werkgever op de hoogte stellen?

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik hebben besloten om te proberen zwanger te raken, maar met voorwaarde dat ik zeker 3 dagen kan blijven werken. Nu heeft een collega van me dit ook geprobeerd en haar verzoek werd afgewezen ivm personeelsbezetting. Maar als ik zwanger raak, zijn we met z'n tweeen en is het een ander verhaal.
De enige manier om meer zekerheid te krijgen is naar mijn baas te gaan om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor mij in de toekomst, maar is dat wel verstandig als er nog niets aan de hand is? Wat zouden jullie doen?
Alvast bedankt voor de reacties!
groeten Puck
 
Volgens mij mag je werkgever een verzoek niet zomaar weigeren. Wel kan hij eisen dat je een andere functie binnen het bedrijf krijgt. Je kunt hierover meer vinden op http://verlofwijzer.szw.nl/index.cfm

Succes,

Groeten, Vanessa
 
ik zou zeker pas dit aan de kaak stellen als je echt zwanger bent, want je weet toch niet hoe lang het nog gaat duren.
Ik heb ook gevochten tijdens mijn eerste zwangerschap, echter het mocht niet baten en ik kon niet voor 3 dagen terugkomen op dezelfde functie (commercieel), dus ik heb projecten gedaan dat ik terug kwam. Nadat ik van mijn 2de was bevallen en er problemen waren bij de baas kon ik opeens eerst gaan ondersteunen en inmiddels zit ik nu alweer 2 jaar op mijn oude functie in deeltijd baan, het is nu 6 jaar verder. Wat ik bedoel te zeggen is dat de tijd je mee zit en er nog van alles kan veranderen.
Je collega zal de weg voor jou vrij kunnen maken, net als wat ik heb gedaan voor mijn collegae.
Ik was eerste uitzondering op de regel, maar nu is het een gewone regel geworden.
Succes,
Adren
 
Als jij na de bevalling minder wil gaan werken, mag de werkgever dit alleen weigeren als hij/zij kan aantonen dat het voor jouw functie noodzakelijk is om meer te werken. Hoe ze dit dan precies moeten aantonen is me niet duidelijk.

Als ik jou was zou ik er nu zeker nog niet over beginnen. Wie weet hoe lang het duurt voordat je zwanger bent en misschien is de situatie tegen die tijd wel veranderd.

Veel succes!
 
Ik zou het ook zeker niet doen.
Misschien ben je in het ergste geval 2 jaar bezig om zwanger te raken.
En wie weet hoe de situatie is als je uiteindelijk zwanger bent. Misschien heb je dan wel een andere baan oid
 
Bedankt voor alle reacties.
Heb zelf ook besloten maar even te wachten met vertellen, want wat schiet ik er nu mee op? Ik kan nog geen datum noemen waarop mijn parttime functie in zou moeten gaan, dus kan mijn baas me niets garanderen.
De onzekerheid van hoe het verder moet als het niet geregeld kan worden blijft alleen wel dwars zitten..
Maar ja, ook daar zal wel weer een oplossing voor komen dus we gan er gewoon voor!
Groeten Puck
 
Terug
Bovenaan