werkbespreking.....

Tjonge jonge, gisteren op mijn werk geweest voor een "werkbespreking", of te wel, wat ga ik doen als ik terug kom.... Het eerst wat mijn baas zei was dat hij niets wilde horen over poepbroeken, huiltjes en ander kindergeneuzel.....ook vond hij het maar heel vervelend dat ik borstvoeding gaf en dat ik onder werktijd wil kolven. Heb hem uitgelegd dat ik daar recht op had, maar ik moet niet al te veel medewerking verwachten, mag wel in het eethok... gaan zitten, of er een slot op de deur mocht, nee, plak maar een papiertje dat je bezig bent.....

Mijn zwangerschap was al geen feestje op het werk, maar ik dacht met frisse zin weer aan het werk te gaan, maar de toon is alweer gezet.

Hoe staat het met jullie?

Roebertha

Getver, op deze manier heb je natuurlijk helemaal geen zin om weer te beginnen! Ik ken dat, mijn leidinggevende komt ook zo bot en ongeinteresseerd over. Mannen!
Heb je wel wat duidelijkheid gekregen over je taken? En hoe was het om je collega's te zien en te spreken? Sterkte hoor,
Sonja

Hallo Roebertha,

Ik heb even wat info voor je opgezocht en daaruit blijkt dat jouw baas zich netjes aan de wet dient te houden.

Welke rechten heeft een werknemer die borstvoeding geeft?
De wetgeving voorziet in de mogelijkheid om het werk na het bevallingsverlof te combineren met het geven van borstvoeding. Het meest belangrijk hiervoor is artikel 4:8 van de Arbeidstijdenwet. Dit artikel maakt het mogelijk dat een vrouw gedurende de eerste negen maanden na de bevalling het werk mag onderbreken voor kolven of het geven van borstvoeding. Dat mag zo vaak en zo lang als nodig is, maar niet meer dan een kwart van de arbeidstijd.
Om van haar rechten gebruik te kunnen maken, moet de werknemer hebben aangegeven dat zij borstvoeding geeft of van plan is borstvoeding te gaan geven.

Borstvoeding op het werk
Na de geboorte van uw kind moet uw werkgever u in de gelegenheid stellen om uw baby te voeden of om  te kolven tot uw baby negen maanden oud is. Hiervoor moet u zich kunnen terugtrekken in een daarvoor geschikte, afsluitbare ruimte (geen toilet). De tijd die u nodig hebt voor het voeden of kolven  wordt doorbetaald, maar deze tijd mag niet meer dan een kwart van de werktijd in beslag nemen. Moet u uw baby thuis voeden omdat daar op het werk geen gelegenheid voor is, dan wordt de reistijd ook als werktijd gerekend.
Het is verstandig om tijdig afspraken te maken over eventuele borstvoeding.

Verder kun je even googlen op rechten en borstvoeding. Er staat genoeg op het net om jouw baas mee rond zijn oren te meppen. Jij hebt nou eenmaal die rechten en hij de plichten.

Groetjes,

Annemiek

Bah, wat een stomme reactie van je baas! Zo heb je er natuurlijk helemaal geen zin meer in!
Gelukkig werkt mijn baas wel heel goed mee en mag ik Floor gaan voeden onder werktijd. Ook kolven is geen probleem, ik mag in zijn kantoor kolven dat op slot kan! Hij staat voor mijn klas als ik kolf of voed. Ideaal! En zo hoort het ook .
Veel succes!!!!!
Groetjes van Ruth

Wat een eikel zeg die baas van jou, sorry dat ik het zo zeg maar ik kan zo boos worden op dat soort mensen die zo vreselijk egoistisch zijn. Laat je niet in een hoek drukken. Sterkte ermee.
Groetjes, Petra

Inderdaad een eikel, gatver. Ik weet niet hoor, maar volgens mij moet je daar echt een vent voor zijn om zo achterlijk met vrouwen, zwangerschap en babies om te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat hij zelf kinderen heeft, als dat wel zo is heeft hij vast een rare vrouw! Ik zou er meteen geen zin meer in hebben, klootzak. Ik hoop dat je andere collegas wel leuk en aardig zijn.
Ik heb ook van dat gezeur bij mijn opleiding. De begeleider van mijn scriptie is een ongelooflijke boeren lul (sorry dat ik zo scheld in dit berichtje maar de frustraties zitten hoog) als ik over hem begin te praten kan ik wel uren doorgaan en loop ik helemaal rood aan. Dat was inderdaad tijdens mijn zwangerschap al zo.
Hopelijk laat je je er niet teveel door afschikken en ga je wel met plezier aan het werk. En inderdaad, ik kan me voorstellen dat het best moeilijk is om die zaken te eisen wat betreft borstvoeding als je boos zo bot doet, maar je hebt er wel recht op.
Groetjes Bebek

Terug
Bovenaan