Werkende ouders

Hallo Ouders van Nu,

Ik ben op zoek naar ouders die (full time of veel) werken. Ik zou graag willen weten hoe jullie dingen als sporten, zwemles en het afspreken met andere kinderen regelen.

Op school hing een poster met de stelling: "ieder kind moet kunnen sporten". Dit was een reclame poster gericht op mensen met een laag inkomen die via een of andere regeling financiele steun kunnen krijgen om zo het sporten van de kinderen te kunnen betalen. Dat deed bij mij een belletje rinkelen. Wat als de kosten van het sporten niet het problem zijn, maar de tijden?

Mijn dochtertje wil graag op zwemles en op turnen (en nog 100 andere dingen, maar goed). Mijn grootste obstakel hierin is het feit dat de lessen op doordeweekse dagen voor 17.00 uur gegeven worden. Best logisch, want kinderen zijn dan vrij. Alleen ben ik dat dus niet en een 5 jarig kind kan niet alleen naar sporten. Dus hoe los ik dit op zonder mijn baan op het spel te zetten? Ik zou graag willen horen van andere ouders hoe ze met dit soort zaken omgaan.

De suggestie om part-time te gaan werken is niet de route die ik zoek, die kan ik namelijk zelf ook wel bedenken. Ik zou graag willen geloven dat er in onze maatschappij andere oplossingen zijn voor dit probleem. Immers in een maatschappij waar de kranten regelmatig schrijven dat vrouwen carriere moeten maken en evenveel verdienen als mannen moet er toch een oplossing bestaan die het mogelijk maakt dat ouders full-time werken én kinderen sporten?

ps. ik weet dat sommige mensen hiervoor kunnen terugvallen op hun eigen ouders, aangezien mijn ouders niet meer leven en mijn schoonouders erg ver weg wonen heb ik deze optie niet.

Alvast bedankt voor jullie suggesties.

Met vriendelijke groeten,

Sandra
 
Hoi Sandra, goede vraag. Misschien hoef je niet parttime te werken, maar is 1 of 2 uurtjes per week minder per week de oplossing. Op de dag dat je kind gaat sporten. Lijkt me niet dat het je carriere in de weg staat. Of misschien kan een andere ouder van de school je kind meenemen naar sporten en haal je je kind later op. Zo deden mijn ouders het vroeger ook als ik naar dansles ging!
 
Het meerijden met andere kinderen/ouders kan een oplossing zijn inderdaad. Of sporten die op zaterdag plaatsvinden. Er zijn scholen die zelf, na schooltijd tegen een kleine vergoeding, regelen dat de kinderen kennis kunnen maken met verschillende sporten. Misschien is dit een idee voor op school bij je dochter? Aandragen kan iig geen kwaad. Er zijn altijd ouders die dit soort dingen leuk vinden om te doen en er tijd voor hebben. 
 
Onze bso brengt mijn oudste met een busje naar de voetbal en ik haal hem zelf op om 18.30 bij de voetbal.
de jongste zit op zwemles maar dan wel in het weekend ook gaat ze naar turnen. Ik heb de mogelijkheid een aantal uurtjes in de week thuis te werken. Of ik dat nou overdag doe of in de avond maakt dan niet uit.
ik merk naarmate ze ouder worden ons vangnet ook groter wordt. Ze kunnen meerijden met vriendjes die ook gaan sporten.
en wat betreft spelen ja dat is lastig op mijn pt dag kan dat en als ik thuiswerk maar gaan ze naar de bso gaat dat helaas niet.
 
 
Terug
Bovenaan