Werk en zieke baby

<p>Aan de mensen die gebruik maken van kinderopvang<br /><br /></p><p>Wat doen jullie als je kindje te ziek is om te gaan en je bent zelf niet ziek? Hoe regel je dit op je werk?<br /><br />Het is hier elke 2 weken wel raak met weer een virusje, gelukkig geen corona tot nu toe. Maar het betekent eigenlijk altijd wel dat ze niet naar de opvang kan/mag. Wegens hoge koorts, of omdat het typische verkoudheidsklachten met kortdurend een beetje koorts is. Onze familie woont allemaal ver weg, dus dit betekent dan vrijwel altijd dat we iets op het werk moeten regelen. Ik zeg we, maar eigenlijk komt het vaak op mij neer, omdat de aard van het werk van Man het veel minder makkelijk maakt dan met mijn werk. <br /><br />Mijn dochter is inmiddels bijna een jaar, en best wel grote delen van de dag wakker. En als ze hoge koorts heeft is ze heel hangerig en wil ze alleen maar bij mij zijn. Dus even om de baby heen werken, gaat niet meer zo. En ze is zeker nog niet groot genoeg dat ik haar ziek en wel even zelf wat kan kan laten doen. <br />Zelf word ik er zelden ziek van. <br />Dus hoe ik het dan maar oplos is een vakantiedag. Maar daar ga ik erg snel doorheen dit jaar, want de lockdown van de opvang heb ik ook al met vakantiedagen op moeten lossen. <br />Mijn baas zegt dat zorgverlof is voor als je van je werk gebeld wordt, en nog geen oppas hebt kunnen regelen. Maar in deze tijd.... wie wil er op een ziek kind passen? En mijn familie woont dus ver weg. <br />Ik hoop dan maar dat ik nog wat dagen over houd om daadwerkelijk van een vrije week te kunnen genieten. <br /><br />Is dit bij anderen ook zo?</p>

Ik moet dan inderdaad ook een vrije dag opnemen. Gelukkig zijn mijn kindjes niet super vaak ziek, maar het komt wel af en toe voor ja. Lastig hè? 

Kijk even op https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5181357/kinderopvang-school-ophalen-ziek-snotneus-rechten-hoest

Je hoeft hier geen vakantiedagen voor op te nemen. Al is dat voor je werkgever natuurlijk wel fijner, aangezien hem dat minder geld kost.

Succes!

Dat zinnetje he: als echt niemand anders het kan doen. 
Bij mijn vorige werkgever kreeg ik zelfs geen zorgverlof toen mijn moeder door een ongeval acuut geopereerd moest worden aan de andere kant van het land tov haar woonplaats. Ik moest vanalles regelen, en haar naar huis rijden en de eerste dagen verzorgen tot mijn broer het kon overnemen. Ik woon in de buurt van waar ze op vakantie was. Mijn broer woont ook daar aan de andere kant van het land. 
Mijn baas destijds zei dat ik een broer heb die het ook kan doen, dus er is iemand anders, dus geen zorgverlof. Oh en zolang ze in het ziekenhuis lag werd ze verzorgd, dus dan was ik niet nodig. 

Ik durf door die ervaring ook niet goed de discussie over zorgverlof aan te gaan. Heb 1 keer zorgverlof geschreven toen zowel dochter als man behoorlijk ziek waren en ik dus echt alles alleen moest doen, en er even doorheen zat. 
Maar tijdens de lockdown heb ik mijn baas tijdens grappenmakerij tijdens de koffie wel dingen horen roepen als, wees maar blij dat je nog een baby hebt. Die slaapt tenminste nog. Zo'n peuter is veel werk hoor. Maar ik heb geen rustige makkelijke baby die veel slaapt. 
Bovendien, als ze dan eindelijk even slaapt.... ik moet eerlijk bekennen dat ik op baby dagen niet echt de puf over heb om dat 's avonds nog mijn werk in te halen. Om vervolgens de nacht te doen, waarin ze tegenwoordig geregeld even een paar uur wakker is. Zeker als ze ziek is dan is het ook alleen maar mamma mamma mamma en slecht slapen. Nou hoe doe je dan je werk daaromheen? 
2 dagen geleden 40,5 graden koorts, de nacht bestond uit 45 min slapen, 1 uur huilen, repeat. En overdag ging dat verder. 
Vandaag is mijn vrije dag en ze is weer zichzelf, dan zit ik echt wel even bij te komen als ze gewoon weer makkelijk meespeelt of even buiten kan spelen. 

Nou ja... uit gemak heb ik het dus zo gelaten en geen discussie gestart over zorgverlof. Er zitten ook grijze gebieden in hoe ze die wet verwoord hebben.

Zorgverlof is ook wel van iets meer voorwaarden afhankelijk. Maar juist daarom is het calamiteitenverlof er ook. Zoals ik het lees, is dat de voorloper van zorgverlof, juist voor de acute problemen.

Jouw situatie staat letterlijk beschreven in het artikel.

Het is ook lastig, het is ook je baan. ?‍♀️ Maar als je wel recht hebt op verlof, en op deze manier je vakantieuren wel erg hard gaan, is het zonde!

Calamiteitenverlof is ervoor als je bijv. je zieke kind van de opvang of school moet ophalen.

Kortdurend zorgverlof kan je gebruiken als je thuis voor je zieke kind moet zorgen en niemand anders dit kan doen. Het is wel redelijk als beide partners werken dat het zorgverlof dan bijv. gedeeld wordt.
Zorgverlof is een wettelijk recht (bij kortdurend max. 2x je contracturen per week in 12 maanden). Kijk ook eens op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverlof

Zorgverlof krijg je niet zomaar altijd als je kind gewoon een dag ziek is. Is je kindje een langere periode ziek of zoiets, is dat anders.
Maar in de ochtend je baas bellen en zeggen: mn kind is ziek, ik wil vandaag zorgverlof opnemen, das natuurlijk een beetje gek.

Zieke kinderen zijn gewoon rot. Mijn oudste dochter was ook vaak ziek de eerste 18 maanden. Gelukkig werkte ik maar 2 dagen, maar alsnog heb ik heel wat vrij moeten nemen..

Toen de tweede geboren werd, hebben we besloten dat m'n man 1 dag papadag zou opnemen en sindsdien gaan ze dus nog maar 1 dag per week naar de opvang. Ook zijn we geswitcht van kdv naar gastouder.
Bij het kdv was m'n dochter echt vaak ziek, bij de gastouder zelden. Dat scheelt enorm.

Én de gastouder is best makkelijk en ze mogen komen als ze niet helemaal fit zijn, ze belt pas als het echt niet gaat. Bij een kdv bellen ze gewoon veel eerder en moet je ze eerder thuis houden.

Dus doordat ze nu nog maar 1 dag naar de opvang gaan en we zijn geswitcht van kdv naar gastouder, gaat het nu veeeeel relaxter en het afgelopen jaar heb ik nog nooit vrij hoeven nemen, terwijl ik 2 kleintjes heb.

Hoeveel dagen gaat jouw kindje naar de opvang dan? Als dat bijvoorbeeld 4 dagen is, is de kans natuurlijk heel groot dat je kindje geregeld een dag ziek is.

Op den duur is het ook een 'keuze': 4 dagen werken en dus geregeld jezelf moeten afmelden door een ziek kind, of 2 dagen werken en minder opvang-problemen...

Terug
Bovenaan