Werken als gastouder om thuis te zijn voor je eigen kinderen.

Ik heb een kindje van 14 maanden en zwanger van de tweede.
Ik zou graag thuis willen blijven om zelf voor mijn kinderen te zorgen maar me eigen toch nuttig te maken voor de maatschappij.

Dus ik zat er aan te denken om gastouder te gaan worden met de tijd als de tweede geboren is.
Maar als je werkt via een gastouderbureau ( dan moet je werken als eigen onderneming onder de naam van de gastouderbureau ).
en ben je dus zelfstandige?? maar is dat wel zo gunstig want daar komen ook veel kosten bij voor eigen rekening denk ik dan ziekenfonds verzekering en hoe zit het met als je bijvoorbeeld arbeids ongeschikt raakt heb je dan recht op een uitkering van bijvoorbeeld uwv cadans ofzo?
En verdient het wel voldoenden om je eigen goed te kunnen reden?? want anders zat ik aan 2 uur s avonds te denken in de schoonmaak maar ja daar verdien je ook niet veel mee.
en wij zijn altijd twee inkomens gewend en willen het liefst iets zoeken wat daar een beetje bij in de richting komt want met kinderen werken vind ik te gek.

mijn man werkt gewoon fulltime.

ik hoop dat er mensen zijn die mij kan helpen of die tips voor mijn hebben over waar ik reacht op heb als ik als gastouder zou gaan werken.

groetjes

Hallo Marian,

ik ben zelf geen gastouder en werk nog gewoon buiten de deur, maar heb hier wel over na zitten denken na de bevalling van onze tweede (ben nu zwanger van onze derde). Kijk eens op www.humanitas.nl, kopje onze organisatie en dan doorklikken naar kinderopvang. daaronder vind je hoe je gastouder kunt worden, wat de vergoedingen zijn en kun je een brochure of telefonische info vragen.

Met het nieuwe zorgstelsel is er geen ziekenfondsverzekering meer en maakt het voor je verzekeringssoort dus niet uit of je in loondienst bent, of als zelfstandige werkt. De premie kan gunstiger, of juist ongunstiger zijn. Dat ligt aan je verzekering en aan je situatie. Bellen dus naar ze! Ook kun je een verzekering afsluiten voor als je ziek wordt en/of zwanger zodat je toch recht hebt op een uitkering. De kosten daarvan waren altijd hoog. Daarover kun je altijd informatie opvragen bij de Kamer van Koophandel. Kijk even op www.Kvk.nl.

Inderdaad willen de bureau's graag dat je als zelfstandige werkt, zodat zij geen kosten hebben als je ziek bent, of arbeidsongeschikt raakt. Je kunt uiteraard altijd zelf advertenties plaatsen als gastouder en je niet als zelfstandige registreren.

ik hoop dat je hier wat verder mee kunt doen.

Succes,
Leonie

hallo,
ik heb het ook eens uitgezocht,maar het zet geen zoden aan de dijk.ik denk dat je met een paar avondjes schoonmaken meer verdient,of je moet echt 3/4 hele dagen 4 kinderen in huis nemen.maar dat leek mij niks.wat betreft je rechten en plichten:ziekenfonds is vervallen,tegenwoordig betaal je alles zelf dus daarvoor maakt het niks uit.maar bij ziekte of wat dan ook heb je nergens recht op.ik nu ook niet,als oproepkracht.maar met alles wat ik nu verdien ben ik blij.
groetjes kari

Hoi,

Ik ben dus zo'n gastouder. Als het je puur om het financiele gaat zou ik je aanraden een schoonmaakbaan te zoeken. Want als gastouder verdien je niet veel. En daar moet je ook nog eens belasting over betalen aan het eind van het belastingjaar. Verder ben je via een gastouderbureau niet ziekenfonds verzekerd, en krijg je geen uitkering als je ziek bent. Er schijnt wel een nieuwe vorm van gastouderschap te zijn. Via Humanitas. Maar ik heb begrepen dat je dan al meerdere kinderen moet gaan opvangen, en dan bij de kinderen thuis moet komen. Lijkt me niet handig als je zelf 2 kindjes hebt. Denk er heel goed over na! Ik zit nu op de belastingaanslag over vorig jaar te wachten. Met een beetje pech kan ik weer 30% van het verdiende geld inleveren. En dan is het niet de moeite waard. (financieel gezien dan) Ik werk ook nog in de thuiszorg, dus het gaat mij niet alleen om het geld. Ook omdat ik het gewoon leuk vind. Op dit moment heb ik geen oppaskindjes. Ben 26,5 weken zwanger, en het werd gewoon te zwaar. (had 2 kindjes hier) Na de bevalling komen de meiden ook niet terug. (helaas) De ouders gaan op zoek naar een oppas in hun eigen woonplaats. Is straks ook handiger als  hun oudste naar de basisschool gaat. Dus misschien ga ik wel op zoek naar een nieuw oppaskindje. Dat hangt nu even af van wat de belastingaanslag gaat wezen.

Zoek het dus goed uit voor je het doet!
Groetjes, Kat

Terug
Bovenaan