Werk en/of Studie

Ik ben bezig om uit te zoeken of ik wil werken of studeren. Ik krijg hiervoor hulp van MEE (MEE ondersteunt mensen in het leven met een beperking) Maar misschien hebben jullie ook tips??

Ik heb een mbo diploma onderwijsassistent, dus ik kan zo aan het werk als onderwijsassistent op een basisschool.

Na het MBo heb ik de Pabo gedaan waar ik in het 2e jaar instroomde. Ik had Nederlands eigenvaardigheid gehaald en moest alleen nog rekeneneigenvaardigheid halen voor mijn propedeuse.

Ik vond de pabo zwaar (ik had toen nog geen hulpmiddelen aangevraagd) en ik wist niet of ik het beroep van leraar wel aankon. Dus ik wilde stoppen en pedagogiek gaan doen.
Van de opleiding mocht ik toen geen propedeuse meer halen.

Het jaar daarop bogon ik met de opleiding pedagogiek, ik was toen ook bezig om bij het UWV een laptop met spraakherkenning aan tevragen. Helaas duurde dat te lag en ik kreeg mijn laptop pas na een half jaar met als gevolg dat ik achterliep.

Tegen het einde van het eerste studiejaar werd ik ongepland zwanger. Ik wilde toch doorgaan. Ook had ik te weinig studiepunten om door te gaan naar het tweede jaar. De decaan gaf me een ontheffing voor het bindend afwijzend studieadvies. Maar de opleiding stuurde me toch weg met het bericht dat ik vanwege mijn handicap mijn studie toch nooit in 4 jaar kon afronden. (ik had altijd in mijn hoofd om er langer er over te doen) Ik heb er nooit bezwaar tegen die beslissing gemaakt.

Ik zat toen op de hogeschool van amsterdam, maar ik zit er aan te denken om pedagogiek of SPH te doen in Nijmegen.

Ik wil graag andere (toekomstige) ouders met een beperking helpen. Dit kan in praktische zin zijn of op emotioneel gebied. Op dit moment is er heel weinig voor ouders met een andicap.

Of misschien toch werken??

Hebben jullie tips?

Groetjes Rosita

Als je nog jong bent en de mogelijkheid hebt om te gaan studeren, lijkt me dat geen slecht plan! Werken kan altijd nog. Als jullie het financieel aankunnen tenminste.

Ik wil best met je verder hierover praten. Mijn (voormalige) beroep is reintegratieconsulent en ik heb groepen mensen begeleid met het zoeken naar passend werk c.q. om- of bijscholing. Het lijkt me erg persoonlijk om dat hier te doen. Mijn email adres staat bij het topic over msn-en. Ik wil het niet te vaak op internet zetten, dus als je wil kan je het opzoeken en me een keer via msn benaderen. Misschien kan ik wat voor je betekenen...

Groeten

Rosanne

Ik heb bv vragen, zoals heb je een arbeidsongeschiktheidsuitkering, kan je vergoedingen krijgen via het UWV, wat kan je wel/niet, wat zijn je verwachtingen van studeren en het werken in deze richting, staat je omgeving er achter ivm steun. Is allemaal wel persoonlijk voor op het forum, lijkt me, vandaar.

Hoi,
goed idee dat je je zo op de toekomst richt. Het lijkt me belangrijk om goed af te wegen wat je echt wilt gaan doen later en daar dan een plan op te maken.
Groetjes Veerle

Hoi Rosita,

Hoe beviel je baan als onderwijsassistente? Niet zo goed, dat je nu verder wilt studeren?

Anders is het misschien lekker om eerst een paar jaar te gaan werken, tot Arjun naar school gaat en je weer meer tijd hebt. Bij een studie ben je afhankelijk van de goodwill van zo'n opleiding om jou langer over je opleiding te laten doen en zo, terwijl je bij je werk zelf echt iets aflevert en daarmee geld verdient. Als je dan weer meer tijd hebt en je hebt duidelijker voor ogen waar je graag mee verder wilt, kun je dan aan een opleiding beginnen en die misschien sneller afronden dan je nu zou lukken.

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat je beperking precies is? Iets met je handen, toch? Als ik nu m'n neus in dingen steek die me niets aangaan, moet je het maar zeggen hoor. Maar dit is gewoon even een interessevraagje...

Groetjes,

Eveline

ik heb hemiparese rechts dat betekent dat ik spastisch ben aan de rechter kant van mijn lichaam. Dit komt omdat mijn hersenen beschadigd zijn als gevolg van Zuurstof gebrek bij mijn geboorte. Ik ben 3 maanden te vroeg geboren.

Ik heb hier een stukje erover:

Hemiparese wil zeggen: spastisch aan één zijde van het lichaam (linker of rechterzijde). Het komt zeer regelmatig voor dat "de buitenwereld" niets ziet of merkt aan een kind met een Hemiparese. Daarin schuilt het grootste probleem: de hersenbeschadiging is er en de gevolgen van deze handicap zijn er wel degelijk. De meeste kinderen met een hemiplegie hebben deze handicap vanaf hun geboorte en de oorzaak kan zijn:

zuurstofgebrek voor, tijdens of na de geboorte
hersenbloeding (bijv. bij te vroeg geborenen)
herseninfarct
een ontwikkelingsstoornis tijdens de zwangerschap
Andere oorzaken zijn ook mogelijk. Hemiparese is dus een uiting van een blijvende hersenbeschadiging die neurologisch gezien niet is te genezen. Over het algemeen wordt d.m.v. therapie (fysio- en ergotherapie en vaak logopedie) geprobeerd de gevolgen zoveel mogelijk te beperken.
Uitingsvormen
De mate van spasticiteit verschilt per kind en per lichaamsdeel. Het is heel goed mogelijk dat het ene kind een licht spastisch been heeft en een ernstig spastische arm of hand of andersom. Dat heeft alles te maken met de mate én de plaats van de hersenbeschadiging.
Op zich zijn de uiterlijke verschijnselen goed te herkennen. Heel anders is dat met de onzichtbare kenmerken. Zij hebben alles te maken met het dagelijks functioneren van het kind zelf in relatie tot de algehele ontwikkeling. Per kind kunnen ook deze onzichtbare kenmerken sterk verschillen of zelfs afwezig zijn. Enkele van de kenmerken zijn:

het receptieve vermogen (verwerken van prikkels en informatie) is meestal trager dan bij gewone kinderen. Een gevolg kan zijn dat deze kinderen makkelijk te overprikkelen zijn.
concentratie problemen (bijv. hyperactiviteit, snelle afleidbaarheid). Het uitvoeren van bepaalde handelingen (bijv. aan-/uitkleden, verplaatsen, fijne motoriek o.a. schrijven) duurt langer dan gemiddeld, hetgeen logisch is. Probeert u zelf eens een uur of dagdeel alles met één hand te doen. U kunt zich dan een aardig beeld vormen.
Het meedoen aan lichamelijke oefening/sport op school  
Leer- en gedragsmoeilijkheden

Werken als onderwijsassistent heb ik nooit gedaan, alleen stages. Maar ik vind het wel heel leuk werk.

Studeren wil ik wel in deeltijd doen als dat mogelijk is.

Rosanne, ik zoek je emailadres wel op, zelf vinnd ik het ook niet prettig om mijn e-mailadres op het forum te zetten.

Terug
Bovenaan