Welk recht heeft mijn partner

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik zit met een lastige kwestie. Ik ben 35 weken zwanger. Mijn partner en ik wonen niet samen en wil mijn kindje tijdens de kraamtijd in mijn eigen huis hebben. We zullen naarmate het beter gaat wel gaan samenwonen, maar nu nog niet. Hij heeft zelf ook nog 3 kinderen die hij de ene week 2,5 dagen heeft en de andere 4,5.  Nu heeft hij helaas geen goede band met zijn ex. Als hij vraagt of ze de kinderen wil opvangen die eerste week als ik ga bevallen, doet ze moeilijk. Het zijn zijn dagen, dus hij zoekt zelf maar vervanging. De kinderen willen liever naar hun moeder, maar ze doet zo moeilijk. Heeft mijn partner nog een bepaald recht dat hij zijn eigen kinderen een week niet hoeft op te vangen? Ik heb hem de eerste week echt wel nodig en zou er van balen als hij weer weg moet om.de kinderen op te vangen.</p>

Ai wat een lastig situatie voor jullie.

Mijn eerste gedachte is dat het natuurlijk het fijnst zou zijn als dit gewoon in overleg met zijn ex zou kunnen. Heel begrijpelijk dat hij deze wens heeft en in een gezonde co-ouderschap relatie is daar denk ik ook begrip voor.

Maar een recht, dat weet ik niet. Want als ik advocaat van de duivel speel is deze situatie meer een consequentie van jullie keuze niet samen te wonen, dan dat het een gevolg is van de verantwoordelijkheid die hij voor zijn andere kinderen heeft na zijn scheiding. Hoe begrijpelijk ook, zijn al zijn kinderen even belangrijk en is het zwart wit gezien niet het probleem van zijn ex. En helaas ziet zij dat ook op die manier en is ze weinig flexibel om daarin mee te denken blijkbaar. Heel vervelend!
Zijn andere kinderen hebben vrees ik evenveel recht op zijn tijd als jij als kersverse moeder. Het is ook niet echt 'opvangen' natuurlijk, het zijn zijn eigen kinderen en hij is hun vader.. En ze wonen nu eenmaal een deel van de tijd bij hem.

Neemt niet weg dat het superfijn zou zijn als hij zijn tijd iets meer op jullie zou kunnen richten de eerste week. Het gaat ten slotte niet over een half jaar, maar over een week. Pff wat een rotsituatie. Is er echt niet met haar te praten? Opa's en oma's anders? En de kinderen na een paar dagen bij jou laten logeren?

Wat was jullie plan eerder in de zwangerschap? Je bent al 35 weken, ik ga er vanuit dat jullie hier eerder over hebben gesproken en dit ook eerder met zijn ex besproken hebben?

Heel veel succes! Sorry als mijn reactie niet is wat je wilt horen!

Hee! Wat een vervelende situatie! Ik denk dat er niet zoiets is als een recht, maar wat je zou kunnen proberen is backup zoeken voor de andere kinderen tijdens de bevalling, buiten de moeder. Ik weet dat dit niet ideaal is, het liefst zouden de kinderen ook bij hun moeder zijn, maar zo gaat het ook wel eens als er broertjes/zusjes geboren worden van samenwonende ouders: mensen komen oppassen tijdens de bevalling. Als de moeder echt van mening is dat ze de kinderen koste wat kost niet op wil vangen, zou dat denk ik zijn wat ik zou proberen.
Ik zou zelf wel aanraden dat je partner nog een keer met zijn ex gaat praten en ook deze optie duidelijk voorlegt. Ik neem aan dat hij bij de bevallingen van de andere kinderen ook geweest is? Dan kan zij vast begrijpen hoe belangrijk het is dat de vader bij de bevalling is, of ze het nou leuk vindt of niet. Ik zou in ieder geval proberen de relatie zo goed mogelijk te houden, juist ook voor zijn andere kinderen, dus haar bijvoorbeeld - hoe lullig ze ook doet - bij die keuze voor externe oppas betrekken. Probeer te zorgen dat jullie in ieder geval niets te verwijten kan vallen daar. Dan kan ze in ieder geval nooit zeggen dat jullie toen het eenmaal zo ver was achter haar rug de kinderen bij iemand "gedumpt" hebben. 
En ik ken de details niet rondom hoe het tussen hem en zijn ex is over gegaan, maar ik kan me ergens wel voorstellen dat het confronterend kan zijn als je ex een kind krijgt met iemand anders. En dit is echt niet om hoe zij doet goed te praten, want vind het niet goed! Maar misschien dat dat haar (extra) onredelijk maakt.

Lijkt me niet dat je daar recht voor hebt. Normaal zijn broertjes en zusjes natuurlijk ook aanwezig in de kraamweek. Hopelijk treffen jullie een lieve kraamverzorgster die ook de kinderen van je ex een beetje kan opvangen. Maar ik zal je aanraden vooral goed te overleggen met je partner naar elkaars verwachtingen. Wat verwacht je wat je vriend doet die week? Wat staat je tegen dat de kinderen van je ex er zijn? Die komen lijkt me wel in het combipakketje van je vriend lijkt me? Misschien kan oma of iemand anders de kinderen een dagje opvangen.

Maar is het geen optie dat de kinderen ook gewoon bij jou zijn. Zij krijgen per slot van rekening ook een (half) broertje of zusje. Dit is voor hun ook bijzonder. Ze moeten toch niet het gevoel krijgen dat ze er niet bij mogen zijn nu papa een nieuwe baby krijgt

Terug
Bovenaan