werk

A

Anoniem

Guest
hoi dames.. ik moet dit echt even kwijt.

ik word niet goed van mijn voormalige werkgever.
hij haalt me het bloed onder de nagels vandaan!
in augustus was mijn contract afgelopen en het werd niet verlengd, ik moest een vast contract krijgen maar ik had al verteld dat ik zwanger was dus ik kon er naar fluiten.
lullig, maar goed.
ik zat in de ziektewet sinds januari en werkte een paar uur in de week op therapeutische basis. toen ik 5 weken voor mijn contract afgelopen was hoorde dat mijn contract niet verlengd zou worden dacht ik ''ik heb de laatste 3 weken van mijn contract al vakantie, die twee weken ervoor neem ik vrij van mn overuren.''
dit was goed. ik had 65 overuren en werkte 24 uur in de week dus ik zou 48 overuren inleveren. om dit te kunnen doen moest ik me wel beter melden dus dat heb ik direct gedaan. mijn bedrijfsleider zou dan in de computer moeten invoeren dat ik vakantieuren had opgenomen en niet meer dat ik ziek was.
lijkt me vrij simpel toch.
er leek niets aan de hand tot op het moment dat mijn loon van die maand uitbetaald moest worden.
ik kreeg geen loon!!!
ik direct er achter aan bellen naar het hoofdkantoor. en weet je wat het geval was?
ik had geen recht op loon. ik had me beter gemeld en vanaf die dag is er niets meer van mij vernomen. mijn bedrijfsleider had mij niet meer als ''ziek'' ingevoerd, maar ook niet als ''vakantie uren''. het komt er dus op neer dat ik in feite een maand NERGENS ben geweest, ik was weg, van de aardbodem verdwenen, dus ik had geen recht op loon.
ik was erg kwaad en ben meteen naar mijn bedrijfsleider toegestapt en meneer deed erg kortaf en wilde niet meewerken. hij beweerde dat hij mij gewoon netjes in had gevoerd in de computer als dat ik vakantie had opgenomen (die gewoon doorbetaald hoort te worden want daar heb ik recht op na een jar werken) maar toen ik vroeg of ik de urenmap mocht bekijken weigerde hij dat. ik mocht niets zien. hij maakte allerlei andere beloftes, zou het wel oplossen, maar tot op de dag van vandaag heb ik niets weer gehoord, ik heb er zelf iedere week achteraan gebeld maar iedere keer kreeg ik als antwoord ''ben er mee bezig''.
morgen is het precies een maand geleden en ik heb nog niets. heb net zelf weer naar het hoofdkantoor gebeld en daar weten ze helemaal van niets! mijn bedrijfsleider heeft geen contact met ze opgenomen en loopt mij dus voor te liegen.
de vrouw die ik net aan de telefoon had vond het heel erg vervelend en vertelde me dat ze het voor me uit zou zoeken tot op de bodem en belt me morgen terug.
ik hoop maar dat ze dan goed nieuws heeft want ik sta volledig in mijn recht en als ik morgen niet te horen krijg wat ik wil horen ga ik het anders doen en ga ik advies in winnen bij bureau voor rechtshulp.
het is toch belachelijk dat je het geld waar je recht op hebt niet krijgt? kan het goed gebruiken, we hebben net een huis gekocht en beginnen over 2 weken met klussen en een baby krijgen is ook niet iets godkoops als je alles nog aan moet schaffen, en dan nog te bedenken dat we ook nog moeten eten, rekeningen betalen en ga zo maar door. nu veridend mijn vriend heel erg leuk en komen we makkelijk rond van zijn loon maar het gaat gewoon om het principe.

zo dat ben ik even kwijt.
als er iemand is die verstand heeft van dit soort zaken zeg me dan alsjeblieft wat ik moet doen verder want ik ben alleen mar huilerig en zo en op het moment dat ik mezlf moet verdedigen barst ik liever in tranen uit (hormonen???) dan dat ik mn mannetje sta.

liefs antoinette

Ik heb geen verstand van dit soort zaken, maar wilde je wel even een hart onder de riem steken. Wat een lullig gedoe zeg!!

Overigens is wel mijn ervaring met akkefietjes / conflicten / etc. dat het 't beste is om zelf zo rustig mogelijk te blijven, en niet boos te doen (ook al ben je dat wel natuurlijk). Maar ja, dat moet je wel kunnen (mij lukt het niet altijd tenminste).

Succes en sterkte!

MIjn god zeg, mijn mond valt open van verbazing! Wat een rot situatie. En al zo lang geen loon gekregen, tja je man mag dan wel een goed inkomen hebben, maar je hebt gewoon recht op je geld.

Ik weet niet wat je hebt gedaan, maar je hebt je mondeling beter gemeld? Of je heb je dat schriftelijk gedaan en aangegeven dat je je uren opneemt zodat er 3 weken vakantie ontstaan? Als het schriftelijk is gegaan is dat wat makkelijker te bewijzen. Maar goed de melding is binnengekomen en daar hebben ze ook naar gehandeld. Dus als ik jou was zo ik een flinke mail schrijven en aangeven dat je op het einde van de week je salaris op je rekening wilt hebben staan.

bovendien geef je aan de stap om naar een advocaat te gaan voor jou heel laagdrempelig is, verder geef je ze aan dat je vanaf de 4e werkdag tot en met de 8e werkdag dat ze het salaris te laat hebben betaald een boete verschuldigd zijn van 5%, daarna is het per dag 1% met een maximum van een half salaris.

Je datum uit dienst is de datum einde contract en je hebt geen onbetaald verlof opgenomen maar je overuren. Indien de mail geen indruk maakt en je hebt geen rechtsbijstandsverzekering zou ik als ik jou was naar het juridisch loket gaan. Daar kunnen ze je ook verder helpen.

Ik heb een soortelijke situatie aan de hand. Mijn contract werd vanwege mijn zwangerschap ook niet verlengd afgelopen 1 september. ik kreeg mijn salaris niet (had ook mijn vakantieuren opgenomen) na de dreiging met de advocaat en de percentages kreeg ik dezelfde dag mijn salaris. Dat je dat eerst moet doen, ongeloofelijk

lekker sommige werkgevers!

succes meid

liefs
talke

hoi hoi

dank je voor de reacties! fijn om te weten dat ik dus niet de enige ben die het belachelijk vind want mijn bedrijfsleider doet zo raar tegen me en vind dat ik me niet zo druk moet maken (dat zei die ook: ''wind je niet zo op antoinetje, dat is niet goed voor de baby''
waarop ik nog kwader werd en heb gezegd ''weet je wat niet goed is voor mijn baby? als ik een maand niet kan eten doordat ik nu geen geld heb''
sterk overdreven omdat mn vriend wel verdiend hahah maar ik was zoooo boos!
ik weet ook wel dat ik rustig moet blijve en dat lukt me nu ook aardig want als ik boos word help ik mezelf daar niet mee.

talke, dank je voor die tip! ik wist dat je het recht had om een bepaald percentage te vragen voor de dagen dat hij te laat is maar wist niet hoeveel het was.
als ik morgen geen goed bericht krijg stuur ik inderdaad een mail waarin ik hiermee dreig.
en dan maar hopen dat ze dat geld idd gewoon overmaken op mijn rekening!

ik ben benieuwd en ik hou jullie op de hoogte.

liefs antoinette

Hoi dames

Nou ik zit al een hele tijd te wachten op een telefoontje want mevrouw zou tegen half 10 bellen en heb nog niets gehoord (half 2) en.. eigenlijk ben ik niet eens verrast.
Ik heb mn mailtje al klaar en als ik om een uur of 5 nog niets heb gehoord (dan stoppen ze op het hoofdkantoor weer met werken) dan is het 1 druk op de knop en is mn mailtje verzonden.
Pff... ik word er echt niet goed van!

Liefs Antoinet

hoi antoinette,
het gebeurt wel vaker dat je geen vast contract krijgt als je al 8 maanden in de ziektewet zit. wel of niet zwanger doet er dan niet zoveel toe denk ik.

dat neemt niet weg dat je recht hebt op je geld. als ze volhouden dat je niet hebt gemeld dat je verlof opnam heb je nogsteeds recht op je vrije dagen, die moeten dan aan het einde van je contract uitbetaald worden.

dus je raakt je geld zeker niet kwijt

sterkte suzan

Terug
Bovenaan