Welke klachten horen bij bekkeninstabiliteit?

A

Anoniem

Guest
Hoi,
Ik heb nu al een paar dagen ontzettende last van rugpijn. Vooral in het gebied rond mijn stuitje. Ik ben inmiddels 29 weken zwanger, dus het begint zwaarder te worden (zeker met twee kinderen+huishouden+verbouwing+werk).
Mijn vraag is nu of die pijn iets met mijn bekken te maken heeft? Weet niet zoveel van bekkeninstabiliteit. Hoop in ieder geval dat mijn klachten van voorbijgaande aard zijn. Heb me vandaag voor het eerst ziek gemeld agv het zwanger zijn. Doe ik niet zo snel, maar werken gaat nu echt niet. Kan niet lang staan, niet lang zitten, niet lang lopen, niet lang liggen (en omdraaien in bed is helemaal een drama).
Hoop dat jullie iets meer weten.
Groetjes Ivy

Bi kun je overal voelen, in je stuitje, onderaan je rug, uitstralend naar je benen.
Bij mij zat het gewoon links in mijn kruis, onder mijn schaamlip zeg maar. Het ging maar om een gebiedje van zo'n 2cm, maar god wat heb ik afgezien.
Tijdens de zwschap 4,5 mnd fysio en erna ook 4,5 mnd. Ik kon haast niks meer.
Ga voor de zekerheid langs bij je dokter en vraag een verwijzing naar een gespecialeerde fysiotherapeute, die kan je veel verdere ellende besparen dmv oefeningen en tips.
Beste tip:          WAGGEL NOOIT ALS EEN EEND, MARCHEER ALS EEN SOLDAAT, TREK JE KNIEEN OP ALS JE LOOPT!!!!
Veel sterkte ermee!
Joke

Hoi hoi,

Ik heb bij alle 2 zwangerschappen bi gehad. Beide keren had ik het in mn schaambeen, zeer pijnlijk, vooral met bewegen zoals lopen en omdraaien in bed. Bij de eerste heb ik het in hele erge mate gehad, toen liep ik op het laatst met krukken, ik kon gewoon niet meer, naderhand deed acht alles pijn, ook liggen en zitten.
De ha kan een testje bij je doen waardoor hij kan zien of je inderdaad bi hebt.
Gister heb ik een voetreflexmassage laten doen om de bevallin gop te wekken, dat is niet gelukt, maar ze heeft ook mn bekken behandeld, en daar heb ik wel baat bij gehad, mn bekkenpijn is zo goed als weg!! Misschien een tip.

Groetjes, Ris 40w3d

Ik heb precies hetzelfde, ook last van mijn rug/billen, een beetje links en rechts van mijn stuitje. Lopen gaat soms moeilijk. Ik heb op Google een keer bekkeninstabiliteit ingetypt en een beetje door de sites gelezen en las dat het ook door vermoeidheid erger kan worden. Ik heb mezelf daarom rust voorgeschreven en moet zeggen dat dit na een lange  middagslaap gister en uitslapen vanmorgen al een stuk beter is.

Ik heb deze week twee nieuwjaarsrecepties gehad waarbij  ik een paar uur gestaan heb en dat kan natuurlijk ook meespelen.  

Nou, sterkte ermee!

Ink

Hoi,

Wat je omschrijft zijn echt tekenen van bekkeninstabiliteit. Je moet dit aan je verloskundige doorgeven zodat zij jou kan doorverwijzen naar Cesartherapie. Ik heb het nooit zo op therapie maar aan sommige aanwijzingen had ik wel wat. Zoals niet lopen als een eend. Want dat is echt heel slecht voor je heupen. Omdraaien in bed is echt heel erg ja, en kun je bij de verloskundige wel normaal van die harde "tafel" afkomen? Ik had echt tranen in m'n ogen als ik klaar was, en voelde alles onderin mijn rug knoepen. Ik hoop dat je geloofd dat je er echt iets aan moet doen. Het gaat naar de zwangerschap waarschijnlijk wel over maar nu niet. De vk legde het bij mij uit als dat je botten een beetje in kraakbeen achtig worden en daardoor dus sneller lang en tegen elkaar opschuiven. Het heet anders, maar zo begreep ik het wel. Dus als je Lang staat, zakt je rug als het ware gewoon inelkaar. zo ook met omdraaien in bed e.d.   Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik ben nu 16 weken zwanger en doe aan trimzwemmen. Daardoor denk ik dat ik nu nog steeds niks voel omdat ik mijn spieren aardig stevig houd, maar het kan weer helemaal terug komen.
Succes verder en stop met werken als je nog een beetje wilt kunnen rond lopen tegen de 40 weken aan. Echt waar hoor, als je andere reacties hoort zijn de meeste het zelfde.
groetjes gerdientje

Hoi,
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hoopte dat het vandaag beter zou gaan, maar helaas, gaat eerder slechter. Vraag me echt af hoe ik de dag door moet komen. Heb er zo'n hekel aan als je lijf niet meewerkt en je niet kunt doen wat je wilt. Eerder dit jaar sores met mijn meniscus gehad, waardoor ik ook heel veel niet kon. Erg frustrerend dat dat nu weer het geval is!!!
Ik hoop zo dat het gewoon erge rugpijn is die weer weg gaat.
Even vraagje voor Ris, wat is dat testje waar jij het over hebt? Ik moet maandag naar de gyn. dus die zal ook wel zo'n testje kunnen doen.
Wat betreft het op en af komen van de verloskundigebank. Dat heb ik nog niet meegemaakt, aangezien dit de vierde dag is dat ik zo'n pijn heb. We zullen maandag wel zien of dat lukt.
Moet zeggen dat als ik in een nieuwe houding wil komen, het eerst pijn doet, daarna is er even verlichting door de veranderde houding (of lopen ipv. zitten, of zitten ipv. liggen) waarna de pijn weer begint. Klinkt nogal warrig!
Over dat voldoende rust nemen. Dat is erg moeilijk in mijn situatie. Heb twee kinderen van 3 en 5, zit midden in een verbouwing waardoor er constant werklui over de vloer zijn, heb elke donderdag een opvangkindje en een man met een eigen zaak in R'dam terwijl wij in Tilburg wonen. Heel het huishouden en de verzorging van de kinderen komt op mij neer. Mijn man gaat s'morgens om 8 uur weg en is om 8 uur weer terug. Werken doe ik ook, maar dat gaat nu echt niet, dus in de ziektewet.
Als mijn rug zo blijft moeten we echt iets verzinnen, dan gaat het echt niet meer. Moet echter eerst nog proberen om mijn man aan zijn verstand te peuteren dat het dan echt niet meer gaat. Dat ik echt pijn heb. Is zo vervelend dat ik hem er elke keer op moet wijzen dat sommige dingen echt zwaar voor mij beginnen te worden. Vanmorgen nog, moest hem even duidelijk maken dat ik ECHT NIET wilde bukken omdat dat zeer doet. Hij heeft altijd zo'n houding van: stel je niet aan, je redt het wel/gaat wel weer over.
Goed, ik ben klaar met zeuren. Wat ben ik toch blij met dit forum.
Groetjes Ivy

Heerlijk he om alles zo van je af je gooien. Dat lucht vaak wel even op.
Wat betreft dat testje,je moet dan op de bank gaan liggen en dan doet de ha testjes met je benen, je moet dan aangeven of het pijnlijk is of niet.
Je moet trouwens door je ha doorverwezen worden naar een therapeut.
Ik hoorde trouwens gisteren van de voetreflexmasseuse dat als je jong begonnen bent met het slikken van de pil en je die door geslikt hebt tot aan de zwangerschap dat de kans groter is dat je bi krijgt. Grappig om te horen, ik was namelijk 13 of 14 toen ik ermee begon.

Nou meid, veel sterkte, en zorg dat je er wel op tijd bij bent voor de therapie. Zij kan je veel tips geven over manier van bewegen.
En ja, dat je niet helemaal aan je rust toe komt, ik weet het ik heb een dochter van 4 in huis rond lopen, maar die kan gelukkig een hoop zelf doen. Mijn vriend heeft een hoop van het huishouden van me overgenomen, dat is ook wel heel fijn.

Liefs, Ris

Welkom bij de BI club!!
Een zeer pijnlijke kwaal en ik wil niemand miezerig maken maar hoe verder de zwangerschap hoe meer pijn. Rust houden voor zover dat mogelijk is. Ik ga graag ik bad, dan heb ik minder pijn. Zitten op een fitnessbal is ook vaak makkelijker dan op een stoel. Opstaan is en heel ander verhaal helaas. Het is vervelend maar na de bevalling gaat het weer over. Hou je taai en probeer positief te blijven, je hebt namelijk toch nog een poosje. heel veel sterkte, Vosje

Terug
Bovenaan