Werken in kinderopvang

<p>Hoi,</p><p>Ik begin komend jaar met werken bij een kinderdagverblijf. Met deze nieuwe lockdown ben ik wel een beetje nerveus qua Corona verspreiding. Ik heb begrepen dat baby’s en peuters niet zo makkelijk Corona doorgeven, maar het gebeurt natuurlijk wel. Ik twijfel dan ook heel erg of ik bijvoorbeeld beter weer 1,5 mtr afstand van mijn oma kan nemen. <br /><br /></p><p>Voor anderen die ook op een kinderdagverblijf werken: hoe doen jullie dat? Houden jullie express meer afstand bij familie? Doen jullie elke week jezelf testen? Zijn er veel besmettingen op het werk?</p><p> </p>
 
Ik hou van mijn familie netjes 1.5 meter afstand. Althans, dat probeer ik. Niet van mijn gezin uiteraard.
Verder hoop ik echt dat ouders hun verantwoordelijkheid nemen en kindjes thuis houden bij verhoging/koorts en veel hoesten. Van de kinderen op het werk houdt ik natuurlijk geen afstand en ik ben verder ook niet bang aangelegd. Het hoort bij het werk.

Maar ik ben op dit moment niet zo blij met ouders die hun kindje gewoon brengen terwijl het de dag ervoor koorts had bijv.
Zelftesten doe ik alleen bij lichte klachten.
 
Hey mama,

Hier een cruciale beroepsgroeper, zuster in het verpleeghuis. Ik kan me zeeeer goed voorstellen dat je er als een berg tegenaan kijkt. Ik als ouder breng mijn dochter binnen in de hal, met kapje op. Help der in haar pantoffels en spullen in de zak. Juf haalt der op bij de deur.

Het is weer lekker snottebellen tijd. Ik houdt mijn kind thuis bij koorts. Maar niet bij een lichte kuch en 1 snottebel. Mits het uit de hand loopt. Wel geef ik aan dat ze altijd kunnen bellen als ze het zelf niet vertrouwen.

Ik test mijn kind niet, dat houd in. Als wij ziek zijn blijven we thuis en testen we, mochten wij positief zijn, ga ik ervan uit dat zij het ook is.

Ook op de werkvloer, houd ik me aan de afstand regels met betrekking tot mijn collega's, helaas gaat dit niet op voor de doelgroep waar ik werk. Wel werken we ook met een kapje.

Als jij je gezond en fit voelt, afstand van je collega's hebt, gewoon je aan de regels houd. En oplet dat niet elke snottebel van elk kind in je trui beland. Denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen
 
Ik werk op een kdv, je kan geen afstand houden van de kinderen. Met de info van nu (en uit ervaring uit de praktijk) is het besmettingsgevaar groot, maar of je er zelf heel ziek van wordt is bij ieder verschillend. Als de ene besmetting begint is het net domino! Als ik naar familie of vrienden ga doe ik altijd eerst een zelftest (zelfs bij geen klachten, je kan immers ook besmet zijn, maar geen klachten hebben). Sowieso ben ik niet zuinig op zelftesten aangezien ikzelf 26 weken zwanger ben. Als ik niet zwanger zou zijn, zou ik zelf een stuk minder angstig zijn.
 
Heel herkenbaar.
Ik ben sinds 1 januari weer gestart op het KDV, na jaren BSO gedraait te hebben. Ik had bij de BSO een grotere "angst" besmet te raken omdat aldie klassen continu in quarantaine zaten en veel positieve gevallen hadden.
Ik ben nu zelf 13 weken zwanger. Ik doe regelmatig een zelftest en ben hier zeker niet zuinig in. Naar directe familie gaan we wel. Maar kwetsbare slaan wij toch even over. Op mijn locatie valt het tot nu toe qua besmettingen mee, deze week toevallig 1 of 2. Maar dat waren niet directe collega's. Mijn dochter gaat ook naar de peutergroep en is regelmatig verkouden. Wij laten haar niet testen, maar blijft bij erge klachten zoals hoesten, koorts en niet lekker gewoon thuis en er mag altijd gebeld worden door de peutergroep als het toch niet gaat.
 
Terug
Bovenaan