wel willen plassen maar niet willen poepen op wc

Hoi allemaal,

Mijn dochter van 3 1/2 plast prima op de wc maar poepen wil ze alleen maar in de luier doen. Het plas zindelijk worden verliep eigenlijk best soepel met stickertjes als beloning maar bij het poepen werkt het niet. Ze wil echt niet poepen op de wc, alleen in haar luier. Als ik haar wat push dan wordt het een heel drama en brulfestijn en dat is ook weer niet de bedoeling. Is ze ergens bang voor? Ik beloof haar een kadootje als ze een poepje doet maar ook daar is ze niet gevoelig voor.
Ik heb haar na een tip met haar luier om op de wc gezet maar ook dat was brullen geblazen.
Hebben jullie nog tips o.i.d.???

Liefs,
mama van Bente
 
Ik herken het verhaal helemaal.
Mijn dochter begon met 2 jaar (uit zichzelf) zindelijk te wrden, met 2 jaar en 3 maanden was ze droog, alleen het poepen wilde niet lukken. Niet in de luier, nergens niet en al helemaal niet op de wc (ondanks speciale verkleiner etc) Ze begon dus haar ontlasting op te houden en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht: poepen wordt nog moeilijker en nog pijnlijker dus houdt ze het nog langer op. 7 dagen ophouden was geen uitzondering, wel liep ze 6 dagen te kermen van de pijn. Verschrikkelijk vond ik het!
In overleg met mijn huisarts zijn we begonnen met Duphalac, een laxeermiddel op natuurlijke basis. Dat maakt de ontlasting dunner, waardoor het makkelijker zou gaan.
Ook adviseerde hij jus'dorange (laxeert ook wat) en vezelrijke voeding, en veel water laten drinken. Nou, niets hielp!
En hoe meer druk ik erop ging leggen (vanuit ongerustheid en frustratie) des te meer deed zij haar best om niet te hoeven poepen.
Ik heb altijd geprobeerd er geen druk op te leggen (wat natuurlijk niet altijd lukt) of haar te dwingen.
En ineens was het goed.....
Op een gegeven moment ging zij vanuit zichzelf naar het toilet en begon ook te poepen, zo uit het niets.
En dat is ze ook blijven doen, onbegrijpelijk eigenlijk. Ze is nu 2 jaar en 9 maanden en alles is oke.
Wat jou dochtertje betreft: ik zou het zo laten, als zij alleen in de luier poept oke; ze poept dan tenminste wel. En wat ik geleerd heb; op het moment dat zij eraan toe is doet ze het ook anders. je kunt haar stimuleren, maar als ze echt niet wilt zou ik het zeker zo laten als het nu gaat.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, succes ermee!!!
Groetjes, Claudia.

 
Hoi moeders,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn dochter die in december 4 wordt. Plassen op de wc gaat redelijk. 's Morgens uit bed gaat de luier (de ene keer droog, de andere keer nat) af en gaat ze plassen op de wc. Vervolgens moet ik haar overdag zeggen dat we gaan plassen en meestal plast ze dan ook wel, hoewel ze  het eigenlijk nooit kan wachten. Meestal gaat het onder protest.  Als ik vergeet haar te laten plassen, vergeet zij het ook en plast ze gewoon in de luier.  Nu zul je zeggen; de luier af. Het probleem zit hem echter in het niet willen poepen op de wc.
Ze krijgt dagelijks 2 poeders om te laxeren, anders is de ontlasting veel te hard. Ze heeft de neiging om het op te houden en daarbij drinkt  ze niet genoeg.  Bijkomend probleem: regelmatig urineweginfecties. De kinderarts hoopt dat door te laxeren, het poepen gemakkelijker gaat en dan ook de urineweginfecties achterwege blijven. Eigenlijk mag ze geen luier meer om en moet ik haar zoveel laxeren dat ze het eigenlijk niet meer kan ophouden. Als je echter weet hoe zo'n bende je krijgt als ze dan toch gewoon in de broek poept! Dus heeft ze toch gewoon een luier om.  Afgelopen twee dagen had ze niet gepoept. Wel heeft ze last van buikpijn en zie ik dat ze moet poepen. Ik kan lief praten, ik kan boos worden, stickers plakken, cadeautje beloven, jaloers maken (mijn oudste dochter heeft ook een stickervel en is bijna aan haar cadeautje toe), het helpt allemaal niets. Ze komt wel zeggen dat ze moet poepen, maar op de wc doet ze niets. Als ze in de luier gepoept heeft, wil ze die het liefst zo snel mogelijk verschoond hebben. Als ze geen luier om heeft, drukt ze het met evenzoveel plezier in de onderbroek. Ook heb ik al geprobeerd om haar met een luier  op de wc te laten poepen, maar daarvan  zegt ze dat het niet goed is.
Ze mag binnenkort komen proefdraaien op de basisschool en in januari gaat ze dan echt. Ik heb al met de juf gepraat en die verschoont geen luiers. De juf  gaat me bellen als ze een vieze luier heeft om haar dan te komen verschonen. Dit zie ik dus echt niet zitten.
Wie heeft er nog goede raad???
 
ik heb wel eens een tip gehoord zet haar met poepen met de luier voor op het toilet maar knip van te voren een gat in de luier zodat de ontlasting in het toilet valt mischien is dit voor haar wel de stimulans om het dan ook eens zonder luier te gaan proberen
 
Hoi
Ook ik herken je probleem. Mijn dochter wilde ook alleen maar in de luier poepen en zelfs dat ging moeilijk. ze hield het zo lang op dat het veel te hard werd en dus een drama om eruit te krijgen. Op een bepaald moment vroeg ze zelf om een luier wanneer ze moest poepen en direct daarna verschoonde ik haar. Ik heb er geen probleem van gemaakt. Op een gegeven moment had ze last van diarree en kwam het mee bij het plassen. Uitbundig geprezen en na een aantal keer was ze "door". Sindsdien gaat het prima. Ik zou proberen er rustig onder te blijven. Je kunt ze toch niet dwingen. Het komt vast vanzelf goed. "t is frustrerend, maar je kan er weinig mee!
Succes in ieder geval (en weet dat het veel vaker voorkomt!)
Groetjes Suzan
 
Terug
Bovenaan