welke kazen wel/ niet?

Hallo dames,
Ik lust heel graag gorgonzola kaas, maar mag je die nou hebben of niet? Ik hoorde namelijk dat je alle kazen mag eten als ze bereid in hoofdgerecht in wok of oven.
Weten jullie dat?
Groetjes,
Manon

Je mag geen rauwmelkse kazen hebben. Voorbeelden zijn: brie, Camambert. Maar veel kazen uit de nederlandse supermarkten (dus ook de brie) zijn daar al niet meer mee bereid. Op de verpakking staat au lait cru. Als dat erop staat moet je het laten liggen. Verder staat het vast op de site van het voedingscentrum. Tijdens mijn eerste zwangerschap vroeg ik mij dit ook af. De brie uit de supermarkt mocht ik wel, maar die van de kaasboer weer niet. De kaasboer zou het ook moeten weten, en hij kan je vertellen of er rauwe (niet gepasteuriseerde) melk in zit.
Succes!

Groetjes, Kat

Hoi,

In Nederland mag je bijna alles wel gewoon eten hoor.
Ik geloof dat de het de AH was waar je alle kaas kunt eten, want die hebben geen soorten bereid van au lait cru.
Dus daar kun je gewoon je brie, gorgonzola etc halen.
En als het bereid is (goed verhit) dan kan het ook gewoon, dan is de bacterie niet meer aanwezig.

Mocht je bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie gaan en daar kaasjes willen kopen moet je dat in elk geval niet doen bij een boerderijtje, dat is nooit gepasturiseerd. In de supermarkten gewoon even de verpakking lezen.

En inderdaad de site van het voedingscentrum biedt in veel gevallen ook uitkomst.

Groetjes,
Marije

Hartstikke bedackt voor jullie snelle reacties. Ik ga namelijk zometeen boodschappen doen en had al gehoopt dat ik iets meer zou weten door jullie reacties! Op naar de AH!!
Heb nu al zin in mijn lekkere pasta met spinazie en gorgonzola!
Jullie ook eet smakelijk straks!!
MAnon

Terug
Bovenaan