werken en borstvoeding

Hallo allemaal,
Over drie weken moet ik weer aan het werk. Tot nu toe krijgt mijn dochtertje volledige borstvoeding. Omdat ik een baan heb waarin kolven lastig zal gaan, wil ik graag voor een deel overgaan op flesvoeding: die van 11 uur en 15 uur. Daarna ben ik thuis en kan ik dus zelf voeden, plus de nacht en ochtendvoeidng.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips of adviezen voor mij?
Alvast bedankt voor je reactie
 
Hoe oud is je dochtertje? Want daar hangt het o.a. vanaf hoe makkelijk het zal zijn om borst en fles te combineren. Hoe langer je bv geeft, hoe makkelijker het gaat. Het zal een kwestie van uitproberen zijn. In elk geval kun je je dochtertje gewoon op verzoek voeden op de dagen en momenten dat je thuis bent.

Waar je wel om moet denken, is dat je (in elk geval in het begin) toch zult moeten kolven of voeden omdat je anders last van stuwing zal krijgen.

Ben je op de hoogte van het kolfrecht? Tot je dochtertje 9 maanden is mag je een kwart van je werktijd besteden aan kolven of voeden. Je werkgever is wettelijk verplicht een geschikte ruimte voor het kolven te bieden. Je kan ook naar je dochtertje toe gaan of haar bij je laten brengen. Of je kan bijv. een uur later beginnen en een uur eerder weggaan (als je 8 uur per dag werkt, heb je 2 uur kolfrecht).

Groetjes,
Pauline
 
Hoi Pauline,

Bedankt voor je reactie. Mijn dochter is, als ik weer ga werken, 13 weken. Na wat opstartprobleempjes loopt de bv nu als een tierelier!
Ik ben op de hoogte van het kolfrecht en denk dat ik er ook maar gebruik van ga maken. Toch maar wel kolven dus, in combinatie met iets eerder naar huis gaan.
Ik heb een ambulante baan en daarom dacht ik dat kolven niet handig zou zijn.De borstvoedingsperiode is zo uniek en waardevol, dat ik heb besloten dat mijn werk maar even wacht....
Ik denk dat ik alleen de voeidng van 11 uur 's ochtends door een fles vervang en 1 keer kolf op mijn werk. Mijn dochter krijgt dan bij de oppas om 11 uur flesvoeding en om 3 uur een flesje afgekolfde melk. De volgende voeding geef ik dan gewoon weer zelf thuis.
Jij zegt dat ik op de momenten dat ik thuis ben gewoon kan blijven voeden op verzoek en dus in principe geen fles hoef te geven. Is het niet 'beter'om het schema van werkdagen aan te houden?

Gr.
Charm
 
Hallo Charm,
Ik heb een zoontje van 4 mnd. Toen hij 12 weken was ben ik weer gaan werken. Welliswaar 1 dag in de week en een avond. Hij kreeg op die dagen nutrilon 1 en als ik thuis was kreeg hij gewoon weer b.v. Ik ging in de lunchpauze naar huis en kolfde daar 1 keer. Dat ging eigenlijk wel goed, maar na een paar weken merkte ik dat hij steeds vaker onrustig aan de borst werd. Ik had het idee dat hij van de flesvoeding een voldaner gevoel had dan van de b.v. En dan komt "het zit tussen de oren gevoel" naar boven. Doordat ik dit dacht liep mijn b.v. terug en heb ik het afgebouwd. Op 1-1-2004 (!) heb ik 's morgens mijn laatste voeding gegeven. Dus wil je b.v. blijven geven dan kun je het het langst volhouden door te kolven op de tijden dat je normaal gesproken zou moeten voeden. (mag natuurlijk wel een beetje tijdsverschil in zitten) IK hoop dat je het volhoud want het is een heel byzondere tijd!!!
groetjes van Britt
 
Ik ben het eens met Britt over de tijdstippen van kolven. Ik heb mijn dochters alle 3 bv gegeven, werkte 2,5 dag per week en heb me niet zoveel aangetrokken van vaste tijden of schema's van werkdagen. Bij alle 3 is het eigenlijk probleemloos verlopen, ik kolfde op mijn werk wel een keer 'tussendoor' extra, ook om in de flesjes bv te kunnen geven. Maar dit moet wel mogelijk zijn!Bij mij is het allemaal goed gegaan, de oudste heeft zelfs een jaar op deze manier bv gehad. Ik wens je heel veel succes ,want ondanks alle adviezen is het toch jouw eigen kindje wat bepaalt wat haalbaar (en/of handig) is!
 
Terug
Bovenaan