werken nuttig????

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

ik zit even met een vraag dat niet zozeer te maken hefet met zwangerschap, maar toch.
Omdat wij nogal klein wonen en de kleine ook een hoop ruimte inneemt zijn wij opzoek naar een koopwoning. Nu is het zo dat ik tot december op school zit (ben student) en ik wel wat bij wil verdienen. Alleen vraag ik me af hoe dat met die ongeveer 1890 euro per jaar zit van de belasting. Ik krijg dit omdat ik zelf nu niet werk en ik wel samenwonend ben. Vervalt dit dan helemaal  of moet ik werken tot dit bedrag voordat ik er iets van in mijn eigen zak kan steken?
Het gaat nu om werk van een paar uurtjes per week (ongeveer 4 a 5), dus niet erg veel, maar zou zonde zijn om te werken als het toch niets opbrengt. Wie weet hoe dit zit?
overigens wil ik volgend jaar wel 2 dagen in de week gaan werken (16 uur) dus daarvoor is mijn vraag hetzelfde.

Groetjes,
Natasja 25 wk,  6 dagen

beetje ingewikkeld verhaal, misschien ligt het aan mij!

maar ik denk als je gaat werken en klaar bent met school dat je dan geen geld meer krijgt van de belasting dienst!

dat je gaat werken na de bevalling is je eigen keus en als je opleiding afgelopen is en je gaat dan niet werken krijg je ook geen geld meer denk ik als je er zelf voor kiest om thuis te gaan zitten!
er bestaat naar mijnidee geen 1 of andere uitkering dat je lekker thuis kan zitten en geld ontvangt, zou eigelijk niet best wezen want dan ging ik na de bevalling ook lekker thuis zitten!
als je een ww uitkering wilt krijg je die alleen al je minimaal 1x in de week solliciteert!

dus ik denk als je geld wilt hebben na de je opleiding dat je dan moet gaan werken!

als ik je verhaal goed begrijp tenminste hoor!

succes verder

Hoi Natasja,

Wel een beetje kort door de bocht van wilma... Ik neem aan dat je belastingaftrek krijgt omdat je je eigen studie betaalt?

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe dat allemaal werkt. Ik studeer ook nog (weer), maar de belastingadviseur van mijn man doet mijn aangifte.  Misschien kun je het opzoeken in een belastingalmanak? Of even de belastingtelefoon bellen? Als je er dan nog niet uitkomt, is het misschien handig om een belastingadviseur te raadplegen (kost wel wat, dus als je iemand kent die dat doet is het handiger!)

Succes met het afronden van je studie!
Hilde

Ja, ik bedoel idd de belastingaftrek. Ik kon even niet op het woord komen. Op dit moment ontvang ik wel studiefinanciering, alleen kom ik straks één jaar tekort.
Ik doe tot december de theorie, hierna ga ik een half jaar voor mijn kindje zorgen om het jaar daarna mijn lio- stage te doen met i.p.v. 4 dagen per week een half jaar, 2 dagen per week een heel jaar. Dit ook omdat ik er met kinderopvang niet uitkom. Ze zeggen namelijk keihard dat als ik niet werk ik dus thuis op  het kind kan passen, terwijl ik  mijn opleiding dan aan het afronden ben. Beetje vreemd maargoed. Ik wil nu dus erbij werken, zodat ik dat straks kan betalen. Mijn moeder past het eerste half jaar op, maar daarna gaan ze bij haar in het bedrijf rommelen en weet ze niet of ze hele of allemaal halve dagen zal werken.
Beetje lang verhaal eigenlijk. Ik dacht dat als ik werk, ik 30% belasting betaal. Maar volgens mijn vriend is dit eerst 100% totdat ik over die belastingaftrek heen ben. Lijkt mij dus vreemd, maargoed...
Anders ga ik het idd even navragen bij de belasting, maar die lichten me ook al eens fout voor, dus tja.... niet zoveel vertrouwen meer in.

Groetjes,
Natasja

hoi natas,

misschien is de volgende link interessant voor je: http://www.belastingdienst.nl/
particulier/aangifte2005
/aangifte2005-50.html#P624_57720

dit is de site van de belastingdienst en dan met name de pagina waarop de algemene heffingskorting vermeld staat. Als jij jaarlijks minder verdient dan € 5.800,00 (dit was het bedrag voor 2005, wat het voor 2006 is moet je zelf maar even opzoeken, zal iets hoger zijn, maar vast niet veel) en je hebt een partner die belasting betaald, waarmee jij gezamelijk de belastingaangifte doet (jullie zijn fiscaal partner) dan behoudt je het recht op deze heffingskorting. Echter ga je meer verdienen dan dat jaarlijkse minimum, tja dan vervalt het recht op deze algemene heffingskorting, daarentegen krijg je dan recht op arbeidskorting, dit is lager, maar alsnog een leuk bedrag. En als jullie een koopwoning vinden heb je nog meer aftrekposten.....
mogelijkheden te over dus.

succes
mama_ilse (morgen 40 weken)

Terug
Bovenaan