wel of niet wekken? (en nog twee vraagjes)

hallo allemaal,
mijn zoontje is 11 weken (wel bijna 6500 gr schat ik) en krijgt 6 flesvoeding per etmaal (2x 150, 4x 180 ml, uitgaande van het water in de fles). ik voed hem dus overdag om de 4 uur; dat was eerst even rekken, maar gaat nu redelijk. inmiddels wordt hij bijna nooit uit zichzelf wakker voor de voeding van 7 uur/half 8 en nooit voor de voeding van 11 uur/half 12. wij wekken hem daarom. hij drinkt de fles van 11 uur/half 12 wel bijna leeg, maar het gaat langzaam. om 4 uur komt hij meestal weer, krijgt dan 150 ml en drinkt die fles vrij snel helemaal leeg. lijkt dus wel echt honger te zijn.
onze ervaring was/is dat als we hem voor de voeding van 11 uur/half 12 niet wekken, hij wel 1 of 2 uur langer slaapt, maar daarna sneller weer komt. nu las ik echter op het forum dat een kindje wekken ook averechts kan werken (dan juist wel een nachtvoeding, anders niet). hebben meer moeders deze ervaring en zouden we hem dus toch moeten laten slapen? we hebben dat dus wel eens gedaan zonder veel resultaat, maar eigenlijk nooit meerdere nachten achterelkaar. en wat zouden jullie met de voeding ervoor doen? wel of niet wekken?

tweede vraag: hij krijgt nu al heel veel op een etmaal; wat als hij een keer voor het eerst doorslaapt? moet ik hem dan meer per flesje geven (anders zou hij immers ineens minder krijgen, namelijk nog maar 5x 180)? maar als ik dat doe, en hij drinkt het op, en komt dan toch 's nachts weer??

derde vraag: hoe zie je of het echt honger is waardoor je baby wakker wordt? nu drinkt hij dus vrij snel het flesje leeg wat ik hem 's nachts aanbiedt en een speentje geven werkt altijd maar even (doen we wel eens als hij echt te vroeg al weer komt). hij lijkt die voeding dus echt nodig te hebben, en daarom wil ik hem eigenlijk ook niet laten huilen. maar als hij om andere redenen wakker wordt, zou ik die taktiek best willen proberen. mijn man wil dat nu eigenlijk al doen, want we zitten er allebei wel erg doorheen. ik slaap al sinds week 32 van mijn zwangerschap niet goed meer (om de twee uur wakker en eruit door rugpijn) en moet binnenkort wel weer aan het werk, dus het zou op z'n zachtst gezegd wel erg welkom zijn als hij nu door gaat slapen!

alvast bedankt voor alle tips!

groeten Nienke
 
he hoi,

Mijn meisje is pas 8 weken, maar ik zat met hetzelfde probleem te tobben. Met geen kanon wakker te krijgen voor de late voeding. Bij ons is het uit luiheid gekomen, ik was zelf vroeg gaan slapen en had geen zin om rond 23.00 uur een slapende dochter wakker te maken en inderdaad, ze sliep zelfs langer door. Nu krijgt ze om 21.30/22.00  uur de laatste fles en ook dan moet ik haar wakker maken en houden (fles wordt maar half leeggedronken). De ene keer slaapt ze tot 07.00 uur, een andere keer tot 05.00 uur. Maar aardig door dus. Ik probeer zoveel mogelijk te doen wat zij aangeeft. Als ze overdag na 3 uur al wil, dan krijgt ze dus. En ook als ze 's nachts toch wakker wordt en niet met een fop te sussen is. Dat lijkt mij een hongerteken, huilen, wel happen en smakbewegingen maken, maar niet rustig worden van wat je ook probeert. Ik zou als ik jou was het een paar nachten proberen die laatste voeding weg te laten. Je kindje geeft zelf aan eigenlijk geen zin te hebben en ontwikkelt zo misschien zijn eigen ritme. Misschien zijn er moeders met oudere kindjes die raad weten.

Succes en ik hoop snel slaap lang lekker!

Jootje
 
Hallo,

Hier een mama met een kindje van bijna 11 maanden.
Onze bram had in het begin ook een onregelmatig ritme waardoor hij ook moeilijker sliep.
Op een gegeven moment ben ik een vast ritme gaan aanhouden. Dus elke 4 uur voeden en dan laatste voeding om 23:00 en dan laten slapen totdat hij wakker werd en dan ongeacht hoelaat hij s'nachts kwam kreeg hij strikt om 7 uur weer een fles en zo zat ik dan iedere dag op het zelfde ritme.
Tot hij doorsliep vanaf de voeding van 23:00.
Op gegeven moment merkte ik dat bram de fles van 23:00 niet meer wilde.
En zo ben ik de voedingen een beetje gaan rekken zodat hij niet de laatst voeding al om 19:00 kreeg maar om 20:30 en dan daarna nog ff spelen en dan naar bed.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!!!

Groetjes Ilona, mv Bram (14-03-'05)
 
Hoi, hoi,

Hier een mama van een zoontje van 9,5 week.
Hij krijgt bij mij nu 5 voedingen op een dag. Ik doe 200 ml in de fles en zie wel wat ie drinkt. Meestal is dat de hele fles, maar soms ook 170 of 180.

Ik probeer nu het volgende schema aan te houden.
07:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00

Al sinds z'n 2e week slaapt ie 's nachts door, dus dat is wel mazzel.
Misschien heb je er wat aan.
 
Hoi,

Heb je al een keer geprobeerd om 5 voedingen te geven van 200 ml ( incl voeding).
Mijn zoontje is nu 15 weken en slaapt ook nog steeds niet door maar zit wel al een tijd op 5 voedingen. Ik heb in het begin ook kunnen rekken 's nachts met een speentje maar daar trapt hij niet meer in. Als hij om 4 uur komt probeer ik het echt nog even te rekken maar vanaf 5 uur half 6 geef ik hem gewoon zijn fles of soms een half flesje. Dat accepteert hij dus ook en dan kan ik gewoon rond 7 uur de andere helft geven.Na die nacht fles slaapt hij door tot 10/11 uur dus dan zit ik alweer op schema. Ik hoef hem dus geen extra fles te geven al komt hij om 5 uur.
Sinds 5 dagen geef ik hem nu Nutrilon Forte voor hongerige baby's in de laatste 2 avond flessen. Hij heeft al 2 keer geslapen tot 06:00/06:30.
Misschien een idee om ook te proberen.

Succes

Groetjes,

Kim
 
hallo allemaal

Ook wij zaten met het probleem dat onze dochter niet wakker te krijgen was voor haar fles van 23.30 uur.
En als ze dan eindelijk "wakker" was dan drok ze bijna niets.
Wat wij hebben gedaan is in de flessen van overdag wat meer voeding en in de laatste fles steeds minder voeding.
Ze is nu 15 weken en slaapt al een hele tijd de hele nacht door op 4 flessen van 220cc.
Ze doet het goed en is heel tevreden.
Succes !!!!!!

mama van Iris
 
oeps vergeten ....

ons schema is +/- 7.30 uur , +/- 11.30 uur , +/- 15.30 uur en de laatste om +/- 19.30 uur.
er kan wel eens een half uurtje inzitten als ze net lekker slaapt want dan laten we haar gewoon liggen ,alleen als het te lang gaat duren dan maken we haar wakker.

doeiii
 
Onze meid van 8 weken is 's avonds ook niet wakker te branden. Ze krijgt 4 voedingen van 180 ml. De laatste om 23.00 uur. En 's nachts als ze wakker wordt een beetje. Ze slaapt nog niet echt door namelijk. Soms is het 6 uur maar het kan net zo goed 3 uur zijn. En dan ook 2 a 2,5 uur wakker zijn. Gelukkig lacht ze dan wel veel en huilt ze bijna niet, dus dat maakt het een stuk makkelijker.
Ik maak haar 's ochtends echter niet wakker hoor! Als zij na een slopende nacht lekker ligt te slapen, ga ik echt niet om 7 uur al naar beneden om weer eten te geven terwijl ze dit dus nog helemaal niet hoeft.  En met 4 voedingen (dus om de 5 uur) heb je ruim voldoende speling om toch 's avonds weer op je normale tijd te zitten.
Misschien moet ik het ook eens proberen, die avondvoeding overslaan. Nu bijvoorbeeld lag ze half in coma die fles te drinken en ik leg haar net in bed: klaarwakker! Dat duurt dus nog wel even voor ze slaapt, haha! Ik snap na 8 weken ook niet echt hoe iedereen dat volhoudt hoor, telkens maar tot twaalf uur of later  wakker blijven... dan ook nog 's nachts en 's ochtends! Ik vind het maar slopend.
 
Terug
Bovenaan