werk en zwanger

hallo, meiden,
ik ben 25 jaar en ik hoopdat iemand mij kan helpen, ik ben nog niet zwanger maar we willen het wel graag, nu werk ik op het moment full-time nu vroeg ik me af als ik straks zwanger be en ben bevallen zou ik natuurlijk part-time willen werken, maar stel dat mijn baas dat niet wil, kan hij mij daarom ontslaan of moet hij mij een part-time functie aan bieden??? ik zit hier erg mee, omdta ik straks wel wil blijven werken maar geen full-time, heeft hij gegronde reden om mij dan te ontslaan, ik heb een vast contract, maar hij wil dat assistent bedrijfsleiders (wat ik nu ben) full-time werken kan iemand mij vertellen wat mijn recht is ik weet het echt niet
 
Volgens mij is het als volgt:
In principe als je langer dan 1 jaar in dienst bent, mag je werkgever het niet weigeren als je parttime wilt gaan werken, TENZIJ hij kan aantonen dat het voor jouw functie van belang is dat je fulltime werkt.
Daarnaast heb je na je bevalling wettelijk gezien recht op ouderschapsverlof. Hoeveel dit is weet ik niet precies, maar daarmee kan je in elk geval al een tijd parttime werken. Als blijkt dat dat goed gaat, wordt het voor je baas erg moeilijk om aan te tonen dat jij voor jouw functie fulltime zou moeten werken.

Zet anders je berichtje ff op het prikbord van advocaten.pagina.nl. Daar krijg je altijd heel snel reacties (van advocaten).

Succes!!
 
hallo,

ik ben zelf ook ass. en heb dit voor mijzelf allemaal al uit gezocht op mijn werk (computer). bij mij is het zo dat als ik parttime wil gaan werken dat wel kan, mits er plaats is in mijn filiaal en anders in een ander filiaal, maar niet in de zelfde functie,want als assistent mag je niet minder dan 32 uur werken. maar ontslaan mag hij je zeker niet. groetjes
 
Ik ben jurdisch secretaresse.

In principe mag je baas je deeltijd aanvraag niet weigeren, mits het voor het bedrijf niet op te lossen grote problemen geven. Maar er valt natuurlijk over te twisten wat dat dan is.
In principe kan je baas je om deze reden niet ontslaan. Hij zal jou een andere (vergelijkbare) functie moeten aanbieden.
Feit is dat als hij een reden geeft om het niet toe te staan die jij onzin vindt, dan zal je in beroep moeten gaan. Daar wordt je werksfeer niet beter van.

Kortom, je hebt als werknemer veel rechten, alleen valt dat in de praktijk toch nog wel eens tegen.

Probeer van te voren oplossingen te verzinnen die jij hem kan voorhouden bij een negatieve reactie.

Suc-6!

Groetjes
 
www.szw.nl Klik rechts op het midden op verlofwijzer en daar staat alle info hieromtrent.

Dat ouderschapsverlof komt overigens te vervallen als dit het bedrijfsbelang schaad. Het is dan wel een wettelijke regeling, maar net als met part time werken, mag het belang van het bedrijf niet in het gedrang komen.
 
Terug
Bovenaan