Welke speen bij afgekolfd melk?

Hallo allemaal,
Ik heb een borstkolf met de naam ameda.
Ik heb hier grotere flesjes bij maar ook kleinere flesjes.
Nu vroeg ik mij af welke speen nou het beste is. (I.v.m. Ontwennen borst) ik zag op Google alleen spenen van medela. Maar ik weet niet of deze er op kunnen?
Iemand hier ervaring mee?

Ik heb zelf de Medela calma speen gebruikt. Die vond ik ideaal. Die kun je ook als totaalfles kopen..
https://www.dgmoutlet.nl/baby-kind/baby-voedingsaccessoires/babyflessen/medela-calma-fles-250-ml
Ik heb tot 14 maanden borstvoeding gegeven en dit ging prima naast elkaar. 

Gezonde kinderen kunnen in principe uit elke fles drinken. Het is wel belangrijk dat je op tijd (rond 5 a 6 weken) begint en elke dag een flesje geeft. Fabrikanten hebben allerlei mooie claims maar eerlijk gezegd lijkt geen enkele speen op de borst van mama. Je kindje moet dus uit beide leren drinken. Dit vraagt ook bij beiden een andere techniek. Laat je niet van de wijs brengen door termen zoals tepelspeenverwarring. Dit is een ouderwetse term en is inmiddels wetenschappelijk ontkracht. Ik vind zelf de flessen van dr. Browns heel fijn en zie dat kinderen die wat meer moeite hebben met drinken uit de flessen deze vaak ook goed pakken. Maar als jij medela een fijn merk vind kun je daar gewoon voor gaan. Ik raad je iig aan om niet allerlei verschillende flessen te proberen. Gewoon eentje kiezen en daar elke dag mee oefenen. Succes, groetjes van een borstvoedende prelogopedist ?

De speen van medela ging hier veel te snel. M'n baby verslikte zich constant, veel lucht happen waardoor de hik. Heb nu een fles van mam en die werkt voor ons dochtertje heel goed. Zit een soort ventiel onderop waardoor ze geen extra lucht binnenkrijgt. En inderdaad verder veel oefenen zodat je baby er goed aan kan wennen. 

Wij hebben flesjes van Difrax, Philips en Medela in huis gehad, en om eerlijk te zeggen gebruiken we alles een beetje door elkaar en dat gaat prima. En hij drinkt ook gewoon aan de borst. Het is allemaal even wennen, maar onze kleine moest vanaf dag 3 ivm te snel gewichtsverlies kunstvoeding bij gaan drinken naast de borstvoeding, dus daardoor wel heel erg op tijd begonnen met zowel aan de borst als uit de fles drinken, al heeft hij na de eerste twee weken (toen mijn productie voldoende op gang was om het zonder na de voeding gekolfde melk aan te kunnen) een hele tijd amper uit de fles gedronken, tot hij naar de opvang ging. Ik denk dat de juiste maat speen voor de leeftijd veel meer invloed heeft dan het merk fles, dus kies gewoon iets wat jou prettig lijkt.

Ik sluit me grotendeels aan bij wat zazousept zegt. Er is geen ideale speen die op de borst lijkt, alle claims daarvan zijn verkooppraatjes. Het is een totaal andere techniek die niet nagebootst kan worden. Welke speen en fles voor jullie werkt is dus een kwestie van uitproberen.  Wel is het belangrijk om een zo klein mogelijke speen te gebruiken; ik leg hieronder uit waarom. 

Er bestaat wèl tepelspeenverwarring; sommige kinderen raken in de war door de verschillende technieken. Om dat te voorkomen wacht je met oefenen met de fles totdat drinken uit de borst goed gast, meestal rond een week of 6. 

Omdat drinken uit de borst meer moeite kost dan uit een fles, is het belangrijk om het je kindje een beetje moeilijk te maken. Anders kunnen ze een voorkeur voor de makkelijke fles krijgen, of meer drinken dan nodig omdat ze zuigbehoefte hebben. Om dat te voorkomen kun je therapeutisch voeden; kleinste speen, kind zo rechtop mogelijk, fles zo horizontaal mogelijk. Eventueel een paar keer pauze zodat een voeding ongeveer 20 minuten duurt. Hier lees je er meer over: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/287-voeden-met-een-fles

Hier na 6 weken fulltime gaan kolven, ons meisje kreeg al vrij vroeg 1x per dag afgekolfde melk en daarnaast live bv. Ik gebruik de brede fles van dr Brown ze wilde de andere speen van de smalle fles niet. Ik vind t goed werken, maar heb weinig anders geprobeerd. 

Terug
Bovenaan