welke volgorde?

Hoi mede-mama's,

Merijn is bijna  4,5 maand oud en wordt sinds hij 11 weken is ingebakerd. Dat werkt heel goed.Hij slaapt thuis tussen alle voedingen zo'n 1,5-2,5 uur. Als we weggaan is dat wel anders en op het kinderdagverblijf ook, maar het is tegenwoordig heel bijzonder als we met een vermoeide en huilende baby op de arm zitten, terwijl dat eerst de regel was!

Nu zit ik  met het volgende dilemma. Zo langzamerhand wordt het tijd om te gaan afbouwen met inbakeren. Hij moet toch eens op eigen kracht kunnen slapen en bovendien is die  kleine Houdini bijna sterker dan het klitteband van de Pacco-doek.
Verder slaapt hij nog bij  ons op de kamer in de wieg en dat kan ook niet eeuwig, dus binnenkort wil ik hem op zijn eigen kamer leggen de uiteindelijk in een ledikant.
Nu is de hamvraag: in welke volgorde kan ik dat het beste doen?
Eerst afbouwen en als het goed gaat naar eigen kamer in wieg en later ledikant, eerst wennen in eigen kamer, dan stoppen met inbakeren, dan ledikant etc.....?  
We gaan eind augustus op vakantie en als we terugkomen is Merijn een half jaar. Ik zou hem dan graag  zonder doeken in zijn ledikant op zijn eigen kamer willen zien.

Heeft iemand  hier ervaring mee?  

Groetjes,

Gea

 
Hoi!

Wij bakeren ons zoontje ook in, vanaf ong 9 weken. Hij is nu inmiddels 5 maanden en ik baker hem nog steeds in. Ik heb ook nog niet het idee dat hij zonder kan/wil. Volgens mij kan je in principe blijven inbakeren tot de kinderen ruim een jaar zijn (mijn nichtjes was 14 maanden). Ik wil het dus voorlopig nog wel even volhouden. Als ik jou was zou ik beginnen met je zoontje op zijn eigen kamer te leggen. Volgens mij is dat voor hem een minder grote overgang dan stoppen met inbakeren, maar ik heb hier geen ervaring mee, dus ik spreek uit mijn gevoel. Ik ben wel benieuwd hoe het stoppen met bakeren bij jou gaat, dus ik volg de berichtjes!

Groetjes
Caroline
 
Hoi Gea,

Waarom wil je al stoppen met inbakeren? Als je denkt dat je kindje eraan toe is, prima natuurlijk. Wij hebben onze zoon lang ingebakerd. Af en toe geprobeerd om hem 'los' te laten slapen, maar als dat niet ging - hij er nog niet aan toe was - bakerden we hem weer in. Het loskomen vond ik nooit een probleem; het inbakeren was vooral bedoeld voor het inslapen. Hij heeft tot een maand of 10-11 ingebakerd geslapen. Daarna 's nachts niet meer, maar overdag nog wel. Tot 13 maanden ongeveer. (of 12 dat weet ik niet meer). Gewoon af en toe proberen, dan merk je vanzelf wanneer jouw kindje er aan toe is.

Maar goed, ik zou de volgorde zo aanpakken: nu een paar keer ingebakerd in het ledikant op z'n eigen kamer om te oefenen. Bijvoorbeeld bij een slaapje tussen de voedingen. Daarna gewoon altijd in het ledikant. Ik zou dus, als het niet hoeft niet de wieg nog op zijn kamer zetten. Daarna pas beginnen met afbouwen van het inbakeren. Inbakeren geeft een veilig gevoel en zal hem makkelijker in zijn eigen kamer laten wennen. Je kan zelf het best inschatten bij welke slaapjes je het best kan beginnen zonder inbakeren.

Onze ervaring met vakantie is dat het daar nog wel eens nodig kan zijn om hem toch in te bakeren. Omdat het zo'n vreemde omgeving is.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!!
Groetjes,
Machteld
 
quote: Pierlala reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-07-2005 08:52:38'));

Hoi Gea,

Waarom wil je al stoppen met inbakeren? Als je denkt dat je kindje eraan toe is, prima natuurlijk. Wij hebben onze zoon lang ingebakerd. Af en toe geprobeerd om hem 'los' te laten slapen, maar als dat niet ging - hij er nog niet aan toe was - bakerden we hem weer in. Het loskomen vond ik nooit een probleem; het inbakeren was vooral bedoeld voor het inslapen. Hij heeft tot een maand of 10-11 ingebakerd geslapen. Daarna 's nachts niet meer, maar overdag nog wel. Tot 13 maanden ongeveer. (of 12 dat weet ik niet meer). Gewoon af en toe proberen, dan merk je vanzelf wanneer jouw kindje er aan toe is.

Maar goed, ik zou de volgorde zo aanpakken: nu een paar keer ingebakerd in het ledikant op z'n eigen kamer om te oefenen. Bijvoorbeeld bij een slaapje tussen de voedingen. Daarna gewoon altijd in het ledikant. Ik zou dus, als het niet hoeft niet de wieg nog op zijn kamer zetten. Daarna pas beginnen met afbouwen van het inbakeren. Inbakeren geeft een veilig gevoel en zal hem makkelijker in zijn eigen kamer laten wennen. Je kan zelf het best inschatten bij welke slaapjes je het best kan beginnen zonder inbakeren.

Onze ervaring met vakantie is dat het daar nog wel eens nodig kan zijn om hem toch in te bakeren. Omdat het zo'n vreemde omgeving is.

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes!!
Groetjes,
Machteld







Hoi,

Alvast bedankt voor je informatie.

De reden dat ik wil afbouwen is dat ik als kindjes ouder dan zes maanden zijn het inbakeren wordt afgeraden. En aangezien hij straks ook naar een ledikant  zijn  eigen kamer moet leek het mij handig op tijd jullie als ervaringsdeskundigen raad te plegen!
Bovendien begint hij te groot te worden voor de doeken die ik nu gebruik, dus leek me dat een mooie aanleiding om het eens te proberen. Bovendien kan hij dan zelf op zuim duipje of vingers zuigen of zijn speen pakken als hij dat wil, terwijl hij nu afhankelijk van ons is.

Ik weet dat succes niet verzekerd is, maar wil hem als het ware de kans geven om te laten zien of hij het zelf kan. Ik weet dat je een terugval kan krijgen en toch weer moet gaan inbakeren.Laatst mocht hij niet ingebakerd worden na een vaccinatie en heeft hij strak ingestopt in een slaapzakje geslapen en dat ging best goed. Het lijkt me dat de enige manier om erachter te komen of hij eraan toe is het uitproberen, of niet? Hoe kwam jij erachter?

Groetjes,

Gea

 
Hallo Gea
Ik heb Niels  ook ingebakerd maar had het "geluk"dat hij dit van het ene op het andere moment niet meer wilde. Ik heb hem toen ook strak ingestopt maar binnen een paar tellen had hij zich alweer losgewroet.
In het boek van Ria Blom (regelmaat en inbakeren) staat dat dit een van de manieren is en de andere manier is om het af te bouwen. Je kan dan het beste beginnen bij een van de beste slaapjes, dit is meestal de nacht. Je kan je kindje dan in een slaapzak leggen. Ik weet dat er bakerzakken zijn maar deze worden in het boek afgeraden. Maar goed, ik gebruik nu een slaapzak en heb er ook nooit geen moeite meer mee gehad.
Qua volgorde van ledikantje etc. kan ik je geen tips geven omdat we Niels al vanaf een aantal weken in zijn eigen bedje op zijn kamertje hadden liggen.
Desalniettemin, ik wens  je veel wijsheid en succes.
Groetjes Jeanette
 
Terug
Bovenaan