Werk zoeken

Hallo lieve dames,
ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heeft. Ik zit als slachtoffer van de recessie nu net als een half miljoen andere mensen in de ww, Nou is mijn probleem dat ik al een behoorlijke trommel voor me heb hangen die ik niet een twee drie kan verstoppen. Dat maakt solliciteren nogal lastig. Ik weet wel dat ze je niet mogen weigeren omdat je zwanger bent, maar op de stoep fietsen mag ook niet...en dat gebeurt dus ook. Mijn consulent bij het CWI vindt me maar een zeur, en hij doet net alsof je niet geweigerd wordt omdat je zwanger bent, maar gewoon niet capabel. Fijn is dat, je iq zakt dus met het groeien van je buik, want voordat ik zwanger was had ik vaak na een bezoekje of telefoontje al werk. Wie heeft ervaring met zwanger solliciteren ? Hoe heb je het aangepakt? En heb je de baan gekregen? Positieve EN negatieve reacties zijn welkom.
Alvast bedankt!
Grtz Muty
ps: Hoe begin je bij een sollicitatie over kinderopvang?
 
'k Heb er gelukkig geen ervaring mee. Ik zou denk me meer gaan richten op tijdelijke banen en uitzendwerk (maar volgens mij is er op moment idd nog steeds niet veel werk te vinden).

Je kunt beter niet bij de soll. al beginnen over kinderopvang (ik neem aan dat je een bedrijfsplaats bedoelt?). Dat komt wel in het arbeidsvoorwaardengesprek als je aangenomen wordt.
Wel is het natuurlijk slim als je al weet hoe je het straks gaat regelen, zodat de werkgever merkt dat je dat al helemaal uitgedacht hebt (en het klinkt misschien een beetje hard, maar ... kinderopvang is jouw probleem en niet die van je toekomstige werkgever; misschien bedoelde je het ook helemaal niet zo, maar dat haalde ik er een beetje uit).
 
Eh, inderdaad een beetje hard, maar het is lastig om jezelf te nuanceren als het een geschreven bericht is. Dat kinderopvang MIJN probleem is dat snap ik want ik heb al een zoon die sinds ik geen contractverlenging kreeg ook geen plaats meer op het kinderdagverblijf heeft. Het probleem is nu dus dat ik geen uitzendwerk kan doen omdat ik hem moeilijk alleen thuis kan laten en over het algemeen bij uitzendwerk de kinderopvang slecht is geregeld. En als je ook wilt weten waarom mijn contract niet verlengd is (voordat je denkt dat dat ook mijn schuld is) ik heb in november een miskraam gehad en dat moest ik vertellen aan mijn werkgever vanwege de drie dagen dat ik thuis zat (bovendien ben ik van het eerlijke type) en dus wist mijn werkgever van mijn kinderwens hierna is met een hele beroerde smoes (gebrek aan werk in de bejaardenzorg zie je het voor je) mijn contract niet verlengd, terwijl ze in de krant nu weer mensen zoeken.
Niet ieders situatie is even makkelijk, maar ik heb zelf om een reactie gevraagd dus kennelijk is dit wat je dan krijgt.
Sorry voor de toon van deze tegenreactie, maar ik vroeg echt om ERVARINGEN, maar ik ben blij dat het voor jou allemaal wel in kannen en kruiken is.
Muty
 
Beste Muty,
Als eerste alvast veel succes en sterkte hiermee. Ik heb hier gelukkig ook geen ervaring mee, maar ben het niet eens met de vorige schrijfster. Kinderopvang is niet alleen ONS (zwangeren) probleem. Het is een probleem voor de hele maatschappij wat mij betreft. aan de ene kant wil de overheid meer vrouwen in dienst (ook vanwege de vergrijzing), aan de andere kant wordt het door situaties als bij Muty totaal niet gestimuleerd dat vrouwen kunnen doorwerken. Tegenstrijdig, en onterecht voor de individuele vrouwen die hiervan de dupe worden. Dus, Muty: geen tips, wel veel sterkte, en het is niet alleen jouw probleem!
 
Hoi Muty,
Ik kan je haast wel een hand geven, zo lijken onze situaties op elkaar.
Ik had ook een tijdelijk jaarcontract en 1 kind die via het werk van mijn man bij een gastouder was ondergebracht (via gastouderbureau).
Toen mijn werkgever hoorde dat ik 13 weken zwanger was werd ik gefeliciteerd en daarna kreeg ik vrij rap te horen dat mijn contract vanwege die zwangerschap niet verlengd zou worden. Dus daar ging mijn gastouderplek, want om daar zelf de kosten van te dragen, terwijl je er geen gebruik van maakt, is wel een heel erg dure grap.
Ik heb toen WW aangevraagd en gekregen. Wat wel heerlijk is, dat je gewoon 16 weken zwangerschapsverlof krijgt en dan heb je geen sollicitatieplicht en dan krijg je 100% uitbetaald, dus niet de 70% van je WW.
Het nadeel is inderdaad dat je met een buik moet solliciteren zolang je WW krijgt. Ik deed het volgende: Ik stuurde gewoon een brief waarin ik geen melding deed van mijn zwangerschap. Als ik een uitnodiging kreeg voor een gesprek dan gaf ik dat wel vantevoren aan. Het leek mij namelijk een enorme kater om 30 weken zwanger naar zo'n gesprek te gaan en dan direct afgewezen te worden. Mijn tijd verprutst en ook de tijd van degene die het gesprek zou afnemen, plus de reiskosten, en het feit dat je opvang moet regelen voor je kind. Heel realistisch gezien zijn met 7 maanden je kansen op ander werk gewoon verkeken. Pas na de zwangerschap ben ik weer normaal gaan solliciteren. Maar het is een erg vervelende situatie.
Na je verlof kun je weer een verkorte aanvraag doen voor WW en toen kreeg ik op een gegeven moment een gesprek met een vervelende CWI medewerker die mij vroeg of ik opvang voor mijn kinderen had geregeld. Ik heb toen gezegd "ja" want in noodgevallen kun je wel wat regelen met familie, maar het is uiteraard van de gekke. Alsof je een dure opvangplek zelf van een uitkerinkje gaat betalen. Ik dacht het toch maar even niet.
Sterkte in ieder geval!!!!!
 
He Muty,

balen dat het zo beroerd over gekomen is, dat was echt niet mijn bedoeling. Laat staan dat ik je werkloze situatie bekritiseer, want daar weet ik helemaal niets van (tenminste niet nav je eerste berichtje).
Ik bedoelde alleen dat je insteek in het soll.gesprek niet de kinderopvang moet zijn. Dat het maatschappijbreed slecht geregeld is, boeit je toekomstige werkgever wsl helemaal niet, dus dat zal in zo'n gesprek hem/haar wsl helemaal niet aanspreken. En tijdens een soll. moet je jezelf toch verkopen.

Ik snap dat je band met het CWI nu even niet zo geweldig is, maar volgens mij hebben zij wel mogelijkheden voor kinderopvang voor hun clienten. Je zou daar eens kunnen informeren hoe dat zit.

En je hebt gelijk: ik heb geen ervaring als zwangere sollicitant, maar ik heb wel ervaring met het aannemen van sollicitanten en wilde je vanuit die hoek een goedbedoelde tip geven. Nogmaals sorry dat ik je zo hard tegen de haren ingestreken heb.

Ik hoop echt voor je dat je een leuke baan vindt. Er zijn echt wel werkgevers die voorbij de zwangerschap kijken, zeker in de zorg waar het merendeel van het personeel vrouw is. (Heb je ook aan oproep gedacht? Qua inkomen schiet je er eerst niet veel mee op, maar je komt er dan toch een beetje tussen en hebt dan een gunstigere positie als er een vacature komt.)

Nou, ik hoop dat ik je rotgevoel een beetje heb kunnen wegnemen, want het was dus echt goedbedoeld. Ik wens je veel succes met het zoeken naar werk, maar vooral met je zoontje en je zwangerschap. Die 2 ukkies zijn toch het belangrijkste.
P.a.
 
Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb al contact gehad met het CWI en ze zijn heel eerlijk, ik maak weinig kans...
Maar P.A. bedankt dat je je nog even wilde nuanceren (typen komt niet met intonaties en lichaamstaal) en ook bedankt voor al jullie tips!

Heel veel liefs Muty

Ps :p.a. heb jij niet wat voor me, haha?
 
Terug
Bovenaan