Welke groente is geschikt voor groentehapje 5 maanden

Hallo,

Ik ben begonnen met het geven van een groentehapje aan mijn mannetje van 5 maanden. Nou ben ik zelf een grote voorstander van vers, ik weet alleen niet goed welke groente er geschikt zijn? Heb nu worteltjes gemaakt en dat vind hij heerlijk. Mag hij bijv ook al aardappel?

Ik hoop dat iemand me kan adviseren,

Groetjes Liff
 
Aardappels zijn best zwaar. Daarom wordt het meestal pas later gegeven. Bloemkool, broccoli, sperzieboontjes, doperwten (uit de vriezer) en courgette zijn groente waarmee je kan gaan proberen.
 
quote: liff schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-06-2009 20:01:21'));

Hallo,

Ik ben begonnen met het geven van een groentehapje aan mijn mannetje van 5 maanden. Nou ben ik zelf een grote voorstander van vers, ik weet alleen niet goed welke groente er geschikt zijn? Heb nu worteltjes gemaakt en dat vind hij heerlijk. Mag hij bijv ook al aardappel?

Ik hoop dat iemand me kan adviseren,

Groetjes Liff



Het enige echt correcte antwoord is: geen, omdat je beter met 6 maanden kunt beginnen,

Maar als je toch begint, neem dan milde groentes en geef per week maar een groente, dus steeds hetzelfde.

Heel geschikte begingroentes zijn:
aardappel - heel mild, wordt zelfs door allergische kinderen vaak goed verdragen, is ook licht verteerbaar en op veel manieren te geven, van gewoon in stukjes tot bijna vloeibaar (even door een zeef drukken en mengen met wat van de melk die je kind drinkt)
peentjes - zelfde verhaal als aardappel, mild en op veel manieren te geven
pompoen - idem dito
zoete bataat - ook
daarnaast:
broccoli
bloemkool
courgette
sperciebonen
snijbonen

Als je kind zonder al te veel steun een paar minuten recht kan zitten is pureren overbodig. Je kunt je kind dan gewoon stukken groente in de hand geven om af te sabbelen. (Rapley methode). Scheelt veel werk en kinderen eten vaak beter zo.
 
Ik zou ook wachten tot 6 maanden inderdaad... maar goed, je moet het natuurlijk zelf weten.

Ik sluit me verder ook volledig aan bij Dirksmama maar wil er aan toevoegen dat 9 vd 10 aardappelsoorten op het momenten van de nieuwe oogst zijn. Daar zou ik dus even goed opletten want zelfs volwassenen hebben daar vaak veel last van dus dat wil je je kleintje niet aan doen lijkt me zo.
 
Dirksmama, ik heb je advies opgevolgd en een stukje gekookte wortel gegeven om af te sabbelen, nou ging hij er enorm van kokhalzen en het leek of hij bijna stikte. Ik weet dat dat komt omdat hij moet wennen aan stukjes in zijn mond, hoe lang duurt dat? Want ik vind het een naar gezicht om te zien. En ik weet niet of hij het zelf erg prettig vind?

Ik ben alvast begonnen met groente op advies van het consultatiebureau. Ik heb er zelf wel een goed gevoel bij. Alleen even aftasten en wennen. Voor hem maar ook zeker voor mij!
 
Rapley is leuk maar mijn dochtertje kijkt met 5 maanden toch echt mij eten uit mijn mond. Dus ik ben gewoon begonnen met gepureerd eten (wortel, bloemkool, courgette, zoete aardappel etc...) bij mijn oudste -nu 2.5- zo ook begonnen en toen ze op een gegeven moment naar de lepel begon te grijpen ook stukjes er bij. Ze eet als de beste (met vlagen minder maar dat zij zo). 
 
Terug
Bovenaan