Werken in 3e trimester in de zorg met Covid patienten

<p>Goedemorgen allemaal</p><p>Ik ben 30 weken zwanger en werk als verpleegkundige op de Spoedeisende Hulp. Ik kwam er bij toeval achter dat de richtlijnen ten aanzien van het werken met bewezen of Covid verdachte patienten is aangepast sinds 23 /11. Eerder werd gezegd dat zolang je je goed kan beschermen met mondkapjes e.d. dit gewoon prima kon en dat alleen als je werkgever extra afspraken hierover had, je dit kon weigeren. Vanaf 23/11 wordt het afgeraden om vanaf 28 weken zwangerschap te werken met deze patientengroep. https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19 en https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap</p><p>Ik kwam hier bij 28 weken achter en aangezien ik dagelijks met Covid patienten werk (wel met bescherming, maar toch) ben ik direct naar mijn leidinggevende gestapt. Helaas zijn P&O en de bedrijfsarts nog steeds bezig hiermee en regel ik zelf maar soort coordinatie diensten zodat ik in ieder geval niet bij patienten met Covid naar binnen hoef. Al vind ik dat ik nog steeds veel te veel risico loop op de werkvloer, omdat ik ook veel besmette collega's heb. Gisteren kwam er bericht van P&O: zolang ik mezelf kon beschermen, is er geen gevaar voor mij of de baby....</p><p>Ik ben met stomheid geslagen en heel boos en gefrustreerd. Het lijkt me niet dat een ziekenhuis een individueel beleid kan maken die in strijd is met de richtlijnen van het RIVM. Ik heb gelijk de links doorgestuurd naar mijn leidinggevende en die weer aan P&O en vandaag hoop ik weer iets te horen, maar daar heb ik inmiddels weinig vertrouwen in want ik word al 2 weken aan het lijntje gehouden.. </p><p>Ik wil met dit verhaal vooral even mijn frustratie kwijt, maar ben ook heel benieuwd naar ervaringen van andere mensen die in de zorg werken en hoe het voor jullie geregeld is. </p>

Hoi! 

het antwoord is simpel. Je hoeft geen werk te doen wat risico's met zich meebrengt voor jou of je baby. Dat compenseert het UWV zelfs, als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent.
Overigens loopt het vrijwel altijd goed af met zwangerschap en Corona bij mijn weten. Recent nog iemand die 3e trimester dat die ik ken Corona gehad, was na een week er weer bovenop. Dus ik kan me voorstellen dat het ziekenhuis ook in een ingewikkelde positie zit. Met personeelstekorten etc etc. 

ik zou dus proberen door de hormonen niet te boos te zijn, en voor jezelf een keus te maken wat jij in deze situatie het meest belangrijk vindt. Als dat maximale bescherming is, kun je heel rustig uitleggen dat je hun standpunt snapt, maar dat je het toch een te groot risico vind en je daarom deels zwangerschapsgerelateerd ziek meldt. Je werkgever krijgt dat geld terug van het UWV en de BA moet er dan ook met andere ogen naar kijken. Kijk ook maar is op dr we site van het UWV.

Maar probeer de band goed te houden. Uiteindelijk zitten jullie allebei in een spagaat en onder hoge druk en wil je na de zwangerschap en na Corona in goede harmonie met elkaar verder..

succes!

Laat een afspraak bij de bedrijfsarts inplannen, of doe dat zelf. Hij of zij kan je helpen om op een veilige manier aan het werk te blijven zover dat mogelijk is en daarover advies te geven.

Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels de leidinggevende weer gesproken en de officiele uitspraak van het ziekenhuis door P&O is er nog steeds niet. Maar ze waren er wel over uit dat ze me niet kunnen verplichten met deze categorie patienten te werken. 
Ik wil dit ook echt niet meer gedurende mijn zwangerschap. Sowieso voor de veiligheid, ook al is dat misschien miniem met beschermende kleding. Maar ik merk dat ik nu toch wel een beetje benauwd ga worden door de buik en zo'n FFP2 masker icm de beschermende jas, is toch echt wel heel warm en benauwend, vooral als je een slechte patient hebt waar je zo een uur mee bezig bent. Bovendien heb ik nu genoeg collega's gezien die besmet zijn geraakt, ondanks beschermende kleding waarvan sommigen toch ook echt wel een flinke tijd uit de roulatie zijn of zijn geweest. En sja wat weten we nou eigenlijk over de gevolgen op lange termijn van deze ziekte op jou en je ongeboren kind? Het bestaat pas sinds een jaar. Dat de richtlijnen ineens zijn aangepast vind ik op z'n minst verontrustend. 
Ik ga voor de overige diensten nu een combinatie doen van coordinatie, kantoorwerk en omloop en ga geen directe patientenzorg doen. Op zich blij met deze regeling, maar ik blijf het belachelijk vinden dat ik zelf actie heb moeten ondernemen en het getuigt niet echt voor begrip en respect voor je personeel. En dan de mensen van P&O die veilig achter hun bureau al weken doen over het nemen van een ziekenhuisbreed besluit hierover... 

In het ziekenhuis in Alkmaar wordt hier wel aan gehouden en krijgen de collegas vanaf 28 weken ander werk aangeboden zoals protocollen bijwerken enz. Misschien kun je eens contact zoeken met hun?

Hallo ik ben verpleegkundige in de geriatrische revalidatiezorg en ik ben 29 weken zwanger. Bij ons hebben ze de regel dat je vanaf 28 weken niet meer binnen 1,5 meter van de cliënt mag komen. Dus niet meer aan het bed. Ik heb andere werkzaamheden gekregen. Administratieve taken ed.

Fijn dat jij inmiddels andere taken hebt gekregen. Succes met je verdere zwangerschap.

Hey gebruiker 101enz... 
Hier een IC-verpleegkundige. Ik heb tijdens golf 1 44-48 uur in de week op de COVID-cohort IC gewerkt, weet dus wat het inhoud om in beschermende kleding te werken. Ik ben deze zomer zwanger geraakt van een tweeling, mijn leidinggevende heeft direct besloten mij niet meer in te plannen op de COVID afdeling (dit mede door het gebruik van Sevofloraan een gas wat ter sedatie gebruikt wordt, dit kan mogelijk vroeggeboorte veroorzaken). 
Ik werk dus al de gehele zwangerschap op de reguliere afdeling en draag wel continue een FFP2 masker ter voorkoming van besmetting door collega's bezoekers en met name beademde patienten waarvan wij niet weten of ze besmet zijn. 

COVID lijkt tot nu toe geen nadelige gevolgen te hebben voor het ongeboren kind, jouw longinhoud is echter wel een stuk minder in het 3de trimester. Ik zou het risico idd ook niet nemen, goed dat je voor jouw baby en je eigen lijf opgekomen bent. 

Succes met de laatste loodjes het werk is zonder COVID al pittig genoeg ;-)

Goed dat je actie hebt ondernomen, inderdaad heel jammer dat jij zo voor jezelf moet opkomen en er niet vanuit bel erid veter gezorgd wordt voor zorgmedewerkers. Ik heb hier een tij ddje geleden ook een topic over aangemaakt. Ik was ook behoorlijk gefrustreerd over het feit dat ik er zelf achteraan moest, medisch contactberoep en niet goed beschermd, fysiek uberhaupt al zwaar en vanuit landelijke vereniging van mijn beroep alleen een korte reactie gehad op mail dat ik het maar moest uitzoeken met mijn werkgever. Heel fout en frustrerend. Ik heb uiteindelijk dus vrij onbeschermd doorgewerkt tot 32 weken, toen moest ik er door complicaties eerder uit, maar eerlijk gezegd, qua "coronastress" vond ik dat niet erg, had anders natuurlijk graag door willen werken.    Ook straks wat betreft vaccinaties, voor iedereen natuurlijk eigen afweging, maar ik zou er goed overnadenken als je zsanger bent en/of borstvoeding geeft. Wordt maar vanuit gegaan dat je als zorgmedewerker zo n vaccinatie neemt...maar ik vind dat persoonlijk helemaal niet zo vanzelfsprekend in deze situatie met een kindje in je buik.   En dan nog maar te zwijgen over wat ik vandaag op het nieuws zie,  vaccinatiebewijzeb, meer vrijheden of beloningen bij het nemen vd vaccinatie.... ik vind het nogal slechte ideen, je kunt mensen toch niet dwingen/afdwingen,  er zijn legio redenen om het niet te doen.... 

Terug
Bovenaan