Werken in een verpleeghuis en bang voor corona

<p>Hoi allemaal! <br /><br /></p><p>Zijn er meer van jullie die werken in een verpleeghuis?</p><p>ik ben momenteel 14+3 weken zwanger en werk als activiteitenbegeleidster in een verpleeghuis. <br />De afdeling waar ik werkte (pg) is nu voor de 3e keer in cohort. Ik ben uit angst overgeplaatst naar somatische afdelingen, omdat ik bang ben om besmet te raken met corona. De bewoners zaten veel aan me en het is lastig om afstand te houden. <br /><br />De somatische afdelingen zijn ook in cohort geweest. Nu is het misschien een kwestie van tijd wanneer het weer ‘raak’ is op de afdelingen waar ik nu werk. <br /><br /></p><p>ik werk erg ongemakkelijk en denk vaak ik ben gek dat ik er nog heen ga, mn kindje in mn buik is toch belangrijker. Maar ik wil de bewoners en collega’s niet in de steek laten. <br />Ze zitten allemaal al zo omhoog wat personeel betreft. <br /><br /></p><p>wat zouden jullie mij adviseren? En zijn er misschien meer van jullie die dit ervaren? <br /><br /></p><p>liefs </p>

Er is geen aanwijzing dat corona zwangeren harder treft dan niet zwangeren. Dus wat dat betreft zou ik me niet zo druk maken. Werk zelf in de zorg en ben er relaxed onder.. Aps het gebeurt, dan gebeurt het.

Maar als het je teveel bezig houdt, maak het bespreekbaar met je leidinggevende en/of p&o/HR.. Das het enige wat je kan doen. Wat spreken jullie af over aangepast werk? Wanneer mag je dat gaan doen? 14 weken is nog vroeg lijkt me.

Er zijn wel aanwijzingen dat vanaf 28 weken zwangerschap corona een ernstiger verloop kan hebben (dit ivm dan toch al beperkte long capaciteit door zwangerschap). Ik zou dus je zorgen wel bespreken met een leidinggevende en samen kijken of je je op een andere manier nuttig kan maken op je werk. In principe zou je 1,5 meter afstand moeten mogen houden of beschermende kleding vragen. Als dat geen optie is, snap ik goed dat je jezelf wil beschermen. Het kan mild verlopen, maar je kunt ook gewoon pech hebben dat je wel erg ziek wordt en dan bepaalde medicatie nodig hebt oid dat niet goed is icm zwangerschap. Ik ben tijdens m'n zwangerschap ook voorzichtig geweest en ben daar nog altijd blij om (ook al voelde ik me soms wel een beetje een aansteller in de ogen van sommigen). Gewoon open in gesprek met een manager zou ik je aanraden, in de hoop dat men met je mee wil denken. Succes!

Terug
Bovenaan