Werkloos? rechts op zwangerschapsuitkering of wat dan ook?

A

Anoniem

Guest
Ik heb al een tijd geen werk meer,   en ontvang alleen heffingskorting iedere maand.
Recht op WW heb ik niet, en mijn partner verdiend te veel, dus heb geen recht op een ander soort uitkering.

Nu heb ik ergens eens gehoord dat een ieder recht heeft op ZwangerschapsUitkering, ook als je geen werk hebt.
Lijkt mij zelf niet echt voor de handliggend eigenlijk, dus :
Weet iemand meer hierover, hoe dit precies zit?

Ik zit sinds januari in de ww tot september (tis tegenwoordig iets van 9 maanden of zo?
En ik krijg nu WAZO uitkering, dat is een zogenaamde zwangerschapsuitkering. Deze gaat 4 of 6 weken voor de uitgerekende datum in en na de bevalling nog 12 weken.
Ik weet niet of jij dit ook aan kunt vragen, maar ik zou even op werk.nl kijken en zoeken. Het wordt trouwens door UWV ziektewet geregeld en uitbetaald.
0900-9294 is hun telnummer.

Succes,

groetjes Mariska

Mijn contract is 22 uur teruggevallen, dus ik heb voor die uren wel recht op ww,  maar 4 weken voor de uitgerekende datum vervalt dit en wordt dit omgezet in een zwangerschapsuitkering, en na de bevalling wordt het een bevallingsuitkering.
Het CWI kan je daar veel meer over vertellen.
succes
xxx Annette

Helaas ontvang ik vanaf deze maand ww. Aangezien ik de 4 uit 5 regel net niet haal i.v.m. studie heb ik maar recht op 3 maanden ww. Dit betekent de maanden mei, juni, en juli. In augustus kan ik zwangerschapsverlof aanvragen, maar daar heb ik dus geen recht op omdat dit niet in mijn ww periode valt. Dit heb ik vanochtend te horen gekregen bij het CWI.

Valt het wel in mijn ww periode dan kan ik daar wél aanspraak op maken. Aangezien jij geen recht heb op ww kan je volgens mij ook geen aanspraak maken op zwangerschapsverlof via het uwv.

Zelf ben ik nu hard opzoek naar werk voor de komende maanden, dan kan ik mijn ww uitstellen en tóch aanspraak maken op zwangerschapsverlof via het uwv.

Pffff...tis net een doolfhof al die regels.

Succes,

Aline

Terug
Bovenaan