Welke volgorde?

Hallo!
Weten jullie misschien wat de meest voorkomende volgorde is van een kindje? Ik bedoel daarmee; omrollen-kruipen-lopen enz.
Mijn dochtertje rolt namelijk van rug naar buik en andersom, en ik dacht altijd dat ze dan gingen tijgeren en dan kruipen, zitten en staan. Maar zij gaat sinds vandaag op haar zij liggen (steunend op haar elleboog), en dan zit ze ineens. Zou ze het kruipen dan nu overslaan? Of is dit wel vaker zo?
 
Het steekt allemaal niet zo nou. Alle kinderen doen het in hun eigen volgorde en tempo. En soms slaan ze bijvoorbeeld zelfs het kruipen over. Dus er is niet echt een volgorde. Je hoeft je ook nergens zorgen over temaken.
 
Op zich is het natuurlijk logisch dat ze eerst gaan zitten en de wereld bekijken vanuit dat blikveld voordat ze gaan kruipen ;-), maar volgens mij maakt het echt niet uit. Mijn zoontje ging eerst van rug naar buik en terug, toen zitten, toen tijgeren, toen kruipen en nu staat hij en zet stapjes aan de hand. Morgen wordt hij 1 en deze ontwikkeling heeft ongeveer een maand of 5 - 6 geduurd.
Geniet er lekker van!
 
Dat is juist ook de goede volgorde, eerst omrollen, dan zitten en dan kruipen. Het is echt belangrijk dat ze wel degelijk leren omrollen voordat ze gaan zitten en kruipen, dat heeft te maken met de ontwikkeling van de heupjes. Kinderen die het omrollen overslaan gaan vaak wat houteriger lopen vanuit hun onderrug en houden dat later ook. Dus jouw kind pakt het helemaal goed aan.
 
Terug
Bovenaan