Werken en borstvoeding

Hallo,

Begin oktober begin ik weer te werken.
Ik heb recht op tijd om te kunnen kolven en die tijd kan ik ook krijgen.
Al zijn de voorzieningen erg slecht... op eigen verdieping slecht functionerende koelkast (andere verdieping ok), geen warm water, ruimte om te kolven is niet op slot.
Ik wil de borstvoeding niet op geven.
Ik weet dat ik moeilijk de tijd kan nemen ook al moet ik het doen daarom wil ik het ongeveer zo gaan doen:
Later gaan beginnen zodat ik de voeding van 7 uur nog thuis kan geven.
De voeding van 11 uur wil ik op fles geven. Het liefst met borstvoeding.
De voeding van 11 uur wil ik niet kolven. Die geef ik op de dagen dat ik vrij ben dus niet meer zelf.
De voeding van 15 uur wil ik kolven en dus op de dagen dat ik niet werk zelf geven.
De voeding van 19 en 23 uur voed ik zelf weer.
Ik kolf op dit moment niet maar wil dus wel beginnen om een voorraad aan te leggen.
onze dochter komt ongeveer om de 3 a 4 uur nu en niet meer 's nachts.
hoe moet ik het gaan aanpakken? Ze is nu   5 weken.
Ik begin een half uur later en kolf alleen om 15 uur op het werk.
Wie kan mij helpen?

Bedankt.
Visjes

Hoi,

Je hebt inderdaad het recht om te voeden of te kolven onder werktijd; dit recht is zelfs wettelijk vastgelegd. Ook op de voorzieningen is deze regelgeving van toepassing. Zo is de werkgever verplicht om een geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar te stellen. Op dat punt voldoet de door jouw werkgever aangeboden ruimte dus al niet aan de voorwaarden. Als de werkgever geen geschikte, afsluitbare ruimte beschikbaar stelt, heb je het recht om onder werktijd naar huis te gaan om te voeden of te kolven. Op de site van het Voedingscentrum kun je meer informatie geven over het recht om te voeden of te kolven onder werktijd: Voedingscentrum-Borstvoeding verdient tijd.
Het is aan te raden om dit ruim van te voren onder de aandacht van je werkgever te brengen. Zo stel je je werkgever in staat om de situatie volgens de wetgeving aan te passen en kom je zelf niet voor (onaangename)  verrassingen te staan.

Je geeft aan, dat je moeilijk de tijd kan nemen voor het kolven. Ik kan me voorstellen dat je je verantwoordelijk voelt voor je werk en dat je je daarom misschien bezwaard voelt om de benodigde tijd te nemen voor het kolven. Toch denk ik dat het goed is om te weten, dat je gedurende de eerste negen maanden na de bevalling het werk mag onderbreken voor kolven of het geven van borstvoeding. Dat mag zo vaak en zo lang als nodig is, je mag daarvoor maximaal een kwart van je arbeidstijd gebruiken. Je kunt jezelf dus echt gewoon de tijd gunnen die je nodig hebt. Je hebt de tijd en ruimte nodig om te ontspannen. Kolven is een gevoelig proces. Als je ontspannen bent, schiet de melk gemakkelijker toe en zul je meer opbrengst hebben. Spanning en stress kunnen een negatieve invloed hebben op de toeschietreflex en dus ook op je kolfopbrengst.

Ik denk dat de meeste moeders inderdaad de dag beginnen door de eerste voeding zelf nog te geven. Het is de mooiste en meest gemakkelijke manier om je borsten goed leeg te krijgen . Uit je voorgenomen schema maak ik op, dat je van plan bent om vanaf dat tijdstip pas om 15.00u weer te kolven. Wettelijk gezien heb je de mogelijkheid om meerdere keren per dag te kolven, dus misschien is dat toch nog een overweging waard? Dan zou je als je wel thuis bent die voedingen ook gewoon live kunnen blijven geven. Mocht je die voeding toch willen overslaan, dan is het belangrijk dat je deze rustig afbouwt. Borstvoeding geven is namelijk een kwestie van vraag en aanbod en je lichaam is eraan gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren. Je lichaam heeft daarom ook weer tijd nodig om te wennen aan de verminderde vraag.

Je dochtertje is nu vijf weken oud, een mooie leeftijd om een begin te maken met kolven en het wennen aan een flesje. Veel moeders zitten 's morgens met de eerste ochtendvoeding vaak ruim in de melk. Je zou dat moment kunnen benutten om te kolven voor een voorraadje? Je kunt dan vlak na het voeden gaan kolven, maar je zou ook kunnen overwegen om tijdens het voeden af te kolven. Dan profiteer je van de toeschietreflex die door je baby is opgewekt. Ook kun je tussen de voedingen door eens gaan afkolven. Kolven is echt iets wat je moet leren, je moet leren om zelf een toeschietreflex op te wekken. Op www.borstvoeding.com kun je goede tips en informatie vinden om het kolven te vergemakkelijken. Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk.

Kun je hiermee uit de voeten? Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen oproepen, reageer dan gerust!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb niet de mogelijkheid om terug naar huis te gaan voor voeden.
Ik rij een uur naar mijn werk toe.
Vandaar dat ik later wil beginnen.
De voeding van 11 uur wil ik afbouwen. (bij de oudste van ons deed ik per week 1 borst afbouwen).
Ik wil dus met een aangelegde voorraad borstvoeding de fles van 11 uur geven.
Ik weet dat ik het recht en de tijd heb.
Ik weet ook zeker dat er geen aangepaste ruimte of een koelkast gaat komen omdat ik wil kolven op het werk.
De tijd die krijg ik wel.
In mijn functie is het behoorlijk druk. Mij kennende ga ik er moeite mee hebben om weg te lopen van de vloer en dan 'rustig' te gaan zitten kolven.
Die rust heb ik dan niet en dan mislukt het.
door dit schema heb ik de tijd om toch rustig te kolven en mijn werk goed te kunnen doen.
Dat geeft mij een rust waardoor het moet lukken om toch de borstvoeding zo lang mogelijk te blijven geven.
Van het weekend ga ik maar eens proberen te kolven.
Ik heb namelijk al een dochtertje rond lopen.
Bedankt voor de tips.

visjes

Terug
Bovenaan