Werken

Hoi allemaal,
Ben geloof ik een beetje aan het prusten wat betreft mijn reactie. Nu staat het er straks twee keer geloof ik....
Iedereen bedankt voor jullie reactie, ik hoop dat er nog meer volgen.
Ik merk een lichte voorkeur voor het KDV. Waarom is dit? Waarom geen oppas aan huis? Ben benieuwd naar die afweging. Voor mezelf voel ik ook een voorkeur richting kdv omdat die mensen zijn opgeleid en omdat er meerdere personen rondlopen. Als er een verkeerd iemand tussenzit valt dit sneller op. Van een oppas moet je maar afwachten of die betrouwbaar is. Er is niet iemand bij om het in de gaten te houden. Wat vinden jullie? Ben ik overdreven bezorgd (zelfs al voor mijn kindje er is) of zijn er meer die dit denken. Had overigens nooit gedacht dat ik deze gedachten erbij zou hebben....
Hoop weer van jullie te horen.

Groetjes Hannie

Trouwens ook leuk om te horen dat er iemand stopt met werken. Ik vind namelijk wel dat iedereen vrij is in zijn keuze om wel/niet te gaan werken. Misschien dat ik de thuisblijfmoeders zelfs een beetje benijd, die hoeven hier tenminste niet over na te denken. Maar zoals ik het nu inschat is fulltime thuis zijn het toch niet helemaal voor mij. Maar misschien dat dit verandert als ik mijn baby straks in mijn armen heb.....
 
Hoi Hannie,

Om dezelfde reden als je zelf al aangeeft gaat bij ons ook de voorkeur uit naar een kdv.
Daar werken krachten met een afgeronde opleiding, thuis oppasmoeders moeten een paar dagdelen een cursus volgen.
Gelukkig zijn er ontzettend veel goede en lieve thuis-opppasmoeders, maar wij kozen toch voor de opgeleide krachten.
Daarnaast, wat ik ook al eerder zei, wordt er bij ziekte iemand vervangen, wat je bij een thuisoppas ook weer niet hebt.
(en aangezien wij in het verleden nogal eens teleurgesteld zijn door mijn schoonmoeder die heel vaak de avond van te voren of zelfs op de dag zelf.....ging onze voorkeur duidelijk naar het kdv)

Groetjes Mosy
 
Ik snap heel goed de voorkeur voor een kdv. Zeker omdat je kind daar ook gewoon naar toe kan als er een leidster ziek is. Ze zorgen voor ziekteopvang. Dat is niet zo als de oppasmoeder ziek is. Maar het is een kwestie van voorkeur. Ik ben zelf oppasmoeder voor 1, en binnekort 2 kindjes. Hun moeder koor voor gastouderopvang omdat het kleinschalig is. Daar voelde zij zich prettiger bij. En ik, ik heb een diploma in de kinderopvang. Ik heb alleen nooit een baan erin gevonden. En op deze manier kan ik toch wat met mijn diploma doen. Verder werk ik ook een aantal uren in de zorg. Alleen in de avonden en weekenden. Mijn man is dan thuis om voor onze zoon (en straks de tweede) te zorgen. Verder zou ik kijken naar een gastouderburo (ik werk via een gastouderburo), als ik een oppasmoeder zocht. Daar moeten de dames een bewijs van goed gedrag inleveren. Het is niet zaligmakend, maar je weet zeker dat ze nog nooit met justitie in aanraking geweest zijn. En als het niet klikt zoeken zij een ander. En vaak is vakantieopvang of ziekteopvang  ook mogelijk.
Maar wat je ook kiest, je moet gewoon achter je beslissing staan. Want anders ga jij niet lekker naar je werk. En ga kijken op het kdv van je keuze! Want je hoort in de media ook wel over wantoestanden in kdv's. Jij moet het ook prettig vinden om je kindje daar achter te laten.
Succes met het maken van je keuze!
Groetjes, Kat
 
Ik heb zelf op een KDV stage gelopen en weet daarom hoe het precies allemaal werkt daar. Er zijn goede controles van GGD, soms zelfs een tikkeltje overdreven regels. Hoe het dan ook komt dat er iedere keer waarschuwingen worden gegeven over slechte kdv ´s is mij een raadsel. Maar ik weet zelf goed waar ik op moet letten tijdens een bezoekje aan een kdv.
Omdat het voor ons goedkoper is voor kdv te kiezen, doe ik dat. Nadeel vind ik weer dat je je zieke kind er niet naar toe kan brengen. Een oppas is soms wat flexibeler daarin. Ik kies ook voor een degelijke opleiding, contact met meerdere kinderen en een pedagogisch beleid. Ik heb er gewoon meer vertrouwen in dat alles goed verloopt. Bij een gastouder moet je kind vaak met het andere gezin meedraaien en bij een kdv is alles aangepast op de kinderen en staat je kind centraal. Voor die enkele dag dat wij er gebruik van maken vind ik dat belangrijk. Maar ik kan me voorstellen dat je juist voor het andere kiest, het huiselijke van een gastouder.
 
Hoi,

allereerst allemaal gefeliciteerd met jullie zwangerschap!
Zelf werk ik momenteel 28 uur per week. Ik heb een leuke baan en hoop deze na mijn zwangerschapsverlof weer op te pakken.
Helaas, sta ik alleen voor deze zwangerschap en straks ook voor de opvoeding. De vader van mijn kindje heeft mij laten barsten.
Wanneer ik blijf werken ben ik ook aangewezen op een KDV. Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit, waar kies ik voor, kies ik toch voor een vaste oppas aan huis.
Het is moeilijk om een keus te maken, omdat het om je eigen kindje gaat.

Ik ben inmiddels 8 weken & 2 dagen zwanger.

groetjes, Liesbeth
 
Hallo,

Ik ben nu 16+2 zwanger en werk op het moment 4 dagen. Na het zwangerschaps verlof wil ik 3 dagen gaan werken tenminste als dat financieel haalbaar is. Het is helaas geen optie om op te houden met werken. Zowel mijn moeder als mijn schoonmoeder hebben aangeboden om op te passen die 3 dagen. Ik zit er wel aan te denken om als het kindje meer als een jaar is, het dan 1 dag in de week naar het KDV te doen zodat het leert spelen, delen en omgaan met leeftijdsgenootjes. Ik heb het kindje dan ook al wel aangemeld bij een aantal KDV in de buurt van dezelfde stichting.
 
Terug
Bovenaan