Werk en zwanger

<p>Hallo mede zwangere/moeders,</p><p>Ik ben nu "pas" 14 weken zwanger en merk dat mijn werk mij erg onzeker/onmogelijk maakt. </p><p>Ik werk als woonbegeleider in de gehandicapten zorg op een EMB (ernstig meervoudig beperkt) en MVG(moeilijk gedrag) groep. Dit betekend dat ik veel verzorgende taken uitvoer en daarbij ook nog aggresie komt kijken.</p><p>Op dit moment is het een ramp op onze groep ( veel zieken, personeels te kort etc..) iets wat helaas nu vaak voorkomt in de zorg. Hierdoor werken wij met veel uitzendkrachten. Ik heb al aangegeven dat ik sommige clienten niet wil begeleiden ivm het gevaar dat ze op mn buik kunnen slaan. Alleen komen de clienten vaak naar mij toe omdat ik vertrouwd gezicht ben. Ik kan ze niet afwijzen want dat gaat mij zo om mijn hart. Wat volgt dat ik ze nogsteeds begeleid. Het is tot nu toe nog goed gegaan maar wat nou als het misgaat?? Daarbij geven mijn collegas aan dat ze nog zo blij zijn dat ik er nog ben. </p><p>Ik heb al meerdere maals geprobeerd om een gesprek te plannen met mn manager, dit heeft zij al 3x afgezegd omdat er dingen tussendoor komen. Ik voel mij hierdoor niet serieus genomen en ga steeds vaker onzekerder naar mn werk. </p><p>Zijn er mensen die mij herkennen in mn verhaal en hebben jullie misschien tips voor mij? Het lucht iedergeval op dit op het forum te zetten. Bedankt iedergeval voor de moeite om het te lezen.</p><p>Patricia.</p><p> </p>
 
Hoi,
ik doe hetzelfde werk en zit in hetzelfde schuitje qua personeelstekort en uitzendkrachten. Ik heb gelukkig een manager die mij goed begrijpt, maar op de werkvloer is het inderdaad lastig met bepaalde cliënten. Zelf heb ik er ook nog geen passende oplossing voor gevonden, met collega's bespreken vind ik lastig. Ik wil ook niet gezien worden als 'de lastige zwangere'... 
 
 
Ik denk toch dat het belangrijk is dat jullie je grenzen aan geven. Niks lastige zwangere vrouw, je bent zwanger en kwetsbaar. Daar naast geef je al aan onzeker te worden, als er een doelgroep is die dit haar fijn aan voelt is het deze doelgroep wel!
En je wilt geen risico's lopen, jezelf gaat altijd voor. Mijn tip is dan ook probeer zsm met je manager om tafel, mocht dit weer af worden gezegd zou ik toch om tafel met de bedrijfsarts. 
Het is erg lastig, I know, vooral omdat je je al verantwoordelijk voelt omdat er al zoveel onbekende invalkrachten zijn voor de cliënten. Maar pas goed op jezelf daar hebben de cliënten ook het meeste baat bij. 
Succes! 
 
Werk zelf ook in de zorg en dat is inderdaad erg lastig.
De teammanager heeft zelf aan mij gevraagd of het werk niet te gevaarlijk was want dan zou ze me op een andere groep plaatsen.... het is denk ik vooral belangrijk dit snel te bespreken met haar! Sta je alleen op de groep? Zo niet toch je (flex) collega de cliënten laten verzorgen waarbij je een risico zou kunnen lopen, hoe moeilijk ook. Je vergeeft t jezelf niet als het mis gaat!
Zelf vond ik dit de grootste les tijdens mijn zwangerschap..... grenzen aan geven en dus voor mezelf en onze kleine op te komen!
Succes! T gaat je lukken, want er is niks belangrijks dan t leventje in je buik wat geheel van jou afhankelijk is ;-)
 
Zoals eerder aangegeven. Nogmaals verzoek dan om een gesprek met je leidinggevende en lukt dit niet dan een afspraak maken met de bedrijfsarts. 
Ik werk zelf ook in de zorg en daar is niet iedereen altijd begripvol. Een goed advies is om voorafgaande aan het gesprek met je leidinggevende / bedrijfsarts op papier voor jezelf te zetten waar jouw grenzen liggen. Dus je onafhankelijk opstellen ipv afhankelijk. 
Een andere tip is om ook te bespreken wat te doen als een ongewenste situatie voorkomt (dus als enige vaste kracht op de groep) en hoe dit vanuit de organisatie opgelost gaat worden.
Vaak vindt een leidinggevende het fijn als de afspraken met de bedrijfsarts al zijn gemaakt. Dan hoeven ze het niet zelf te bedenken , maar slechts uit te voeren. 
 

Ik heb al aangegeven dat ik sommige clienten niet wil begeleiden ivm het gevaar dat ze op mn buik kunnen slaan. Alleen komen de clienten vaak naar mij toe omdat ik vertrouwd gezicht ben. Ik kan ze niet afwijzen want dat gaat mij zo om mijn hart. 

Kan je niet met jezelf duidelijke afspraken maken om geen tegenstrijdige signalen af te geven? Als je hebt afgesproken dat je sommige clienten niet meer gaat begeleiden, houd je er dan ook aan. Verwijs ze netjes door naar je flexcollega die op dat moment aanwezig is. Geef steeds bij nieuwe collega’s aan dat je bepaalde clienten tijdens je zwangerschap niet begeleidt. 
 
Terug
Bovenaan