Werken in de kinderopvang

<p>Hallo dames!</p><p>Graag kom ik in contact met zwangere dames die werkzaam zijn in de sector kinderopvang. </p><p>Omwille van een voorbeeld als het volgende:</p><p>Ik ben maandag 19 weken zwanger. Vandaag door de VK direct naar het ziekenhuis gestuurd om te prikken, er is vijfde en/of zesde ziekte op ons kdv geconstateerd.. <span style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Risico voor mijn zwangerschap dus</span></p><p>Kindje is vandaag ziek gemeld, mja incubatietijd is 2a3 weken (wat geldt voor de meeste kinderziektes, die ik overigens waarschijnlijk allemaal al wel heb gehad en resistent tegen ben).</p><p>Ook lopen er ongevaccineerde kinderen rond.. risico voor mijn zwangerschap dus.</p><p>Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? Ik hoorde dat je in België in deze sector meteen van de werkvloer wordt gehaald zodra je zwanger bent. En nu vind mijn vriend dus dat ik hierover moet nadenken.. </p><p>groetjes!</p>

Hoi Minty,
Ik snap je bezorgdheid. Ik werk zelf ook in de kinderopvang. Ben pas 6 weken zwanger. Als ik de eerste afspraak bij de VK heb, wil ik gelijk bloed laten prikken op die kinderziektes. Bij ons in het beleid staat dat als je de vijfde ziekte bijvoorbeeld nog niet hebt gehad, je dan vervangend werk moet krijgen tot het voorbij is. Dus daar wordt wel op ingespeeld. Je kan altijd de GGD bellen en om hulp vragen wat je het beste kan doen. Hopelijk heb he de kinderziektes gewoon gehad en kan je met een gerust hart blijven werken. 

Ik werk ook in de kinderopvang. Inmiddels al een tijdje zwanger van ons tweede kindje. Bij de 1e heb ik, toen ik wist dat ik zwanger was, meteen bloed laten prikken om te kijken of ik de 5e ziekte en de waterpokken had doorgemaakt. Dit was gelukkig het geval! Ook bij ons is het beleid dat wanneer de 5e ziekte rondgaat en je als zwangere die ziekte niet hebt doorgemaakt, je vervangende werkzaamheden krijgt.
Ook is er nog het CMV virus, deze kun je meerder malen doormaken, dus hier op laten prikken heeft geen zin. Ik ben vrij nuchter en denk een goeie handhygiëne in acht, het enige is wat je kan doen. Eventueel verschonen met handschoenen aan. Ziektes kun je overal oplopen, niet alleen als je in de kinderopvang werkt (als is de kans dan natuurlijk wel wat groter). Als je ooit nog een tweede kindje krijgt, zal ook je eerste kind een grote bron van virussen zijn ;) En in het geval van CMV is de kans ook nog eens groter dat je dit van je eigen kind krijgt (want besmetting door speeksel en urine), dan van een kind op je werk.

Ik werk ook in de kinderopvang. Ben  nu 23 weken zwanger van mijn tweede kindje. Ik heb me nooit zo druk gemaakt om alles. Heb wel bloed moeten prikken ivm 5e/6e ziekte, meer niet. Iedereen die werkt met kinderen of thuis al meerdere kinderen heeft, heeft te maken met kinderziektes. Hier ontkom je toch niet aan. Als je thuis al 3 kinderen hebt en die hebben toevallig op het moment dat jij zwanger bent een ziekte, moet je toch ook voor ze zorgen?
De baby zit heel veilig in je buik hoor, er gebeurt echt niet gauw iets. Ik heb me dus nooit zo'n zorgen gemaakt, hoop dat jij het ook een beetje los kan laten..

Dankjewel voor jullie reactie!
zelf ben ik niet echt bezorgd. Ik werk al 10 jaar in de opvang, heb alles wel voorbij zien konen en waarschijnlijk ook meegepikt en antistoffen tegen opgebouwd. Waterpokken heb ik gehad en ben nu geprikt om vijfde ziekte te checken. Mocht ik hier nog geen antistoffen voor hebben mag ik voorlopig niet met haar in contact komen. 
Mijn vriend daarintegen (heeft natuurlijk ook iets te zeggen) vind het maar niets. Hij vraagt me of ik het waard vind om het risico te lopen dat er iets misgaat, al is dat risico maar klein. En nu roep ik heel hard dat er niets misgaat.. maar dat weet je nooit.
we letten allemaal zo goed op dat we niets eten waar bacteriën inzitten,listeria of toxoplasmose kan bevatten. Zoeken heel internet af naar wat wel en niet mag, sturen mensen naar buiten die willen roken... maar ondertussen krijg ik (ondanks letten op hygiëne) wel knuffels, speeksel, poep, plas en snotneuzen van kindjes die twee weken later een flink virus of bacterie blijken te hebben gehad. Dat is wat hij ziet.
Hijwerkt in België en daar hebben ze hem verteld dat je als zwangere in de kinderopvang andere taken krijgt of stopt met werken zodra je het aan je werkgever verteld.
DUS ja jullie hebben gelijk, maak je niet te druk, kindjes in huis (maar die heb ik niet) kunnen ook iets onder de leden hebben enzovoort. Maar wat als deze (altijd gelijk krijgende ?) man achteraf moet zeggen:”ik zei het toch”, dat vergeef ik mezelf nooit. 
Pff sorry voor mijn lange verhaal! Het is gewoon dubbel.. wil ik stoppen nu? ECHT NIET.. 

heyy, ik ben van BE en werk ook in een kinderopvang. Vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent dan mag je inderdaad niet meer werken, ook geen aangepast werk. Heeft een reden en inderdaad grotendeels door CMV virus. Dus nu zit ik thuis. En dat heb ik liever dan werken omdat ik toch niet graag een risico pak. Er zijn wel andere jobs waar je zwanger wel moet blijven werken zoals bij sommige rusthuizen (niet alle), maar als je bv een bloeding hebt gehad dan zegt de vk dat je niet mag werken en krijg je een bewijs en ga je in zwangerschapsverlof.

Hoi, 
Ook ik werk al 21 jaar in de kinderopvang en toen ik bloed ging laten prikken voor de NIPT test, is er ook voor van alles geprikt voor de VK. Er kwam uit dat ik de 5e ziekte nog nooit gehad heb, en dat terwijl het echt zo vaak voorbij is gekomen in al die jaren. Ik snap er niks van. 
Maar kreeg wel van de VK te horen dat als er een uitbraak van de 5e ziekte komt op het werk, dat ik idd niet op de werkvloer mag. Ze mogen me dan alleen bv op kantoor dingen laten doen of bv administratie van de groep. 

Groetjes Christa 

Terug
Bovenaan