werken en zwanger zijn

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen!

Ik merk dat ik het steeds zwaarder krijg met werken, ik werk in de zorg met wisselende diensten en soms zware handelingen die ik moet verrichten.
Soms moet ik heel vroeg al beginnen en ben dan heel misselijk, ook werk ik tot 12 uur sávonds maar hou dat niet echt vol omdat ik niet meer uit kan slapen en vroeg wakker ben.
Ik moet ook zware handelingen verrichten en veel bukken tillen enz.
Omdat het nog te pril is kan ik het niet met mijn baas en collega's over hebben.
Hoeverre is dit schadelijk voor mijn buikbaby?

Heeft er nog iemand tip voor mij wat ik het beste kan doen?

xxx ssuss

Hallo,
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap!
Je verhaal klinkt met bekend in de oren, het advies wat ik je kan geven is dat je gewoon door moet zetten. De eerste maanden kunnen zeer vermoeiend zijn, daar moet je doorheen!
Misschien zou je aan je baas kunnen vragen of je niet zo veel wisselende diensten kunt krijgen, dan heb je wat regelmaat.
En met tillen en dergelijke moet je gewoon oppassen, geen gekke dingen doen. Maar ik denk dat wanneer je de juiste tilltechnieken gebruikt dat het voorlopig goed moet gaan. Je voelt zelf heel goed aan of iets te zwaar is of niet.
Probbeer te genieten van je zwangerschap en probeer je niet te druk te maken over allerlei zwangerschapskwaaltjes, ze gaan vanzelf ook weer weg!
Veel geluk en succes!

Hoezo is het nog "te pril" om het er met je baas over te hebben? Juist die eerste drie maanden kunnen echt "killing" zijn wat vermoeidheid betreft.

Ik persoonlijk werk met röntgenstraling en daarbij zijn we allemaal als zwangere vrouwen genoodzaakt om vanaf het moment dat je het zelf weet, het al kenbaar te maken aan iedereen, omdat je anders in de (potentieel) schadelijke straling staat.

Bovendien gelden eigenlijk de rechten voor jou als zwangere werknemer pas vanaf het moment dat je baas ook daadwerkelijk van je zwangerschap op de hoogte is. Deze rechten behelsen onder meer, dat je vanaf het moment dat je je zwangerschap hebt gemeld aan je baas tot 6 maanden na de bevalling niet verplicht meer bent om onregelmatig werk te doen, geen nachtdiensten hoeft te doen en geen lichamelijk werk hoeft te verrichten. Ook heb je recht op extra pauzes (bovenop je lunch en koffiepauzes) tot 1/8 van je totale werktijd. Daar waar het mogelijk is, dat collega's zwaar werk van je overnemen, hoort dit voor jou geregeld te worden.

Ik weet hoe zwaar het valt, om dit te bespreken met je baas en collega's, je wilt tenslotte ook geen zeur zijn (en mensen vinden het toch vaak al gek als je al "eisen stelt", terwijl je nog geen buikje hebt), maar als je het niet trekt, dan gaat het gewoon niet. Denk aan jezelf en aan je kindje, ook al is het nog pril. Ik zeg altijd maar: voor de meeste vrouwen geldt, dat de zwangerschap goed verloopt, dus waarom altijd zo benadrukt wordt, dat het nog te pril is om iets te zeggen, begrijp ik niet goed. De kans dat het goed gaat is groter dan de kans dat het fout gaat.
Vraag om begrip voor je situatie.

Succes ermee!

Hallo dames,

Ook ik werk in het zh, wisselende diensten en soms wel 6 dagen achter elkaar.
Ook ik merk dat het me erg zwaar valt, als ik thuis ben kan ik echt bijna niets meer!!

nu heb ik vorige week 1 nachtdienst moeten draaien, nou het was echt vreselijk, stond gewoon echt te shaken op mijn benen en mijn buik protesteerde erg.

Ben nu 8 weken en 3 dagen en heb na die befaamde nachtdienst meteen mijn teamleidster op de hoogte gesteld dat ik geen nachtdiensten meer draai, dat is bij ons heel normaal om dat niet meer te doen.

Gelukkig ben ik niet zo misselijk, wel de hele dag een weeig gevoel en voel me slap.

Heb al een echo gehad en die was prima dus heb het nu ook aan meerdere mensen verteld, de vk kon me bijna garanderen dat het nu niet meer fout gaat, was een zeer vitale baby.

Doe wat je lichaam zegt en vecht er niet tegen, heb je alleen maar jezelf en je wondertje mee te pakken.

liefs,
lollifantje

Ik heb het ook al vroeg met mijn baas besproken. Misschien kun je samen met hem/haar een plannetje maken en eventueel een tijdelijk smoesje voor je collega's bedenken, waarom je werk aangepast wordt.
Lukt dat niet, of wil je dat niet, dan kun je je natuurlijk ook nog altijd ziek melden als het echt niet gaat.
Heel veel succes.
Groetjes V.

Bedankt voor jullie reactie's!

Ik moet nog maar 3 weken werken en dan heb ik lekker vakantie dus dat probeer ik vol te houden, ik heb  de meeste  zware diensten geruild en probeer het in mijn eigen tempo te doen.

Ik twijfel alleen nog of ik het mijn baas voor of na mijn vakantie zal vertellen.

xxx ssuss

waarom zou je het je baas niet vertellen? Ben je ergens bang voor?

Ik heb het mijn bazen verteld zodra ik het wist, ook omdat ik er niet echt bang voor was om het hun te vertellen. Ze reageerden positief en waren bovendien  opgelucht dat er zo'n leuke reden was voor mijn verminderde productiviteit. Ze begonnen zich al zorgen te maken over mij. Vervolgens heben zij zich keurig aan onze afspraak gehouden om het nog een paar weken stil te houden en mijn werk anders in te delen.

succes,
Janneke

Heey Janneke!

Ik kan het mijn baas wel vertellen maar een collega doet het rooster dus als ik de zware diensten weg wil hebben moet ik diegene dan ook op de hoogte moeten stellen en diegene heeft ook bij mijn vorige zwangere collega verlult om het zo maar te zeggen en ik wil best dat mijn collega's het weten maar ik wil nog niet dat mijn clienten ervan af weten en niet iedereen kan z'n mondje dicht houden!
Daarom ben ik nog in twijfel wat ik ga doen..

xxx ssuss

Terug
Bovenaan