Wel of niet zwanger worden

Hoi,

Ik ben 23 en heb al 4 jaar een goede relatie,

We hebben een koophuis en hebben het verder goed.
Nu willen we graag proberen om zwanger te worden.
We zijn er allebei helemaal klaar voor.

Maar 1 ding maakt mij onzeker...

Qua financien, ik ben wat dat betreft een piekeraar en tja als er een kleintje mag komen hoe dan verder...

We kunnen nu doen wat we willen, ik weet dat dat niet meer gaat en ik heb er ook alles voor over, maar dan lees ik op het forum over de tiener-andere jonge moeders en dan denk ik,.....ben ik nou de enige met deze gedachten of zijn er meer mensen...

Ik weet niemand kan in elkaars portemonnee kijken maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes.

Hoi,

Ik kan je misschien geruststellen. De meeste kosten gaan zitten in je salarisvermindering als je minder gaat werken. Crecheopvang o.i.d. wordt voor een heel groot deel vergoed door de belastingdienst. En in het begin kosten baby's bijna niets, vooral niet als je borstvoeding geeft. Luiers koop je gewoon in de aanbieding en kleertjes e.d. krijg je van de kraamvisite of koop je zelf bij de Hema, in de uitverkoop of via Marktplaats. (P.s. kinderbijslag is 190 euro per 3 maanden). Succes!

Groetjes van Sonja, mama sinds 4 maanden.

Hallo,

Helemaal mee ens. Je verdient misschien minder, maar op andere gebieden bespaar je automatisch. En als je je oren en ogen openhoudt wordt het leven echt niet zoveel duurder.

Groetjes Veerle

Ik vond het duurste de aanschaf voor de baby er was. En dan bedoel ik met name de kinderwagen, badje en dat soort dingen.

De meubels voor de kinderkamer hebben we gekregen van vrienden (die hadden zij voor hun kinderen gebruikt en hebben wij geverfd).

Weet je wat het is? Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Je kunt een hele dure kinderkamer maken, maar ook tweedehands meubeltjes halen of maken. En datzelfde geldt voor kleertjes.

De flesvoeding is wel wat duurder, maar borstvoeding dus weer niet (hoewel een kolf wel wat duurder is).

Ik ben het helemaal met de andere dames eens; minder werken is de grootste 'kostenpost'. Overigens: Ik ben zelf net 26, dus zwanger op mijn 25ste. En het heeft anderhalf jaar geduurd voor ik zwanger was. Ik was dus maar net iets ouders als jij nu bent toen ik met de pil ben gestopt. Overigens wilde ik graag al eerder zwanger worden, maar we hadden door een faillissement allebei even geen vaste baan meer en dat risico wilden we niet lopen...

Hoi,

Dat waren ook onze gedachtengang.
We hebben nu een dochtertje van 2,5 jaar en we zijn super gelukkig.
De grootste uitgaves zijn in het begin. De kinderkamer, kinderwagen.
Wij hebben in kraamtijd als advies voor kadoos kledingbonnen gevraagt.
Want je krijgt anders kleding of spullen die of niet passen of (niet lullig bedoelt) waar je zelf niets mee kan.

Je kunt het zelf zo gek maken als dat je zelf wilt.
Wij werken allebei 4 dagen in de week en hebben ook een koopwoning.
Carmen gaat 2 dagen naar de kinderopvang en dat is tegenwoordig ook betaalbaar.
Dat kun je opvragen bij de belasting.

Je kunt niet precies hoeveel wat kost. Dat heb je zelf in de hand.
Wij zijn gelukkig ondanks die gedachtengang.

Veel succes.

Gr. Christel

Terug
Bovenaan