Welke opvolgmelk? Direct hypo-alergeen?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik geef mijn dochter van 8 weken nu nog borstvoeding, maar dit ga ik afbouwen. Op het consultatiebureau vroeg de arts of er allergieen voorkomen in de familie. Dat is zo, mijn man en ik hebben allebei hooikoorts, hebben exceem gehad, enzo.. Ze zei dat ik dan maar hypo-alergeen voeding moet geven.

Nu bedenk ik mij dat ik dat bij mijn zoon, ruim 2 jaar geleden niet heb gedaan, omdat er toen gezegd werd dat hypo-alergeen te maken heeft met een koemelkallergie en zolang dat helemaal niet bekend is, kan je beter beginnen met  gewone opvolgmelk. Pas als blijkt dat ze daar allergisch voor zijn, je dan over kan stappen op hypo-allergeen. Wel moet ik zeggen dat ik mijn zoon 10 maanden bv heb gegeven en toen dus nog maar heel kort flesvoeding heb gegeven (gewone Nutrilon, dat ging prima).

Wie weet het juiste antwoord? Zal ik nu beginnen met gewone flesvoeding of met hypo-allergeen...??

Bedankt alvast.
Groetjes van Daniëlle

Ik zou het niet weten, maar ben een enorme fan van de kindervoedinglijn. Die zou ik bellen, is nog gratis ook. Ook 's avonds. 0800-022 2626

Ik zou zeker als jij en je man eczeem en hooikoorts hebben aan de hypo-allergene melk gaan. Dit heeft idd ook met koemelkallergie te maken, het hoort allemaal een beetje bij elkaar.
Effe kijken of ik het goed uit kan leggen. Bij baby;s zijn de darmpjes nog niet helemaal af. Voedsel word verteerd in kleine stukjes en zo opgenomen in de darmen. Maar omdat alles nog niet helemaal goed werkt bij baby's word het voedsel soms niet klein genoeg gemaakt in hun lichaam, daardoor worden er te grote stukjes in hun darmen opgenomen, en worden deze te grote stukjes vooral bij kinderen die daar een aanleg voor hebben (in jou geval dus omdat jullie allebei hooikoorts/eczeem hebben) als "lichaamsvreemd" gezien en kunnen ze daar een allergie op maken. Daarom is hypo-allergene voeding in kleinere stukjes gemaakt als gewone melk/flesvoeding en kunnen ze er daardoor minder snel een allergie op maken.
Beetje te volgen nog? hihihi.
Mijn dochter krijgt nu ook hypo-allergene melk. En ze is nu 6 mnd, we beginnen nu met bijvoeding en als dat goed gaat mogen we gewone flesvoeding proberen omdat ze nu "oud" genoeg is en de kans erg klein is dat ze nu nog een koemelkallergie ontwikkelt.
Hypo-allergene melk hoeft trouwens niet duur te zijn hoor ! Je hebt het natuurlijk van Nutricia (17 euro) en Friso, maar het Kruidvat heeft een eigen merk (extra-care) en deze is net zo goed en kost maar 8,69 !

Succes, en ik zou anders idd zoals mijn voorganger zei een advieslijn eens bellen, of even googlen op internet!

Groetjes Bianca

Hoi,

Wat mij verteld is op het cb, en ik ga er dan maar vanuit dat het klopt, is dat als je hypo-allergene voeding wil geven je dit vanaf de 1e fles moet doen, anders heeft het geen zin.

Reisa, heeft volgens mij ook gelijk. Bij allergieen geen twijfel... gelijk opvolgmelk hypo.

Groetjes!

Aan een kindje van 8 weken moet je nog geen opvolgmelk geven hoor! Dat is pas vanaf 6 maanden.

Bij atopie (allergie, hooikoorts, eczeem, luchtwegklachten) in de familie is het advies om zolang mogelijk (zeker tot 6 maanden) niets anders als moedermelk te geven.
Als het niet anders kan, dan geen standaardmelk, maar altijd hypo-allergene melk.

Terug
Bovenaan