Werken in de zorg te zwaar, wat arboarts

<p>Hoi meiden, ik zit een beetje in de put ben op dit moment 20+2 weken zwanger, werkzaam als verzorgende ig in de thuiszorg. Nu begin ik best wat moeite te krijgen met bepaalde werkzaamheden en de houdingen erbij. Nu speelt de vermoeidheid ook een grote rol.. ik wil noet overkomen als de zwangere zeur dus wil eigenlijk zolang mogelijk m’n eigen werk doen.. maar merk dat het gewoon erg moeilijk wordt.  zijn er meer meiden in de zorg die hier problemen mee hebben en hoe hebben jullie dit opgelost? Aangepaste werkzaamheden? Zit je al in de ziektewet? En hoe is het geregeld met de arbo arts??  Ik vind het ook moeilijk m’n grenzen aan te geven.. en ben bang dat ik dalijk te hard van stapel loop en dit gevolgen heeft op de kleine..</p><p style="text-align: left;"> </p>
 
Hoi Sabien, Ik werk zelf ook in de zorg en er bestaat geen wet voor maar de arbo raad aan vanaf 20 weken niet meer dan 10 kilo te tillen en vanaf 24 weken niet meer als 5 kilo. Daarnaast moet je op gaan passen met bukken. Je werkgever moet hier rekening mee houden. Ik ben zelf 17 weken zwanger en heb steeds contact met mijn locatie manager hoe het gaat. Ik red het nu nog wel maar merk wel dat t steeds zwaarder wordt. Als het te zwaar wordt voor mij wordt eerst gekeken naar andere taken die nog wel kunnen en als dat niet gaat wordt ik ziek gemeld. Dan krijgt de stichting waar ik werk een vergoeding om vervanging van mijn diensten te regelen. Als ik jou was zou ik overleggen met een leidinggevende, er zijn vast meer collega's die de 34 weken niet redden in de thuis zorg. Succes!
 
Hoi Sabien, 
 
Ook ik ben werkzaam in de zorg, ik werk in een verpleeghuis. Ik heb het bijna 2 jaar geleden ook meegemaakt, ik vond het erg zwaar worden en kreeg last van mijn bekken. Ik was toen ook ruim 20 weken zwanger. Op advies van mijn VK mocht ik echt niet meer aan het bed en moest aangepaste werkzaamheden gaan doen. Ik ben vanaf dat moment deels de ziektewet ingegaan, mijn leidinggevende heeft dit gemeld bij de bedrijfsarts. Verder nooit problemen gehad wat betreft de bedrijfsarts. Ik ben met 34 wk zwangerschap wel verplicht met verlof gegaan. 
Succes! 
 
Terug
Bovenaan