Welke supplementen nemen jullie?

Ik ben 38 jaar en we beginnen binnenkort aan onze 6de ronde… Ik wist wel dat het door leeftijd moeilijker kon zijn, maar op mijn 34ste was ik de 2de poging al zwanger.
Ik heb trouwens een regelmatige cyclus en geen overgewicht.

Nu ben ik benieuwd welke supplementen jullie nemen. En werd dit met een arts overlegd?

Ik neem momenteel het volgende (op eigen initiatief):
*multi zwanger met omega 3 van Kruidvat (ook geschikt voor kinderwens)
*Lucovitaal: Japanse Q10 200 mg (zou volgend ChapGPT eigenlijk een te lage dosis zijn)
*Lucovitaal: pre- probiotica voor goede darmwerking: een goede darmgezondheid zou kunnen bijdragen tot je vruchtbaarheid (ik had ervoor wat wat problemen met de grote boodschap en dat lijkt nu beter te gaan)
*Selenium/zink van Kruidvat: had ik eigenlijk voor mijn vriend gekocht, maar zou bij vrouwen ook positief kunnen zijn en zit maar weinig in mijn multivitamine

Ik begrijp dat het van persoon tot persoon afhangt wat nuttig is. Als je het idee hebt dat je darmen perfect werken, heb je wellicht geen baat bij probiotica. En Q10 wordt vooral aangeraden boven de 35 jaar voor een betere eicelkwaliteit…

Verder probeer ik ook wel wat gezonder te eten: minder suiker, meer fruit en groenten, minder vlees meer vis, meer olijfolie, minder ultrabewerkt, …

Vorige maand ook gestart met ovulatietesten, zodat we zeker het juiste moment niet missen. Ik weet dat de meningen daarover verdeeld zijn, maar mij geeft dat wel een geruststelling dat we dat dan in ieder geval toch al goed doen.

Wat doen jullie allemaal in de hoop dat dit de kans op zwangerschap vergroot?

Ik weet dat een wijziging in levensstijl pas ongeveer 3 maanden later effect zal hebben op je vruchtbaarheid, dus volhouden is echt wel de boodschap, ook al zie je niet direct resultaat.

Op mijn 38e ben ik zwanger geraakt binnen een jaar, zonder allerlei extra's. Ik slikt toevallig wel ook selenium zink tabletten, om een andere reden.
Wat wel wordt aanbevolen is foliumzuur alvast vooraf beginnen te slikken.

Let erop dat je resultaten van ChaptGPT ook altijd even bij een gerenommeerde bron moet checken, zeker wanneer het om iets belangrijks als je gezondheid gaat. ChaptGPT is zelf geen bron, maar verzameld informatie uit andere bronnen.
Hoewel voorzover ik kan vinden Q10 inderdaad zou moeten werken.

Laatst bewerkt:
Op mijn 38e ben ik zwanger geraakt binnen een jaar, zonder allerlei extra's. Ik slikt toevallig wel ook selenium zink tabletten, om een andere reden.
Wat wel wordt aanbevolen is foliumzuur alvast vooraf beginnen te slikken.

Let erop dat je resultaten van ChaptGPT ook altijd even bij een gerenommeerde bron moet checken, zeker wanneer het om iets belangrijks als je gezondheid gaat. ChaptGPT is zelf geen bron, maar verzameld informatie uit andere bronnen.
Hoewel voorzover ik kan vinden Q10 inderdaad zou moeten werken.
Bedankt voor je reactie! Het is altijd een geruststelling te horen dat iemand op dezelfde leeftijd toch nog spontaan zwanger werd ondanks dat het wat langer duurde :).

Klopt dat het enige wat echt noodzakelijk is, foliumzuur is. Als je verder heel gezond eet, heb je zelfs geen multivitamine nodig.

Wel zijn er een aantal supplementen die de kans op zwangerschap kunnen verhogen. Ook is er steeds meer onderzoek dat aantoont dat je eicelkwaliteit nog kan verbeteren. Met het ouder worden zijn je eicellen meestal al wat meer beschadigd. Op YouTube heb ik heel wat geluisterd van dokter Marc Sklar en dokter Nathalie Crawford en zij zijn er dus van overtuigd dat je met een gezonde levensstijl en met bepaalde supplementen de kans op zwangerschap kan vergroten. Het gaat dan o.a. om Omega 3 vetzuren, vitamine D, melatonine, NAD+, Q10,… Ik ben dus op hun aanraden intussen gestart met Q10 en probiotica. Er is zoveel dat mogelijks kan helpen, maar uiteindelijk is het moeilijk om het bos door de bomen nog te zien, dus vandaar dat ik benieuwd ben hoe andere dit aanpakken.

Ik vergelijk zwanger worden altijd met de kans om 6 te gooien met een dobbelsteen. Deels moet je ook geluk hebben (met dezelfde eicelkwaliteit kan de ene de 1ste ronde al zwanger zijn en de andere pas bv de 6de ronde), maar als je een dobbelsteen hebt waar 2x een 6 op staat, dan verdubbelt wel je kans…

Hoi.

Zelf denk ik niet dat het met overgewicht te maken kan hebben.

Zelf heb ik al jaren overgewicht. Ik eet voldoende fruit en groenten en sport 2x in de week. Voor ik zwanger werdt ben ik begonnen met foliumzuur slikken. Verder niks extra's gedaan.

Op mijn 34 was ik snel zwanger van mijn eerste. Ik heb een gezonde zoon gekregen. Helaas wel toen 30 kilo aangekomen waarvan na de bevalling meteen 10 kwijt en met afvallen nog eens 10 kilo, met heel veel moeite.

Omdat ik wel eerst nog de zwangerschaps kilo eraf wilde hebben, hebben we voor de 2de even gewacht. Maar omdat dit zo langzaam ging en mijn leeftijd ook niet stil staat toch besloten voor de 2de te gaan. Nu 38 ook snel weer zwanger geworden van de 2de. Ik ben nu 14 weken en voor nu gaat alles goed met de baby.

Mijn zus van mij is heel slank maar kan helaas geen kinderen krijgen.

Dus overgewicht beweren artsen wel maar is ook niet altijd zo wat wel de redenen zou kunnen zijn is ook niet bekent en daarom denk ik dat artsen het daarop gooien zodra je bmi al iets hoog is. En dan niet verder willen onderzoeken. Hier mee vindt ik dat er nog altijd discriminatie is.

Hoi.

Zelf denk ik niet dat het met overgewicht te maken kan hebben.

Zelf heb ik al jaren overgewicht. Ik eet voldoende fruit en groenten en sport 2x in de week. Voor ik zwanger werdt ben ik begonnen met foliumzuur slikken. Verder niks extra's gedaan.

Op mijn 34 was ik snel zwanger van mijn eerste. Ik heb een gezonde zoon gekregen. Helaas wel toen 30 kilo aangekomen waarvan na de bevalling meteen 10 kwijt en met afvallen nog eens 10 kilo, met heel veel moeite.

Omdat ik wel eerst nog de zwangerschaps kilo eraf wilde hebben, hebben we voor de 2de even gewacht. Maar omdat dit zo langzaam ging en mijn leeftijd ook niet stil staat toch besloten voor de 2de te gaan. Nu 38 ook snel weer zwanger geworden van de 2de. Ik ben nu 14 weken en voor nu gaat alles goed met de baby.

Mijn zus van mij is heel slank maar kan helaas geen kinderen krijgen.

Dus overgewicht beweren artsen wel maar is ook niet altijd zo wat wel de redenen zou kunnen zijn is ook niet bekent en daarom denk ik dat artsen het daarop gooien zodra je bmi al iets hoog is. En dan niet verder willen onderzoeken. Hier mee vindt ik dat er nog altijd discriminatie is.
Proficiat met je zwangerschap en bedankt voor je reactie. Leuk hoe je leeftijden bij zwangerschap dezelfde zijn als bij mij (in de hoop dat het ons 1 van de komende maanden ook zal lukken)…

Fertiliteit is zeker een heel complexe samenloop van heel wat omstandigheden. Overgewicht hoeft idd niet te betekenen dat je niet zwanger kan worden, maar als je al lang aan het proberen bent dan denk ik wel het het de moeite loont om daar toch aan te werken (ik denk vooral aan PCOS en insuline resistentie, maar omdat ik zelf geen overgewicht heb, heb ik mij daarin ook niet zo verdiept).

Bij jou geef je aan dat je gezond eet en sport en dat het zwangerschapskilo’s zijn, dus je lijkt (de zwangerschap buiten beschouwing gelaten) een vrij gezonde leefstijl te hebben wat waarschijnlijk wel in je voordeel heeft gespeeld. Al goed dat je met je zwangerschapswens niet bent blijven wachten tot je terug op je oude gewicht zat!

Als ik alles op een rijtje zet, denk ik dat stress bij ons het meest in het nadeel werkt. We werken veel en in combinatie met onze dochter/huishouden is er weinig tijd voor leuke dingen. Mijn vriend zit ‘gevangen’ in een job met veel negativiteit, maar hij durft ook niet van werk te veranderen…
De
Wij zijn nu 4 maanden bezig, dus als het nog snel prijs zou zijn, valt dat ook allemaal nog wel mee. Maar ergens is er natuurlijk ook altijd de angst dat we te lang hebben gewacht en het nog een hele lange rit wordt.
We gingen er deze keer ook minder voorbereid in (ik hield mijn cyclus niet zo goed bij en nam bij onze eerste poging nog niets, zelfs geen foliumzuur).

De probiotica had ik achteraf gezien al veel langer moeten nemen. Soms getwijfeld of ik het prikkelbare darm syndroom heb en dat gaat allemaal nu veel beter (al kan dat ook wel met ander voedingspatroon te maken hebben). Fingers crossed dat dit ook een positief effect heeft op mijn vruchtbaarheid.

Nog veel succes met je zwangerschap!

Als stress misschien de oorzaak is kijken of jullie daar wat aan kunnen doen. Ik begrijp dat je man geen ander werk durft te zoeken maar misschien zou hij kunnen praten op zijn werk om niet in een burn out te raken. Is een advies

Wel belangrijk om je cyclus bij te houden en wie weet lukt het met evolutie testen.

Ik wens je heel veel succes en hoop met je mee.

Terug
Bovenaan