Welke woordjes of zinnen kan je kindje al zeggen??

A

Anoniem

Guest
Dag Meiden,

Mijn dochtertje van 18 maanden brabbelt de hele dag door. Ze ratelt er van alles uit maar ik versta er niets van. Het lijkt wel een soort eigen taal wat momenteel nog het meest lijkt op iets arabisch ofzo?!

Een aantal woordjes zegt ze wel, maar waarschijnlijk ben ik de enige die begrijpt wat ze ermee bedoelt!

Papa, mama (zo noemt ze haar opa en oma trouwens ook!!?), koekie, en al de kreten van de teletubbies maar veel verder zijn we nog niet gekomen, terwijl ik toch heel bewust en duidelijk tegen haar praat? Ze begrijpt overigens wel alles wat ik zeg of vraag! Heel apart!

Wat kunnen jullie kindjes allemaal al zeggen (en hoe oud zijn ze)  en vanaf wanneer zouden ze eigenlijk een beetje duidelijk moeten gaan praten?

Hi,

Tom is nu 18,5 maand oud, en hij kletst me wat af. Soms vraag ik me echt af, "Wat bedoel je nou??", maar hij kan ook echt al heel veel woordjes.. en sinds kort ook 2 woordjes achter elkaar.. Ik wil niet opscheppen hoor.. ieder kind is anders.

"waar is die nou" "wat doet ie nou" "auto kijken" "auto kapot" "auto pakken" "niet leuk"

De laatste keer, begin aug. op het CB, zeiden ze ook dat hij al veel woordjes kon, en dat zijn uitspraak ook boven niveau ligt... dat ze pas met 2 zinnetjes maken enz..

Verder, sja, het is zo'n lijst...hier een greep uit de lijst>>
Muis, touwtje, brood, wortel, boontje, toetje, snoepje, druifje, banaantje, koekje, aardappel, vlees, elmo, bert, elmo, pino, oscar, gitaar, boekje, sponge bob, schoenen, sokken, luier, broek, iejoor, tijgertje, pooh, toto (zandkasteel), vliegtuig, auto, motor, trekker, kikker, lopen, spelen, bloem, boom, vlinder, neus, oog, tanden, oor, haren, buik, handen, vingers, zoeken, aardbei, konijn, ijsje, patatje, hallo, doei, kijken, appel, spekkie, oma, opa, telefoon, zitten, stoel, bakje, mooi, eng, springen, paardje, paddestoel, boekje... enz enz

En hij zei elke keer tegen een rolstoel, AUTOO!!! maar sinds 2 dagen, is het rolstoel..haha.. toch lief :p

Groetsels!
NENS

hier ook zo'n kletskous! En wat ziet hij toch veel: laatst reed ik op de snelweg, zegt hij "bommer!" ...daarmee bedoelt hij dus een brommer en ja hoor, er reed een motor naast ons...de lijst met woorden is echt heel lang maar daar staat tegenover dat hij errug laat is met lopen (doet ie nog niet zelfstandig). Ach, ieder kind weer z'n eigen ritme!

Hallo,
Ik zal je er niet te veel druk over maken. Het komt allemaal van zelf....
Mijn zoontje is nu 18 maanden en zegt nu 2 soms wel 3 woordjes achter elkaar.
Maar dan spreekt hij het niet heel duidelijk uit.
Oma is bijvoorbeeld nog steeds "Owa" terwijl hij wel opa kan zeggen en mama en papa. Oma is blijkbaar te moeilijk ofzo.
bepaalde namen of woorden zegt hij ook anders (zo zegt hij fie i.p.v. fiets)
Ook kent hij het verschil nog niet tussen een auto en een kleinere bus of motor.  Of een wolf of hond of zeehond is ook hond bij hem.....
Maar in ieder geval snap ik hem in de meeste dingen. Mocht dat niet zo zijn dan loop ik met hem mee en dan laat hij het zien wat hij bedoelt (bijv. naar de koelkast dan wil hij drinken ofzo)
Verder laat ik hem ook regelmatig iets kiezen (wat hij wil drinken ofzo) en dan vraag ik; wil je ijsthee of diksap? Nou dan leert hij ook weer wat bij.
Ook laat ik hem vaak dingen meehelpen. Boodschappen inlaaien en dergelijke en dan benoemen we wat we in het karretje leggen. Of in boekjes plaatjes kijken en dan vragen wat erin staat. Vaak werken dierenboekjes heel goed als begin!

Succes ermee!
Groetjes Loes

Ik zou me er ook niet druk over maken, komt vanzelf.
Ons zoontje liep met 10 maanden.
Zijn vader, mijn man, praatte met 3 nog niet eens! Op zijn 3e verjaardag kon ie 3 woordjes zeggen... Dus waren we er bang voor, dat omdat ie vroeg kon lopen, laat zou gaan praten. 'Gelukkig' is dit niet het geval en praat ie de oren van m'n kop..
Auto, brommer, tractor, brompapa/ brommama (als we boos zijn....), lekker he, boterham, koek, drinken, ja noem maar op!
Wat ik vooral opmerkelijk vind aan zijn woordeschat... is dat hij de R buitengewoon goed uit kan spreken, vind ik heel knap!! Vooral woorden met een R kan ook iedereen goed verstaan. Andere woorden vragen nog weleens om vertaling van mama hahahahaha

Ieder kind is weer anders, de een is sneller met dit en de ander weer met dat. Je moet je pas zorgen maken als de kleine nog slecht praat met 4 jaar.
Ik versta/begrijp ons zoontje erg goed, omdat ik de hele dag met hem doorbreng. Mijn man snapt niet altijd alles. Maar die ziet hem dan ook niet zo vaak.
Onze kleine spreekt aardig wat woordjes, maar niet altijd helemaal goed. Zo heeft hij ook moeite met het woordje oma en zegt gewoon opa tegen oma, maar op een iets andere toon. Papa vind hij ook makkelijker dan mama, terwijl dat de laatste tijd wel beter gaat.
Het benoemen van dingen die je doet helpt wel goed en hem  niet corrigeren als hij het niet goed zegt. Niet: nee dat is een auto, maar: ja een auto! Dat stimuleert.

Liefs,

Terug
Bovenaan