Welke vragen moet/kan ik stellen bij de gyn?

Hallo allemaal,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Esk, 31 jaar en sinds vorig jaar gelukkig getrouwd. We zijn nu een jaar gestopt met de pil en helaas nog niet zwanger. Afgelopen donderdag zijn we naar de huisarts geweest. De huisarts keek naar mij, zag dat ik acne heb (in lichte mate) en zei meteen: jij hebt PCO, ik ga je doorsturen. Mijn man en ik sputterden nog wat over dat het misschien ook m'n man kon zijn, maar de arts wilde er niets van horen (zelfs niet toen ik vertelde dat ik wél een eisprong heb, alleen een onregelmatige cyclus (tussen 25 en 30 dagen, met een eisprong tussen dag 12 en dag 17). Nu zijn we dus doorgestuurd naar de gyn en volgende week hebben we de afspraak. Nou wil ik graag zo goed mogelijk voorbereid zijn, dus misschien hebben jullie wat tips voor me.
Ik ga in ieder geval m'n temperatuurkaartjes meenemen van de afgelopen  5 maanden, evenals alle cycluslengten (keurig bijgehouden), klusmomenten etc. etc.
Wat zijn de nuttige vragen die ik moet stellen? Moet ik me richten op PCO of moet ik me meer richten op algemene vragen? Of heb je weinig te vragen en wijst het zich vanzelf? Hoe hebben jullie dat gedaan toen jullie voor het eerst naar de gyn gingen?
Ik hoor jullie ervaringen graag,
Groetjes, Esk

Hoi Esk,

Jammer dat het nog niet is gelukt en dus (helaas) welkom hier!
Ik zou gewoon blanco het intakegesprek instappen.  Het is wel erg snel geconstateerd van je ha dat het PCO is.
De gyn zal toch de standaardprocedure met jullie doornemen en daarbij wordt ook de man onderzocht. Je zal een lichamelijk onderzoek krijgen (= inwendige echo) een rits aan vragen en jullie zullen beiden bloed moeten laten testen. Daarnaast dus ook een sperma-onderzoek en eventueel een samenlevingstest. Dat wisselt nogal per ziekenhuis.
Zet de vragen die je hebt op papier en vraag alles wat je wil weten. Misschien is het wel PCO, maar daar komen jullie na de eerste gesprekken en onderzoeken wel achter.
Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Je schrijft dat je een onregelmatige cyclus hebt tussen de 25 en 30 dagen. Dat wordt in ons zh niet eens bestempelt als onregelmatig. Je HEBT een cyclus en dat is al heel goed!

Succes met de intake!

Ginger
2,5 jaar wachtend op een wonder na 6x IUI en nu op de wachtlijst voor ICSI

Dank je wel! Da's een goede tip om vragen op te schrijven. Bij de huisarts vergat ik al m'n vragen omdat ik helemaal ondersteboven was van z'n uitspraak. Ik ben er 4 dagen van van slag geweest. Ik voelde me zo rot dat hij meteen zo'n diagnose stelde. Ik denk dat ik maar probeer er open in te gaan.
Tis zo moeilijk, want  allereerst moeten wij natuurlijk nog accepteren dat het niet spontaan wil lukken.  En ten tweede: wat is het dan dat bij ons niet goed is? Ik wil eigenlijk iets aanwijsbaars "hebben", maar dan niet te erg, want het moet natuurlijk wel verholpen kunnen worden. Erg hè? Heel egoïstisch ook.
Groetjes, Esk

Hoi Esk,  ik ben inmiddels ook al een jaartje bezig met zwanger worden en toen ik las dat jouw huisarts pco constateerde doordat je lichte acne hebt..... ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb ook regelmatig puistjes op mijn voorhoofd, maar zou dat??.....Misschien dan toch eens laten controleren.
Ik vind het ook wel een beetje een voorbarige conclusie aangezien je een regelmatige cyclus  met een eisprong hebt.
Ik vind het moedig dat je de stap naar de huisarts gezet hebt en ik hoop dat ze snel iets vinden. Maar eigenlijk liever niet natuurlijk he. Dubbel is het he? Succes!!!!
Liefs Gwen

Nou, als je af en toe wat pukkels hebt dan zal het wel niet hoor... ik ben echt al jaren met acne aan het worstelen en nu heb ik het de laatste jaren echt onder controle. Maar laten checken kan nooit geen kwaad (en zeker niet als je al een tijdje bezig bent).
Inmiddels weet ik wel dat je ook met een onregelmatige cyclus PCO kan hebben. Iets met dat er dan meerdere eitjes  groeien die allemaal hormoon afgeven, zodat de waarde toch is dat je lichaam "denkt" dat er een rijp eitje is. Alleen zijn het dus een boel kleine eitjes en niet 1 grote. Nou ja, er zit voor mij ook niets anders op dan te wachten tot het maandag is en ik meer te horen krijg. Tenminste dat hoop ik dan maar. Ik ga ervan uit dat er toch vrij snel onderzoeken en dergelijke gepland worden. Ik moet er niet aan denken nu nog 6 maanden te moeten wachten voordat er enige actie genomen wordt.
Mijn lijstje vragen is inmiddels behoorlijk gegroeid. Ik heb besloten beide opties mee te nemen (dus vragen voor als ik WEL PCO heb en vragen die wat algemener zijn). Ik zit ineens zo vol vragen over vanalles, dan kan ik maar beter zorgen dat ik een boel vragen daar al stel (als ze al niet door de gyn beantwoord worden).
Groetjes, Esk

Bedankt allemaal voor de reacties.
Het is me heel erg meegevallen. Veel vragen en interne echo en dat was het. Verder een boel opdrachten meegekregen (bloedprikken, zaad inleveren, samenlevingstest, echo's om groei te volgen etc.). Aan de hand van al die uitslagen volgt dan een aanpakplan. Ik kan op z'n vroegst pas 11 augustus beginnen aan de onderzoeken vanwege vakantie in ziekenhuis en dan pas op CD1. Dus we hebben nu nog 2 cyclussen "op eigen houtje". Wie weet!
Groetjes, Esk

Terug
Bovenaan