze geven dat zelf prima aan.
 
Ja dat is inderdaad waar. Een ritme is niet persé tijdsgebonden. Echter aangezien in dit geval voeden voor het 's avonds slapen gaan juist onderdeel is van haar avondritueel, maar zij toch ook echt wel rond 19.30 uur naar bed moet, zou dat dus betekenen dat ons avondritueel wijzigt (namelijk eventueel zonder voeding als het nog niet zover is). En dat is dus een beetje mijn dilemma, aangezien ik dat ritueel in stand wil houden. Misschien hoeft dat wel helemaal niet voor haar en zit het meer tussen mijn oren.. :)
 
Ik gaf flesvoeding en inderdaad ook rond die tijd. Voor het slapengaan. Maar deed dat toch. Er waren periodes dat ze bijna niks dronken. Maar even het momentje samen.
 
Terug
Bovenaan