Welke activiteiten doen jullie met 3 jarige

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum dus spannend. Ik hoop dat ik zo nu en dan tips van andere ouders kan meenemen omtrend de opvoeding.

Nu had ik een vraagje over wat jullie doen met de 3 jarige peuter.

Mijn zoontje is een kind dat het leuk vind om weg te gaan. Ik natuurlijk ook maar niet altijd. Soms vind ik het ook leuk om lekker thuis te rommelen. Hij kan zich prima vermaken, maar ook dat is niet altijd zo. Soms heeft hij dagen waarop hij niets zelf kan lees wil en moeten wij voordurend met hem spelen. Even is goed maar niet de hele dag.
Genoeg leuks te verzinnen, maar ik zou het leuk vinden als jullie eens tips hebben buiten de standaard dingen als koekjes bakken, knutselen enz.
Dingen die we samen kunnen doen, maar die hij ook alleen kan doen.

Ik werk zelf op een kinderdagverblijf dus je zou denken dat ik genoeg weet. Dat is ook zo maar thuis met 1 kind van 3 jaar is toch heel anders dan een groep van 15. Wanneer hij alleen speelt is hij ook echt alleen en dat mis ik soms wel.
Dus reageer graag wat jullie zoal allemaal doen.

Jikke
 
Tent bouwen van kleden, eerst mee bouwen en dan heerlijk laten spelen.
Meehelpen met schoonmaken, met een eigen stofdoekje achter mij aan lopen, ook alles optillen en afdoen.
Speelgoed schoon laten maken in een sopje, bijvoorkeur in de badkamer.
Uitgebreid in bad, wij hebben geen bad en hebben wel eens een klein buiten badje in de badkamer opgezet.

De volgende dingen zijn best standdaard maar vindt mijn dochter geweldig en stel ik voor als ze zich verveeld:
-kleien, kan ze zich uren mee vermaken, en zelfstandig.
-foto's kijken, ook van voor ze was geboren.
-puzzelen, ze kan nu net gewone puzzels maken.
-gezelschapsspelletjes.

Misschien is het een idee om wat speelgoed een tijd op te ruimen en als je zoon zich verveeld dat weer te pakken.
 
Hallo,

Onze jongste vind het helemaal geweldig als we een verjaardagsfeestje vieren van een van zijn lievelingsknuffels.
Daarin kun je je fantasie de loop laten.

Uitnodigingen maken ( tekenen)
Slingers maken ( knutselen)
Kaarten gaan ronddelen. ( zet dan de knuffels door het huis en hij moet ze gaan opzoeken en de uitnodiging geven
Alles klaar zetten
Traktaties maken
Cadeautjes inpakken
Uitgebreid zingen voor de jarige knuffel
Knuffel spelletjes laten spelen.
Samen feestmaal eten ( brood op een leuke manier)
Etc...

Veel dingen kan hij met een beetje hupl ook een poosje zelfstandig doen ( voorbereiden)

Verder is hij dol op picknicken in huis, kun je ook samen voorbereiden.
En helpen met koken is ook altijd leuk, zelf met een bot mesjechampignons "snijden', oke ze zijn wat minder fraai in plakjes maar smaken er niet anders om.

Verder heb ik een heel leuk boekje: 365 dagen spelen en knutselen met peuters en kleuters, daar staan ook altijd wel ideeen in voor inspiratieloze dagen.

Veel speelplezier.
 
Hoi
Ons zoontje heeft een computertje met liedjes, letters herkennen etc. Hier kan hij zich prima mee vermaken en hij leert er veel van. Daarnaast vind hij het heerlijk om te helpen met vanalles. Als ik in de tuin bezig ben dan rijdt hij er met zijn tractor rond en ruimt mijn onkruid op. Hij heeft een fascinatie voor tuinkabouters en de 10 die hij heeft worden dan ook liefdevol verzorgd (schoonmaken, mee in de zandbak, weer schoonmaken, ander plekje geven).  Binnen helpt hij met opruimen, speelt veel met zijn auto's en garage en luistert graag naar luisterboeken  en muziek. Hij gaat  er dan echt voor zitten en heeft dan verder niets omhanden.  
Tja, niet echt spectaculair of vernieuwend misschien maar wel zijn bezigheden.
Succes. Groetjes Jeanette    
 
Meehelpen in huis, schoonmaken en bij koken. Mijn dochtertje laat ik al met een gewoon mes (die wij gebruiken maar geen scherp aardappelschilmesje of zo; dat mag ze van mij nog niet) komkommer in plakken snijden, champignons in kleine stukken, ananas, appel e.d., roeren, pizza beleggen, samen mixen met de mixer e.d.
Verder vind ze kleuren, tekenen, verven, stempelen, stickers plakken, kleien e.d. leuk.
Ze kan zich lang vermaken in haar keukentje met het zogenaamd bereiden van allerlei gerechten.
Ze is gek op poppen en daar kan ze heerlijk mee aan tuttelen. Heeft onlangs een poppenbedje gehad en het is helemaal geweldig, luiers, kleertjes aan en uit. Ze is nu ook al toe aan barbies.
Spelletjes doen doet ze ook graag, (wielen van de bus, memory, domino, winnie the pooh wiebelboom, lotto, bambino loco)
Spelen met duplo en little people.
Winkeltje spelen met een kassa. Al het speelgoed word gescand en afgerekend. Het liefst samen maar ook alleen. Doktertje spelen.
Puzzels tot ongeveer 20/24 stukjes.
Heel veel fantasiespel!

Ik heb het idee dat ze nu pas zichzelf steeds beter weet te vermaken vraagt ook minder vaak om een spelletje doen, dat komt misschien ook omdat onze jongste dochter steeds minder slaapt op een dag en steeds ondernemender begint te worden en als ik met Maud een spelletje aan het doen ben en Marcel is er niet dan kan ik Pien niet goed genoeg in de gaten houden of vraagt zij ook aandacht.

Niet altijd aan toegeven. Ik was daar slechter in als mijn man. Hij had vaak vaste patronen bjv. 's ochtends drinkt hij eerst koffie en leest hij de krant en dan moest Maud zich even zelf vermaken. Op een gegeven moment snappen kinderen wel dat dat het patroon is. Misschien als je op vaste momenten aktiviteiten samen doet dat dat bij je zoon ook wel werkt,

Succes ermee
 
wij doen heel veel buiten dingen we wonen op een boerderij en hebben een trampoline we hebben ook nog andere kinderen thuis en anders vindt onze 3 jarige het ook leuk om dingen na te doen om te lezen wat ze ziet in een plaatje van een boek en ze vindt het vooral leuk om te knuffelen te zingen en te dansen!                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ze kijkt ook weleens gewoon youtube of normaal televisie dat vindt ze interresant daar leert ze ook weer van
 
 
 
 
 
veel succes 
 
 
 
 
Wat mijn dochter altijd een leuk spelletje vindt is 'brievenbusfirma': zij zit in de gang en ik steek oude verjaardagskaarten onder de deur door en zij pakt ze aan. Soms trek ik ze onverwacht snel terug en ligt ze in een deuk. Ik weet dat het niet erg spectaculair klinkt, maar het is een groot succes, vraag me niet waarom. En ondertussen zit ik aan de andere kant van de deur op de tablet haha....
Nu ik zwanger ben heb ik de grote yogabal tevoorschijn gehaald en die stuiteren we in de gang (waar niet zoveel kapot kan gaan...) dat is ook een succes (waarbij ik op 1 plek kan blijven zitten, want op een gegeven moment kon ik niet meer al die spelletjes waarbij ik over de grond kon kruipen).
Mijn dochter is nu 3,5 en ik merk dat ze steeds beter zelf kan spelen sinds het laatste half jaar, dat is superfijn, want nu is een powernap voor mij best prettig! En straks met een baby erbij ook handig. Ze speelt vooral graag rollenspellen met kleine poppetjes, maar dat zal per kind verschillen.
 
Terug
Bovenaan