Werknemer failliet - net zwanger en de gevolgen

<p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Hallo, </p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik zit in een lastige situatie; was net zwanger en ben toen mijn baan kwijtgeraakt omdat het bedrijf waarbij ik werkte failliet ging.</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik heb volop gesolliciteerd de afgelopen periode maar zonder succes (elke keer eerlijk vermeld dat ik zwanger ben). </p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik had maar 3 maanden recht op ww omdat ik de jaren hiervoor in het buitenland heb gewoont en gewerkt (ben wel Nederlandse overigens), en je dan dus niks opbouwt.</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Mijn WW loopt deze maand af. Wanneer deze afloopt (30 aug) zit ik niet dicht genoeg bij mijn uitrekendatum (17 nov - ik ben nu 25 weken zwanger) om in aanmerking te komen voor een WAZO uitkering.</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ze hebben me doorgestuurd naar de gemeente om te kijken of ik bijstand kan krijgen. </p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik ben gewoon samen met de vader van mijn kindje (samenwonend); hij is ZZP’er. Dit wil zeggen dat hij zo maanden lang niks verdient, en dan in een keer €3.000 kan verdienen. Het ligt er allemaal een beetje aan of zijn diensten gebruikt worden en wanneer. Daarbij komt nog kijken dat je als ZZP’er pas weet wat je verdient hebt dat jaar, als je aan het eind een hele hoop in moet leveren aan belasting. Zo kunnen we dus maanden aan een stuk zonder inkomsten komen te zitten.</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik ben nu bezig met de gemeente, maar ik gok dat ze zeggen dat mijn partner teveel verdient en we nergens voor in aanmerking komen, niet kijkend naar de verschillende factoren die ik hierboven genoemd heb.</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen? Het liefst wil ik gewoon werken - laten we dat voorop stellen - maar ervanuit gaant dat dit niet gaat lukken voor mijn uitrekendatum, wat er dik in zit.. ik schiet een beetje in de stress nu.. </p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of verstand van heeft!</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Groetjes,</p><p style="caret-color: #000000; color: #000000; font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 14px;">Rachelle :)</p>
 
Hoi Rachelle,
Wat 'verschrikkelijk' voor jullie, vooral nu jullie een kleintje krijgen.
Dan kun je deze stress echt niet gebruiken.

Weet niet hoe oud je bent maar heb je het al eens bij een supermarkt geprobeerd, achter de kassa? Zal waarschijnlijk niet zijn wat je echt leuk vindt om te doen maar als tijdelijke oplossing is dit misschien wel mogelijk. Zij krijgen immers ook gewoon betaald als jij straks met verlof gaat.

Verder geen ervaring maar misschien kunnen alle kleine beetjes waar mensen mee komen helpen.
Heel veel succes.
 
Hoi Niempje,
Bedankt voor je reactie. :)
Ja het is verre van ideaal.. ook omdat het best een geval apart is qua omstandigheden en ze niet voor alles een oplossing hebben of persé per situatie kijken - maar er vaste richtlijnen zijn waar ze zich aan houden.
Ik ben 25, dus (wat hen betreft) al wat aan de oude kant voor winkelwerk. Ben het wel blijven proberen hoor, maar toen ik een jaartje of 23 was vonden ze me al te oud - en daar komt nu nog een zwangerschap bij kijken.. dus ik word elke keer afgewezen. ??‍♀️
Uiteraard zullen ze nooit zeggen dat dit de redenen van afwijzing zijn.
Groetjes,
Rachelle :)
 
 
Tip
1 zeg nooit dat je zwanger ondanks ze daar niet mogen afwijzen en zeggen iets anders is dat 9 van 10 keer wel de reden.
 
2 jullie verdienen te veel want ik wilde ook uitkering vrage  en me man zit net boven het minimale inkomen voor 2 pers 
Ik zou gaan solicyeren en niet zeggen dat je zwanger ben te sloten hoef dat pas bij 30 weken
 
Probeer het eens bij een cafetaria of pizzeria, niet het meest ideale werk maar die zijn vaak mensen nodig! Of bel de campings in de buurt op of je daar aan de slag kunt. Dan kun je na je zwangerschap gericht gaan solliciteren :). Heel veel succes!
 
Hoi gebruiker10132837,
Ik heb juist overal het advies gekregen wel eerlijk te zijn over de zwangerschap, omdat je anders al op een slechte footing begint. ??‍♀️
Ze komen er anders later achter dat ik dit al wist en niet vermeld heb.. dat is niet echt een fijn begin..
Een ww uitkering heb in gewoon gekregen, die loopt alleen af eind deze maand en moet weten wat mijn opties zijn als ik geen werk vind voordat mijn kindje geboren wordt. 
Mijn parner verdient soms maanden lang niks als ZZP’er en dan kan ie zomaar in 1 klap 3.000€ oid verdienen (van deze inkomsten wordt overigens nog veel belasting afgehaald eind van t belastingjaar), dat is waar het ingewikkeld wordt.
Alsnog bedankt voor je tips :) 
 
Hoi Sammy,
Thanks, ik blijf ook zeker overal proberen! Gewoon zo frustrerend dat er geen backup is voor als het me niet lukt voor die tijd.. krijg er zwaar de zenuwe van dat er geen vangnet is. 
Heb ook al tips ontvangen van mensen om te liegen over mn situatie (qua relatie enzo) tegen het uwv, maar dat zit niet in mij...
Groetjes :)
 
Terug
Bovenaan