<p>Hallo,</p><p>Ik zit met een dilemma en weet niet wat handig is. Ik ben nu 19+2 dagen zwanger en wil graag op mn werk doorgeven wat ik na mijn verlof wil hoeveel uur. Ik werk op dit moment 4 dagen 32 uur. Financieel gezien is het handig om na mijn verlof ook weer 4 dagen te gaan werken. Dat vind ik opzich geen probleem maar het is de afstand... 70 km enkele reis en alleen maar autobaan (files vallen nu mee door thuiswerkers maar verwacht dat het weer drukker wordt)en zit er heel erg mee dat ik daarmee zoveel tijd verlies en niet even snel naar huis kan mocht er wat zijn. Mijn vriend werk gelukkig wel dicht bij huis maar zou dat zelf ook graag willen. Ik kan wel ander werk gaan zoeken maar nu solliciteren lijkt mij niet handig en het werk wat ik doe is alleen in ziekenhuizen dus erg beperkt. Dus mijn vraag zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en evt tips? Ouderschapsverlof of nemen is helaas onbetaald</p><p>Lisanne</p>

Logisch dat je dichterbij huis wilt werken als de baby er is. Maar waarom zou je niet kunnen solliciteren als je zwanger bent? Je begin datum is dan alleen nadat je bevallen bent. Ik zou het in ieder geval proberen. Zelf heb ik ook gesolliciteerd tijdens mijn zwangerschap en was bij alle drie mijn sollicitaties aangenomen. Dus dit kan zeker

Eens met hierboven, als je het niet probeert, weet je het niet. En anders, als het kan, zou ik misschien de beslissing uitstellen tot je het zelf mee maakt. Misschien valt het je erg mee, misschien is het teveel. Ligt ook enorm aan hoe je je straks voelt, hoe je kraamtijd verloopt, of je een rustig kindje hebt of een kindje waar je je meer zorgen om maakt etc. Teruggaan in uren kan altijd nog als het je erg tegen staat tzt. Mijn ervaring is dat het zich dan soms ook vanzelf oplost (bijv financieel een meevaller waardoor je toch ouderschapsverlof kan opnemen, toch een andere functie tegen komen, ruime hoeveelheid vakantiedagen/levensfase budget uren opnemen zodat je het eerste half jaar een dag per week minder kan werken etc). Bij m'n eerste werkte ik ook 4 dagen met 2x 1 uur reistijd p dag en eigenlijk ging dat best goed. Werkte 1 dag vanuit huis, dat wel. Maakte ook vaak van het laatste uur werktijd door telefonische afspraken tussen 16.30-17.30 te plannen vanuit de auto. Bij m'n tweede werk ik dichterbij (die kans kwam langs en toen uiteraard gegrepen) en daar ben ik blij om want ik kan haar minder goed loslaten (veel medische zorgen) en had het dit keer niet aan gekund. Het is nog zo onvoorspelbaar nu dat ik goed snap dat je de keus nu nog niet goed kunt maken. Veel geluk met je zwangerschap!

Logisch dat je dichterbij huis wil werken. Is thuiswerken geen optie voor je? Dan zou ik zeker gaan kijken naar werk dichter in de buurt. Ik weet niet hoeveel vraag er is naar mensen in jouw sector, maar proberen valt altijd. In je brief en gesprek kan je zetten dat je per ... beschikbaar bent Ivm verlof. Succes!

Vanaf 1-8 komt er extra gedeeltelijk betaald ouderschapdlsverlof bij wet. Je kan vanaf dan tot je kind 1 jaar is bijv 3 dagen gaan werken en die 4e dag 50% doorbetaald krijgen.

Terug
Bovenaan