Wensen en verwachtingen?

<p>Wat waren jou wensen en verwachtingen van de kraamzorg?</p><p>Ik heb nooit kraamzorg gehad bij mijn eerste kindje ivm vroeggeboorte dus heb werkelijk geen idee.. </p><p>Ben benieuwd </p>
 
Ik heb het altijd heel open benaderd, geen echte wensen of verwachtingen, maar nu ik erover nadenk heel blij met de ervaring van onze kraamhulp achteraf. Wat ik (achteraf gezien) erg fijn vond was het volgende - maar snap ook dat dit erg persoonlijk is!:
- Niet teveel bemoeien met dingen buiten mijn zoontje. Was ons eerste kindje, dus zij moest ons alles 'leren'. Vond het heel fijn dat ze ons daarin in alles meenam, maar ook fijn dat ze niet elke dag ons bed wilde verschonen of ging stofzuigen of de was deed ofzo. 
- Beetje nuchtere vrouw hadden we en dat was heeeel fijn! Iemand die niet direct ja hoe zeg je dat.. schrok als mijn zoontje hysterisch begon te krijsen, of zijn geschreeuw altijd heel serieus nam. Hij had (heeft nog steeds) weinig geduld als hij honger heeft dus krijste er echt op los als hij 1 minuut moest wachten. Voor ons was het allemaal nieuw en heel heftig (als hij huilde dacht ik vaak omg wat moet ik doen?!) dus vond het fijn dat zij daar heel nuchter in was en ook gewoon mijn zoontje oppakte en dan zei "ja jammer he? Dat je even moet wachten. Oh oh oh, wat maak je je druk zeg" oid. Dat zal ook een persoonlijke voorkeur zijn, maar past heel goed bij ons en bij een evt volgende zou ik zulke eigenschappen weer erg op prijs stellen (al kan ik natuurlijk niet echt inschatten hoe je dit als moeder/vader ervaart bij een tweede).
- Verder denk ik dat belangrijk is dat je een klik voelt. Wij hadden kraamhulp via 1 op 1 kraamzorg, dus een zzp'er die je dan wel de hele week hebt (niet verschillende mensen) en dat beviel ons ook heel erg goed en zouden we volgende keer weer doen. Je maakt dan van tevoren ook even kennis met iemand en kijkt of er een match is.
 
Moeilijk he, om dat van te voren aan te geven! Bij de eerste had ik geen idee en heb ik alles op me af laten komen. Nu bij de tweede wat meer maar ik vond t alsnog lastig. Wat ik bijvoorbeeld fijn vond was om af te spreken dat de kraamverzorgster even apart lunchpauze hield, zodat ik even met mijn man kon eten of even alleen. Ik heb zelf anders erg het gevoel dat ik sociaal moet gaan doen :p en na een pittige bevalling was ik daar helemaal niet aan toe haha. Maar t hangt natuurlijk erg af van hoe je je voelt. Je kunt ook bepaalde huishoudelijke voorkeuren aangeven, bij wijze van spreken hoe je je was opgevouwen wilt hebben. Vond ik totaal niet belangrijk maar als t je rust geeft kun je zulke dingen dus ook aangeven. Ik vond het vooral belangrijk dat er ook aandacht en tijd was voor bijv een boekje lezen met de oudste. Ik zou dus vooral aangeven wat voor jou belangrijke zaken zijn (bijv huishouden of juist meer het sociale aspect) en het niet al te specifiek willen voorbereiden. Het loopt vaak toch weer anders dan gedacht. Maar als je geen goed gevoel bij de kraamverzorgster hebt, dan altijd aangeven! Dat kan zoveel invloed op je kraamweek hebben. Succes!
 
Het is idd er lastig wat je wensen zijn. 
Ik denk dat het heel persoonlijk is, en hoe je de bevalling bent doorgekomen. Ik vond het bijvoorbeeld wel erg gezellig dat de kraamhulp met ons samen aan tafel haar lunch at. Wij namen in de middag vaak een thee moment samen mijn partner en ik. 
Bespreek desnoods iedere dag wat je fijn vind. 
 
Eerlijk??
Doe wat je moet doen en ga maar weer naar huis...
Ik heb 2 dochters, beiden keren is de kraamhulp maar 24 uur (het minimum) geweest, de eerste dag een hele dag en daarna halve dagen (9.00-13.00) Ik wilde ze écht geen hele dag in mn huis.
Ik redde me prima met de baby, en ze doen erg weinig in huis. Stofzuigen en de was, de wc poetsen en beschuitjes maken voor het kraambezoek (wat er nu in corona óók niet is), is alles. Ze vroegen élke dag of ik een schoon bed wilde, zo'n onzin. Maar dat doen ze alleen maar omdat ze dan weer wat te wassen hebben geloof ik. 
Stofzuigen en de wc poetsen is binnen 10 minuten klaar. En je hebt niet elke dag een wasmand vol. Dus binnen een uur was ze altijd makkelijk klaar. Dan doen ze nog wat administratief werk en komen ze soms even kijken of alles goed gaat en daarna zat ze haar tijd uit te zitten.
Ik vond het altijd vreselijk ongemakkelijk. Dan zat ik beneden met de baby en de kraamhulp en dan had zij niks te doen en zat ze er maar een beetje bij. Ik had altijd het idee dat ik tegen haar moest praten en kon niet mezelf zijn in mn eigen huis. Daarnaast was mn man ook veel thuis, dus wat hebben 3 mensen nou te doen in 1 huis met maar 1 baby? 
Bij mijn tweede kindje dacht ik: mooi, kan ze tenminste voor de oudste zorgen. Maar zo werkt het dus ook niet. Ze gaf haar eten en drinken, maar ging niet met haar naar buiten of meespelen. Mn dochter was toen 21 maanden en moest zichzelf maar redden de hele ochtend. Dus daar was ik al gauw klaar mee. 
Ik zei wel eens: je mag ook even dweilen of de ramen zemen of de vensterbank poetsen.. maar nee, dat zat niet in het takenpakket. Dus eigenlijk was het huis nogal een bende soms, maar toch deed ze niks omdat het niet in haar takenpakket zat. Moet ik dan gaan dweilen terwijl zij op de bank zit te niksen??
Dus kraamzorg is niet zo aan mij besteed geloof ik. Ik was dolblij toen ze weer weg was en mn huis weer voor mezelf was ;) 
 
het hangt denk ik ook heel erg af van hoe je zelf door de bevalling gekomen bent. 
Ik was zelf niet in staat ergens iets van te vinden, of om mijn baby te verzorgen. Mijn baby kwam een maand te vroeg en had haar eigen problemen. Bij ons ging de meeste tijd aan het voeden van de baby onder de knie krijgen, zowel voor baby als mamma, en het praten met huilende mamma die alles nog een plek moest geven. Ook mijn gezondheid en herstel in de gaten houden. En hoe vaak ze daarnaast poetste of het bed verschoonde?? geen idee en maakt mij dat uit. 

Ik ben na 4 dagen wel gewisseld van hulp. Eerst had ik een heel etnhousiaste jonge meid, maar het was haar eerste prematuurtje, en ze kon ook totaal niet meepraten met mijn emoties. Toen werd ik op haar verzoek overgedragen aan een wat meer doorgewinterd persoon, en die was lekker nuchter. Die reageerde ook veel minder op de situatie vanuit boekjes en schema's, maar meer uit ervaring en geruststelling. Dat vond ik heel fijn. 

Uiteindelijk heb ik alle 10 de dagen nodig gehad. Oh en mijn eis vooraf was wel dat er geen angst voor de hond was, die kan nogal enthousiast doen haha! 
 
T is zeker afhankelijk van de situatie rondom de bevalling en je kindje, ja. Mijn kids waren gewoon thuis geboren, alles ging goed. Ze dronken goed, het liep lekker en er was eigenlijk geen werk aan... vandaar mijn 'negatieve' verhaal rondom kraamzorg. Niet dat ze het slecht deden, maar ik had ze gewoon niet nodig en liep op de tweede dag alweer beneden en kon alles weer, had ook geen hechtingen enzo. Ze liepen me meer in de weg dan dat ik er plezier van had.
Maar ik begrijp zeker dat het andere situaties heel anders kan zijn. Geen bevalling en geen baby is hetzelfde en dat weet je gewoon niet van tevoren!
 
Ik had vrij weinig verwachtingen van de kraamzorg. 
Bij m'n eerste dochtertje veel aan de kraamzorg gehad. Alles was nieuw en zij heeft ons veel geleerd. Wij houden vooral van nuchterheid en goeie communicatie. En natuurlijk moet het klikken. Deze vrouw nam toen vooral tijd om mij alles goed te leren en te helpen met de voedingen. Dat liep helaas niet meteen goed. Schoonmaken deed ze alleen wat nodig was en dat vond ik prima. 
Nu bij m'n 2e dochtertje ervaarde ik het heel anders. Eerste dame was een leuke dame, die nogal van poetsen en wassen hield. Maar soms dacht ik wel eens, van mij mag je wel naar huis. Vooral de laatste 3 dagen kon ik zelf al weer heel veel. Ze speelde wel af en toe met de oudste en als we het gewild hadden, zou ze zelfs met haar naar buiten zijn geweest. Maar mn man was ook thuis dus dat vond ik niet nodig. Halverwege de week kregen we iemand anders. Die deed niks met onze oudste en maakte voor mijn idee erg langzaam schoon om maar de uren door te komen. Komt misschien ook wel omdat er geen bezoek mocht komen nu ivm de corona. Anders zijn ze daar ook nog weer druk mee. 
Bij een eventueel 3e kindje zal ik het waarschijnlijk nog weer anders ervaren en zoals ik het nu bedenk voor de minimale aantal uren aan kraamzorg gaan. 
Dus het is vooral wat je zelf fijn en belangrijk vind. En sommige dingen kun je wel van tevoren aangeven, maar je weet bij een organisatie vaak niet van tevoren wie er bij je komt, dus kunnen dingen alsnog anders gaan. 
 
Terug
Bovenaan