Welke meubels in een peuterkamer??

Dag dames.
Ik heb een domme vraag. Onze zoon is ruim 2 1/2 en eind oktober krijgt hij er een broertje of zusje bij. Hij krijgt straks een hele nieuwe kamer en de baby krijgt "zijn" oude kamertje.
Nu is hij nog helemaal niet zindelijk, dus wassen, aankleden, luier verschonen etc. gebeurt allemaal nog op de commode op het aankleedkussen. Voor zijn nieuwe kamer gaan we natuurlijk een groot bed, een kledingkast en een burootje ofzo kopen. Waar verschoon ik hem dan??? En waar was ik hem dan??? Domme vragen misschien, maar hoe doen jullie dat??
Ik hoor het graag!
Groetjes, Patricia
 
hallo, onze kinderen slapen (nu bijna 3)  sinds twee maanden in een groot bed. We hebben ook de commode weggedaan. Daarnaast een grote kast en een paar boekenplankjes, en dat is het tot nu toe.
Wassen en aankleden gebuert gewoon in de badkamer.
succes
 
Onze dochter was 20 maanden toen haar zusje werd geboren. Aankleden deed ik in het begin nog op de commode in de babykamer (haar zusje sliep in de wieg op onze kamer). Ook had ik beneden verschoonspullen zodat ik overdag niet steeds naar boven hoefde.   Nu slaapt ze inmiddels in een groot bed, en verschoon en kleed ik haar op bed   of op de grond aan. groetjes Melanie
 
hoi,

onze zoon heeft ook een groot bed. hij is met 23 maanden naar zijn nieuwe kamer gegaan.
hij heeft een half-hoog slaper. met een trap (met treden) ipv een ladder, zodat hij veilig in en uit bed kan. onder het bed zitten allemaal plankjes en kastjes voor speelgoed en speelmogelijkheden. en het bed heeft een uitschuifbaar bureau. nu gebruikt hij het bureau nog niet, omdat hij te klein is. maar ik gebruik het bureau dus als verschoon en omkleed tafel. ideaal. ik kan er alle spullen op kwijt en er is plek genoeg voor lucas om te liggen. als lucas staat dan kan hij de rand van zijn bed vasthouden zodat hij makkelijk in en uit zijn broeken kan stappen. en als ik klaar ben schuif ik het bureau weer in, en kan lucas weer lekker spelen.

wassen doen we in de badkamer, wij hebben daar een tweede toilet. ik zet hem dus op de wc (staand of zittend) en dan hoef ik niet al te veel te bukken met wassen en afdrogen.

lucas is nog nooit uit bed gevallen ,en roept ook altijd als hij weer wakker is. dan klimt hij pas uit bed als je er bij bent. (het bed zelf heeft ook een vrij hoge ombouw zodat hij ook niet er uit kan rollen.

verder heeft lucas een kledingkast op zijn kamer en een staand schoolbord. wat boekenplankjes aan de muur en een schooltafeltje met stoeltje waaraan hij kan kleuren en boekjes lezen. hij heeft dankzij de vele opberg mogelijkheden in het bed veel speelruimte. zodat hij even op zijn kamer kan spelen als ik zijn broertje verzorg.

voor verschonen heb ik ook een leuke doos beneden in de huiskamer gezet met daarin luiers, poetsdoekjes en zalf. zo hoef ik niet steeds met mijn twee mannen naar boven. en verschoon ik ze of op de bank of op tafel (ligt aan de luierinhoud).

groetjes monique.
 
Hoi, precies dezelfde vraag heb ik hier gezet voor de geboorte van mijn tweede kind.

Je moet de kamer indelen in verschillende plekjes.
Je hebt het slaapgedeelte, een bed, dus in de buurt geen leuke dingen zetten waar hij mee kan spelen, alleen een plankje met knuffels bijvoorbeeld.

Dan heb je alle kleding enz, Daar heb je 1 kast voor nodig. Kan meteen alles in, beddegoed, verschoonspullen, kleding enz enz.

Dan heb je een speelplekje nodig. Een tafeltje om te kleuren of te lezen. Daarboven kun je plankjes maken met boekjes (ook voorleesboekjes buiten bereik van je kind) enz. Maar niet teveel speelgoed, want op die leeftijd moeten ze eerst wennen aan het slapen in een groot bed. Anders komen ze er uit om te spelen. Het echte speelgoed laat je beneden.

Ik zou een leuke kleed kopen voor de op vloer. Dat is een mooi plekje om te verschonen. Gewoon op de grond. Het verkleedkussen kun je in zijn kast of naast zijn kast bewaren.

Het is heel belangrijk dat je de kamer goed indeelt, functioneel dan, dan pas kun je beginnen met inrichten. Als je kind in bed is, dan moet hij leren in bed te blijven tot jij boven komt om hem eruit te halen, voorlopig dan op deze leeftijd. Dus hij moet niet vanuit zijn bed aan spullen kunnen komen, alleen zijn knuffels zijn genoeg. Echt spelen doet hij maar beneden.

Als kinderen ouder worden zal het vast makkelijker gaan denk ik. Mijn oudste is 26 maanden, dus dat moet voor mij ook nog komen.

Dit is mijn ervaring.

Groetjes
Jo
 
Hoi Patricia,

Onze zoon van 3,5 jaar heeft nu sinds een jaar een nieuwe kamer. En ook hij is nog niet zindelijk. En ik kleedde hem ook altjid aan op commode. Maar ik wilde geen commode in zijn kamer. Dus nu heb ik gewoon zo'n aankleedkussen op de grond in zijn kamer. Of ik kleed hem aan op bed. En ook regelmatig op de wasmachine in de badkamer, waar ook een aankleedkussen ligt. EN het werkt prima voor ons en voor onze zoon.

groejtes Chantal
 
Terug
Bovenaan