Welk ritme hebben jullie?

<p>Hi!!</p><p>Nieuwe moeder hier.. en onwijs aan het bedenken hoe we de baby ooit in een ritme gaan krijgen. Nu is slapen en eten grotendeels op verzoek en dit willen we toch ooit gaan ombouwen naar een beetje meer ritme. Hij is nu pas 6 weken dus ik ga het rustig opbouwen, maar kan wel alvast alle tips gebruikt :) </p><p>Halen jullie je baby elke ochtend rond dezelfde tijd uit bed? En waar leg je hem dan neer? Speelt de baby dan of slaapt ie verder in de box/op schoot? Doe je na een bepaalde tijd de lamp uit met in bed leggen? Of laat je overdag baby altijd in het licht slapen? En wat doe je al de baby tussentijds meer wil eten, geef je dan of wacht je echt tot het weer etenstijd is? En zijn er nog meer dingen om rekening mee te houden?</p><p>Ik ben onwijs benieuwd hoe jullie het doen!</p>

Hi Eliseee,
De een vind dat een ritme vanzelf komt. Ik deel die mening niet. Vanaf 4 weken oud ben ik voorzichtig aan begonnen met een ritme opbouwen. Dit deed ik door mijn dochter elke avond in bad te doen. Muziekje aan en daarna een flesje. Ik zette de wekker op mijn telefoon zodat ze rond de 3 uur een fles kreeg. Altijd rond dezelfde tijd. Tenzij ze iets eerder of later kwam. Ik hield bij in een schriftje hoeveel ze dronk en of ze had geplast en gepoept. 
Toen ze nog zo klein was liet ik haar meestal in de box slapen, of in een babynestje bij mij op de bank en soms in haar eigen bedje (overdags) savonds sliep ze altijd in haar ledikant. Toen ze ietsje ouder was en ze overdag sliep dan gingen wel de gordijnen dicht en probeerde ik haar in haar ledikant te laten slapen.   
Slaapjes en voedingen gaan soms iets anders met een baby maar ik houd van rust ritme en regelmaat. Dit heb ik altijd aangehouden en ging over het algemeen erg goed. Met wakker tijd lekker buiten wandelen of even de stad in. Wanneer ze sliep of tussen voedingen in dan ging mn dochter soms in de wipstoel of de box zodat ik even kon douchen of opruimen bijvoorbeeld. Hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes 

Hi Eliseee,

Ons zoontje is inmiddels 4 maand oud en heeft zijn eigen ritme..
Ik hield goed bij wanneer hij zijn fles om de 3 uur kreeg toen uiteindelijk om de 4 uur en inmiddels krijgt hij nog 4 flessen om de 5 uur . ( de nachten sliep hij hier vrijwel snel door ) de nacht niet de volledige fles geven .. geef je bijv 120cc geef je in de nacht 90 cc en zo bouw je langzaam af door iedere nacht met 10cc minder te geven , zo leert de kleine straks dat de fles snachts niet nodig is .

Hier gaat hij savonds bij zijn laatste fles  mee naar boven! Schone luier  , slaapzakje aan flesje in de schommelstoel ( kamer al donker behalve zijn nachtlampje) zo heeft hij geen prikkels en valt hik na zijn flesje en zijn boertje vrijwel snel in slaap . Lekker warm onder zijn dekentje en zijn muziekmonieltje eventjes aan en meneer slaapt hier 8 uurtjes door ( dit deed hij al vrijwel heel snel ) .

Mocht hij destijds echt trek hebben kreeg hij zo nu en dan.nog.wel eens 30cc extra tussendoor . 

Meneer moet ik in de ochtend wakker maken rond 6 uur ivm werk . Na zijn flesje gaat hij vaak nog even spelen in de box en na druk spelen is meneer moe en wil hij lekker slapen . 

Ieder kindje ontwikkeld zijn eigen ritme.en laat zien wat ze fijn vinden ?.

Kleine tip download Baby+ App daar kun je precies bijhouden wanneer de baby voor het laatste de fles heeft gehad (en einde dag zie je zelfs hoeveel cc je over de hele dag gegeven hebt .

Ik hoop dat je er wat aan hebt hihi. 

Mvg 

Hier is het ritme slapen, eten, spelen, slapen etc. Ik kijk niet op de klok met eten en slapen, dat doe ik op verzoek. Wel gaat hij binnen de ‘maximale’ wakker tijd op bed. Slaapt nu alle slaapjes in bed of in de wandelwagen als we weg gaan. Daarvoor sliep hij ook wel in de box.
Hij is nu 4 maanden. Bij mijn oudste heb ik het ritme als hierboven ook altijd zo gedaan en dus niet vaste slaap en eet momenten. We hebben een meisje dat heel graag slaapt en dus ook ‘s ochtends het echt niet leuk vindt om wakker gemaakt te worden. Op opvang dagen moet dit natuurlijk wel maar oo vrije dagen laat ik beide kids lekker slapen totdat ze zelf wakker worden. 

Voor ons en de kids werkt dit en vind het fijn dat het afgestemd is op beide

Hi, heb 3 dochters waarvan de jongste 8 weken. De eerste twee weken was het nog voeden op verzoek, maar daarna ontstond een ritme van om de 3-4 uur voeden. Dit ontstond deels uit haarzelf en deels vanuit ons. Meestal moeten ze toch om de 3-4 uur  uiterlijk voeding. Ik stuurde hier wel wat op aan, bijv. door na die tijd wakker te maken. Daardoor vormde zich het ritme dat ze nu al enkele weken heeft en waar ze supertevreden onder is: 5 voedingen op een dag van nu 120 cc (alles gekolfde melk) om ongeveer 8:00-11:30-15:00-18:30-21:30 uur (met wat speling, soms half uur eerder/later). Daarna slaapt ze van 22:00/22:30 uur tot 08:00 uur de volgende dag.. ? Tussendoor komt ze ook nooit voor meer/extra voeding. Zo ging het bij mijn oudsten ook.
Het voedingsritme is bij ons leidend, wat daar tussen gebeurd vind ik minder belangrijk waarbij ik me niet zo vast houd aan vaste regels/momenten. Ze slaapt altijd wel tussen 2 voedingen. De ene keer vrij snel, de andere keer is het eerst nog 3 kwartier kraaien en spelen voordat ze in slaap valt. Ze slaapt in de box, wandelwagen, op schoot/borst, in de auto, soms overdag ook in haar wiegje en 's nachts zowiezo in de wieg. In die zin volg ik haar 'binnen' het ritme. Ze is vrij flexibel en niet zo prikkelgevoelig van zichzelf dat ze overal slaapt, maar zo zijn mijn man, ik en de oudsten ook. Kan me voorstellen dat een ander kind misschien meer structuur daarin nodig heeft.
Als ze in de box slaapt is het licht, want die in de kamer. In het wiegje altijd rolgordijn naar beneden.
Als ze ouder wordt zal ik haar wel 2x per dag in het ledikant laten slapen op haar eigen kamer. Hoe het straks weer gaat met introductie van de vaste voeding zie ik wel. Het consultatiebureau begint daar wel over en dan zullen we zien hoe we dat tzt gaan inpassen.
In ieder geval voor nu zou ik zeggen: als je echt ritme wil begin dan met de voeding. De rest volgt dan wel. Je kind gaat natuurlijk nog niet meer drinken dan nodig. Heeft hij/zij een blok van langer slapen dan 3-4 uur er tussen zitten overdag? Begin dan daar. Begin met wakker maken na 3 uur en biedt rond de 100-110 cc aan. Drinkt ze dat op.. dan bied je weer na ongeveer 3 uur dat aan als ze uit zichzelf niet eerder komt. Zo ga je verder. Geef je borstvoeding uit de borst.. dan heb ik geen advies want daar heb ik geen ervaring mee.
En bovenstaande blijft natuurlijk zowiezo mijn persoonlijke ervaring en hoeft voor een ander niet te werken. Elk kind is uniek... dus het blijft uitvogelen en proberen. 
Succes!

Ik ben begonnen met elke dag tussen 6 en 7 de dag beginnen (afhankelijk van wanneer hij wakker werd). Dag beginnen deed ik dan door een klein ritueeltje; samen gordijnen open, even naar buiten kijken (het weer bespreken?) slaapzakje uit, voeden (alle voedingen altijd op zijn kamer in de schommelstoel), naar beneden en even in de box of spelen. Ben hier gelijk mee begonnen eigenlijk. De slaapjes overdag heb ik hem altijd in bed gelegd met de gordijnen open. Zodat hij weet dat het dag is. Dan elke avond hetzelfde ritueeltje voor het slapen voor de nacht. Dit was vaak, tandenpoetsen (met 3 maanden al de eerste tand?), pyjama aan, slaapzakje aan, liedje zingen en de gordijnen dicht. Dan in het donker of met een klein lampje nog een laatste keer borstvoeding en dan slapen voor de nacht. De avonden waren bij ons vanaf 6 weken nog heel onrustig. Meneer wilde wel slapen, maar niet in zijn eigen bed. We probeerden vanaf 19 uur hem in bed te leggen. Onze avonden waren toen een tijdje heel heftig. Veel met hem wandelen over de donkere gang of in de schommelstoel om hem rustig te krijgen. Maar wel elke keer weer in bed proberen te leggen als hij in slaap leek te vallen. Duurde soms wel tot de volgende voeding voordat hij in slaap viel, maar dan wel al vrij snel van 22 tot ongeveer 6-7 uur slapen. En dan dus de dag beginnen. Met een week of 11 lag hij vanaf 18:30-19:00 uur echt in bed. In het begin gaf ik dan rond 22 uur nog bv (terwijl hij sliep aanleggen en laten drinken), maar vanaf een week of 13 ben ik daar mee gestopt en wonderwel sliep hij gelijk het klokje rond. 

Denk zeker dat wij veel geluk hebben met het slapen, maar vanaf het begin hebben we ook echt "getraind" om een goed dag-nacht ritme te krijgen en hem in zijn eigen bed te laten slapen en zelf in slaap te laten vallen. Nu slaapt hij altijd om 18:30 uur (bijna 1 jaar) tot 8:00 uur (als we niet hoeven te werken, anders maken we hem vroeger wakker). 

Hoi!
Mijn dochter is nu 3 maanden en ik heb haar het ritme laten bepalen. Dat is heel geleidelijk gegaan. Dat hebben we gedaan omdat zij niet kon wachten op haar voeding, het is een beetje een 'driftkopje'. Daardoor kon ik niet een fles uitstellen om goed uit te komen in een ritme en voedden we op verzoek.
Inmiddels dus 3 maanden en op deze wijze (voeden op verzoek dus) heeft ze haar eigen ritme ontwikkeld, en dat is echt redelijk vast!
7, 11, 15, 19, en late avond of begin nacht (we maken haar niet wakker). Ze heeft haar eigen structuur dus gebracht. Verder bied ik structuur door het ritueel: slapen, verschonen, voeden, spelen, etc. Maar ze slaapt natuurlijk niet meer de hele dag door tussen de voedingen, dus nu is het soms ook slapen, verschonen, spelen, voeden, spelen, etc. Ik let heel erg op de maximale wakkertijden en leg haar wakker weg (als ik thuis ben, in haar co-sleeper, als ik weg ben, in haar reiswieg bijv.). Ik doe ook maar mijn best... ;)
Ik start de dag altijd om/ voor 7.00, maar dat is vooral ook gewoon omdat zij dan klaar is voor de dag en weer honger heeft!

Terug
Bovenaan