Welke week Kinkhoestprik

<p style="text-align: left;">Hoi Allen,</p><p>Ik wil de kinkhoestprik (de 22 weken prik) halen, alleen is de vraag wanneer je de prik het beste kan halen. </p><p>Volgens RIVM vanaf 22 weken en zo vroeg mogelijk. Sommige landen raden juist aan tussen 28-32 weken. Gezien de antistoffen langzamerhand ook afneemt.</p><p>In welke week hebben jullie de kinkhoestprik gehaald? en nog bewust gekozen in welke week?</p>

Vanaf 22 weken tot ik geloof het liefste 4 weken voor de uitgerekende datum. Ze zeggen wel hoe eerder hoe beter, dan heeft je lichaam genoeg tijd om antistoffen aan te maken. Ik heb hem zelf ook gewoon rond de 22 weken gehaald, maar mag dus ook later

Ik heb de mijne rond de 31 weken gehaald! Als je voor de 37 weken bevalt telt de prik toch niet mee (dan moet je kindje alsnog met 2 maanden ook de prik) en hij moet er minstens 2 weken inzitten om de antistoffen bij de kleine te laten komen. Zelf vond ik het prettiger om hem pas later in de zwangerschap te laten zetten maar dat voelt voor iedereen anders ?

23 weken. Ligt eraan op welke datums ze prikken. Bij ons prikken ze alleen in de laatste week van de maand op 2 dagen.

Mij werd inderdaad ook verteld zo vroeg mogelijk. Ook omdat je niet weet wanneer je gaat bevallen. Misschien komt de kleine wel te vroeg en is de 22 weken prik nog niet voldoende opgenomen door het kindje en moet hij/zij alsnog 2 prikken. Ik heb vorige week met 22+1 een afspraak gemaakt, maar duurt toch nog wel even voordat de afspraak er is. Ik mag de 15e voor de prik, en vind dat eigenlijk wel een mooie tijd. Maar denk vooral dat je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

Bij mijn zoontje heb ik de prik met 33 weken gehad, maar toen was die prik pas net ingevoerd en kon ik niet op die ene inhaaldag rond de 29 weken. Ik had toen overigens al met een dreigende vroeggeboorte in het ziekenhuis gelegen, dus het was spannend of het wel zin zou hebben, maar uiteindelijk kwam hij pas met 40+4, dus heeft hij zijn 2 maanden prikje over mogen slaan. 
Nu hoop ik hem binnen een maand na de 22 weken te kunnen halen (nu bijna 21 weken zwanger) maar ik moet nog even overleggen met het consultatiebureau. Mijn zoontje moet rond die tijd ook weer een keer langs, dus ik hoop een dubbele afspraak te kunnen maken. Alles voor de 28 weken lijkt mij prima. 

Terug
Bovenaan