welk toetje ivm mogelijke allergie...

Tja dr vraag zegt het al,welk toetje kan ik gaan geven na groente hap?en wanneer begin je eigenlijk met toetje?
Mijn dochtertje is 6mnd en krijgt zelfgemaakt groentehap ongeveer de hoeveelheid van 4mnd potje.Dit gaat soms op en soms bijna,hierna krijgt ze nog melk rond de 100 cc drinkt ze dan.
Ze krijgt nutrilon pepti ivm mogelijke allergie
groetjes gaby

ik weet het niet zeker maar misschien mogen ze soja producten?
je hebt soja vla enz.
soms mogen ze weer wel gewone joghurt.
ligt vaak ook aan de allergie.
en  heeft het cb geen advies.
succes

Hoi Gaby,
Na de leeftijd van 6 maanden mag je beginnen met het starten van bijvoeding. In jullie geval is deze ontdekkingstocht extra moeilijk ivm mogelijke  aanwezigheid van  allergie.  Kan me voorstellen dat het best moeilijk is om een lijn te vinden in wat je wel/niet kan en mag geven.
Het CB geeft je waarschijnlijk wel richtlijnen mee. Maar als je er onzeker over bent, kan je misschien contact opnemen met een diëtist die je van adviezen kan voorzien om een goede start met bijvoeding te maken? Volgens mij wordt dit ook door je zorgverzekeraar vergoed.
Dit forum heeft ook een deel "Dietist". Misschien kan zij je ook nog van adviezen voorzien. Daarnaast is het natuurlijk erg fijn om ervaringsverhalen van anderen te lezen.
Heel veel succes!

Hoi Gaby,

Met 6 maanden kun je gaan beginnen met bijvoeden. In het geval van allergie betekend dit dat je heel langzaam voedingsmiddelen stuk voor stuk gaat introduceren.
Het betekend dat je eerst 1 soort groente een aantal dagen achter elkaar gaat geven.Dag 1 geef je een lepeltje, dag 2 geef je een halve portie en dag drie een hele portie. Daarbij kijk je of er eventueel een reaktie optreedt,  zo niet dan kun je dit voedingsmiddel als veilig beschouwen. Treedt er wel een reaktie op dan stop je met het geven van dit voedingsmiddel. Waarschijnlijk heeft je kindje hier een overgevoeligheid voor. eventueel kun je dit voedingsmiddel later nog eensgeven en kijken of er dan weer een reaktie optreedt. Zo introduceer je eigenloijk steeds meer voedingsmiddlen. Langzamerhand gaat je kindje ook steeds meer bijvoeding eten. In het geval van kindjes met een allergie duurt dit vaak wat langer omdat de introductie veel langzamer verloopt. Toetjes hoef je eerst nog niet aan te denken. Je kunt de melkvoeding die  je kindje  krijgt als toetje zien. Als er al verschillende vruchtensoorten goed getest zijn dan kun je die eventueel ook als toetje geven.

Soja wordt hier genoemd maar die wordt tegenwoordig afgeraden als vervanger van melk omdat veel kindjes vervolgens een allergie voor soja gaan ontwikkelen.

groetjes Renée

eventueel kun je ook een een kijkje nemen op www.borstvoedingsforum.nl bij het allergie deel hier staan veel tips  bijv. met betrekking tot broodsoorten die melkvrij zijn etc. Je moet dan   de borstvoeding alleen even wegdenken.

Hallo,
Ik weet het allemaal dat je moet wachten en uit proberen,en eerst beetje enz enz....Maar wilde gewoon alvast graag weten over toetje.En ja wij zijn al 1 keer bij dieettiste geweest.Maar ik vind ervaringen uitwisselen veel fijner.Vandaar...
 Nog bedankt voor te zeggen van dieettiste op het forum,heb daar even mijn vraag gesteld.
Groetjes gaby

Hoi,

ik kom hier niet zo heel erg vaak meer , vandaar mijn late reactie.

Mijn tweede, een jongetje, had een koemelkallergie. Idd. onder begeleiding begonnen met bijvoeding. Eten ging verder allemaal goed bij ons.

Tot z'n eerste verjaardag kreeg hij als toetje een flesje melk.  Andere zuivelprodukten (soja, geit, enz.) worden afgeraden omdat ze daar voor hun eerste verjaardag dan ook sneller een allergie voor ontwikkelen.

Toen al het eten verder goed ging hebben we een allergie test laten doen. De uitslag zei dat de allergie over was. Voorzichtig hebben we uitgeprobeerd... en het ging goed! Sindsdien geniet hij dagelijks van een 'echt' zuiveltoetje.

Groet, Joke.

Terug
Bovenaan