wel voorbereiden en hoe???

Niet zo'n leuk verhaal van mij... Mijn vader heeft al enige tijd kanker, hij gaat nu erg hard achteruit. Het zal niet zo lang meer duren voor hij zal overlijden of dat er euthanasie zal worden gepleegd....

Ik vraag me af of ik onze oudste (bijna 2) moet voorbereiden op het overlijden. Hij weet wel dat opa au heeft en veel moet slapen, weet niet zo goed hoe ik dat moet doen....

Iemand tips?

Bedankt!

Wat vervelend voor jullie en heel veel sterkte toegewenst!!
Kijk eens op pinkelotje punt nl, daar staan boeken o.a. van Dick Bruna en Max Velthuis met dit onderwerp en speciaal voor kinderen. Misschien kun je er iets mee. Zelf denk ik wel dat een boekje met plaatjes het meest duidelijke is.

Lieve mama1978,

Allereerst heel veel sterkte voor jou! Goed natuurlijk dat je aan je kindje denkt, maar vergeet jezelf ook niet!

Ik heb hetzelfde advies als de vorige schrijfster, boekjes voorlezen met overlijden als onderwerp. Als ze twee snappen ze natuurlijk nog helemaal niet wat dat inhoud, maar ik denk dat het wel goed is als je je kindje duidelijk maakt dat opa er straks niet meer is.

Heel veel sterkte voor jou en je gezin

Carina

Hoi,
Ik denk   idd dat je met boekjes,verhaaltjes best er over kunt vertellen. We denken soms dat ze het niet snappen maar soms hebben  kinderen meer door dat we denken.
ik wens jou en je gezin en familie heel veel sterkte voor de komende tijd!!
liefs cobie

hoi,

Hoe is het nu?
Ik vraag me af of een kindje van die leeftijd het wel echt kan beseffen. Ik ben dierenarts en natuurlijk is een dier niet het zelfde als een mens maar ik heb veel te maken met verlies van een huisdier, een dagelijks maatje van kleine kinderen.
Soms zijn de kinderen bij een euthanasie en zelfs op 3-jarige leeftijd gaat het als het ware aan ze voorbij. Ze reageren wel erg op het zichtbaar verdriet van de ouders zelf.
Je kunt denk ik je kindje nog niet voorbereiden op iets wat gaat komen. Dat snappen ze gewoon niet. Het begrip toekomst gaat er niet in.
Eigenlijk is het misschien in zekere zin wel fijn als ze het niet helemaal doorhebben.
Ik wens je heel veel sterkte voor de komende tijd.

groeten Elke

Bedankt voor jullie reacties!
Het gaat steeds slechter... Het zal geen weken meer gaan duren.

Ik heb het boekje van Max Velthuis (heet  hij zo, over kikker, eend e.d.)  gekocht, ik ga het nu nog niet lezen wellicht als het zover is. Moet zeggen dat onze zoon er toch best mee bezig is. Van de week was het eerste wat hij zei toen hij wakker werd: Opa, au...

Ik houd jullie op de hoogte!

Wat vervelend dat het slechter gaat!! Heel veel sterkte toegewenst!!

Het is heel moeilijk om dit uit te leggen aan jonge kinderen.
Helaas heb ik er ook ervaring mee gehad. Mijn belangrijkste tip: Luister naar je hart en je kind, volg je gevoel. Dan doe je het goed!!

Ik zal aan jullie denken!!

Terug
Bovenaan