Wennen aan kinderdagverblijf...

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Sinds 1 april dit jaar gaat Ruben (11 mnd) 1 keer per week naar het kdv. (Nu 8 keer geweest)
Ik hoorde wel eens van mensen zeggen dat je ze beter 2 dagen naar het kdv kan brengen omdat ze anders nooit echt goed kunnen wennen maar ik vond 1 dag voorlopig wel genoeg en de andere 2 dagen staan de oma's met veel plezier klaar.

Nu leek het erop dat het steeds beter ging...maar nog steeds niet van harte. Hij moet (nog) steeds huilen als we weg gaan, maar als ik op de gang sta is hij gelukkig wel weer stil.
Maar laatst was hij ziek en moesten we een week overslaan. Toen heeft er dus 2 weken tussen gezeten en bleek dat hij bijna de hele dag bij de leidster jammerend aan haar been had gehangen. Hij moest ook heel erg huilen toen hij moest slapen enzo... Vreselijk vind ik dat, als ik dat achteraf hoor...
Ik heb er met volle overtuiging voor gekozen om hem naar het kdv te brengen omdat ik het leuk en zinnig vond als hij ook contact heeft met andere kindjes, maar ik begin nu een beetje te twijfelen. Ben zo bang dat hij het helemaal niet naar z'n zin heeft.
Heeft iemand ervaring met het wennen aan een kdv? Kan het nog veranderen, heeft het met zijn leeftijd te maken, is 1 dag 1 de week te weinig om te wennen...??
Ik hoor het graag van jullie!!
Liefs,
Laura

Hoi Laura,

Het is inderdaad vervelend als je weet dat je kindje het een dag niet naar zijn zin heeft gehad op het kdv. Je blijft toch een mama die het beste wil voor haar kind.

Sven gaat 3 dagen per week naar het kdv en hij vindt het er super. Hij gaat er al heen vanaf dat hij 16 weken is dus hij weet niet beter.
Soms heeft hij ook wel mindere dagen maar ja, dat hebben wij toch ook?

Ik denk dat het bij jouw Ruben een combinatie is. Zowel zijn leeftijd als de frequentie waarmee hij gaat. 11 Maanden is net een leeftijd dat kindjes verlatingsangst kunnen hebben. Ze zien mama weggaan maar begrijpen nog niet dat je weer terugkomt. Sven heeft er nu ook wel eens last van als we hem wegbrengen. Dan begint hij ook te huilen als ik of mijn man weggaat. Ook als we hem ophalen en hij ziet ons, dan begint hij meteen te huilen. We mogen dan ook niet eerst de tas pakken en zo, we moeten meteen naar hem toe.
1 Keer per week is ook niet vaak waardoor hij inderdaad elke keer weer moet wennen. Sven moet ook op woensdagochtend altijd even kijken van 'hoe zat het ook alweer' en op zaterdag moet hij ook weer wennen als hij weer de hele dag thuis is. Wij proberen dan ook zoveel mogelijk het ritme thuis aan te houden wat hij bij het kdv ook heeft. Doen we dat niet, dan is het 's nachts weer kassa. Sven is nu eenmaal een kindje dat veel regelmaat nodig heeft.

Ik zou het gewoon nog even aanzien als ik jou was. Als Ruben wat groter is, zal hij ook beter begrijpen waar hij naartoe gaat. En het is inderdaad goed dat hij met andere kindjes in aanraking komt en zo. Ik zou dus niet meteen opgeven.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Laura,

Maaike gaat nu sinds 9 mei ook 1 dag in de week naar het kdv. Helaas voor jou heb ik geen tips omdat het met Maaike vanaf het begin erg goed gaat. Ze vind het helemaal geweldig en heeft nog nooit gehuild als wij weggaan of als we haar ophalen. Ook overdag huilt ze weinig. Ik weet niet of jij zoontje/dochtertje (sorry weet het even niet meer) al gewend is aan andere kinderen om zich heen. Maaike heeft twee grotere neven en inmiddels ook een kleiner neefje en daar is ze erg vaak mee aan het spelen. Dus zij is het wel al gewend. In het begin vond ze het erg druk maar nu vind ze het helemaal geweldig als er andere kindertjes zijn.

Ik weet niet of het beter gaat als je je kindje vaker weg brengt. Mijn zusje heeft haar zoontje (toen 1 jaar oud) ook altijd maar 1 dag in de week weggebracht en hij heeft in het begin wel wat gehuild als hij weg werd gebracht maar dat ging eigenlijk vanzelf over. Ik weet niet precies hoe lang dat heeft geduurd maar het kan dus wel goed gaan. Ook hij was trouwens nog geen andere kinderen om zich heen gewend aangezien hij de eerste was.

Heeft jou kindje wel elke week dezelfde begeleiding en dezelfde kindjes in de groep. Maaike is al helemaal aan haar leiding gewend en vorig week vrijdag toen ik haar weg bracht wilde ze eigenlijk meteen van mijn arm over naar de leidster. Is voor mij wel even slikken maar ben erg blij dat ze zo goed kan opschieten met de leiding.

Ik hoop dat je een beetje gerustgesteld bent door mijn verhaal. Als je nog meer wilt weten kan ik het ook nog wel een keer voor je navragen bij mijn zusje hoor. Zij is ook nog kinderpedagoge dus ik bel haar zelf ook erg vaak voor vragen. Vind ze alleen maar erg leuk.

Groetjes
Inge

Hoi Laura,

heel vervelend gevoel voor jou als je je kind hoort huilen, kan helemaal met je meeleven!!

Mijn broer had in het begin ook wel wat problemen. Hij heeft er toen voor gekozen om tijdelijk zijn zoon 2x in de week naar het kdv te brengen. Ik geloof dat hij dit 2 mnd heeft gedaan en toen ging het al stukken beter. ZIjn zoon was toen wel een stuk jonger!

En tja het kan ook idd een stukje verlatingsangst zijn. Mag je niet een uurtje blijven bij het kdv en dan pas weggaan.

Ik heb ook eens ergens gelezen dat je altijd wel goed afscheid moet nemen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes... Enne...je niet schuldig gaan voelen ofzo hoor!! Het komt vast wel goed!!

gr. Ilone

Hoi Inge en Maike,
Alvast bedankt voor jullie fijne reacties!
Ter aanvulling wilde ik nog zeggen dat Ruben 1 keer in de week ook bij oma wordt gebracht en daar heeft hij totaal geen moeite als ik weg ga. Integendeel :) Hij logeert daar ook wel eens.
En hij heeft 2 grote neven (6 en 10 jaar) waar hij helemaal gek op is. Als zij in de buurt zijn dan heeft hij alleen maar oog voor hen! Heel lief om te zien...
Hij heeft tot nu toe steeds erg goed op andere kindjes gereageerd maar heb het idee dat het er op het kdv net iets teveel zijn en dat hij dan te weinig aandacht krijgt naar zijn zin. Hij is die 1 op 1 aandacht nu wel heel erg gewend.
Ik moet denk ik ook nog wel geduld hebben... Wat dat betreft vind ik het moeilijk om in te schatten hoe het met je kindje gaat...en hoe serieus ik het gejammer of gepiep af en toe moet nemen!
Groetjes,
Laura

Hoi!

Ik heb een zoon van net 1 jaar en ben zelf groepsleidster op een kinderdagverblijf.
1 dag in de week is niet te weinig om te wennen. Natuurlijk kan het wennen sneller gaan als je kind 2 x komt, maar dat hoeft niet. Ik weet uit mijn ervaring dat het vooral te maken heeft met de leeftijd waarop het kindje voor het eerst gebracht wordt. Ik zeg wel eens voor de grap: kinderen vanaf ca  7 maanden zouden verboden moeten worden op het kdv!"
Het is namelijk een erg moeilijke leeftijd om te wennen. Vooral kinderen die nog net geen jaar zijn.
Het beste is om je kind te brengen vanaf een maand of 3. Ze groeien er dan in mee en weten dan niet beter. Natuurlijk kunnen ze dan rond de eenkenningheidsperiode ook last krijgen. Maar meestal is dat veel minder en alleen bij het afscheid nemen.
Mijn zoon gaat ook maar 1 x keer per week, maar wel vanaf 3 maand. Dat gaat prima. Maar goed, hier heb je natuurlijk niks aan. Ik heb in de 8 jaar dat ik op de groep straat, 1 keer aangegeven bij een ouder dat het kindje niet kon wennen en hier heel erg veel last van had...echt ongelukkig was. Zij is er toen afgehaald.
Het is normaal dat een kind na een poosje afwezigheid weer ff moet wennen. Dus gun het die tijd. Maak het afscheid niet te lang. En kom niet terug de groep op. Dat is te verwarrend. En gewoon de mening vd leidsters vragen. Vinden hun het ook te erg en is er geen verbetering dan kan je naar een andere oplossing zoeken. Sterkte!

Terug
Bovenaan