Werkzaam in de zorg RIVM regeling 28 weken

Hoi,

Ik ben zwanger van de 2e en begreep van mijn verloskundige dat er sinds eind april een regeling is voor mensen in de zorg.

Zelf ben ik werkzaam in de zorg (fysiotherapeut) en begreep dat er vanaf 28 weken vanuit het RIVM een regelgeving/richtlijn is dat je dan aangepaste werkzaamheden moet doen of met vervroegd verlof indien dit geen optie is. Waarbij wel de 1,5 meter afstand gewaarborgd kan worden.
Hoe staan jullie hier in? Ik zelf zou dit opzich heel fijn vinden ook ivm dat ik merk dat het werk fysiek ook een stuk zwaarder uitvalt dan bij de 1e, en nu al met regelmaat harde buiken heb. Maar wil ook zeker niet als een profiteur voorkomen/overkomen. Ben bang dat door dit aan te geven de verstandhouding met mijn werkgever wel onder druk komt te staan..

Wat nu te doen. Hoe staan jullie er zelf in?
 
Hierbij de linken naar de websites van het RIVM:https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/zwangerschap

https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19
 
Hoi, ik werk ook in de zorg (gehandicapten zorg) ik heb echter wel aangepast werk vanwege deze maatregel. Mijn Bedrijfsarts was al vroeg bij mijn zwangerschap betrokken. Die gaf aan dat ik vanaf 28 weken van de groep af moet of mijn cliënten moeten als ik kom werken steeds bewijzen dat ze geen corona hebben (vond ik vrij dramatisch) hij gaf aan dat dit richtlijnen zijn die ons bedrijf deed handhaven omdat wij zwangeren een lager immuunsysteem hebben en de kans dus groot is dat wij heel ziek zouden worden. We kunnen vanaf 28 weken niet meer beademd worden en dan zou mijn kind dus eerder gehaald moeten worden. Mijn bedrijf wil dat risico absoluut niet lopen. Vandaar dat ik kantoor werkzaamheden doe. Liefst vanuit huis. Hier kan jij je op beroepen. Is namelijk vanuit het RIVM wel vast gelegd dat jij om aangepast werk mag vragen. Succes
 
https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19#:~:text=Zorgmedewerkers%20intramuraal,-Met%20intramuraal%20wordt&text=Vanaf%20de%20termijn%20van%2028,wanneer%20besmetting%20op%20zou%20treden.

Even door scrollen naar stuk zorg medewerkers intramuraal.
 
Enige nadeel het is het ADVIES van het RIVM, dus je werkgever mag anders beslissen. Ik kan/ mag bijvoorbeeld geen andere werkzaamheden verrichten.

Gelukkig ivm mijn vakantie gaat het maar om 3 weken vanaf de 28 weken tot mijn verlof
 
Bedankt voor de reacties. Ja klopt in bepaalde sectoren staat echt vast dat er aangepast werk aangeboden moet worden. In de kinderopvang ook bijvoorbeeld. In de fysiotherapie alleen niet zo strikt.

Het is sinds april dit jaar wel meer een 'dwingend' advies volgens mijn verloskundige.
Ook vandaag weer in het nieuws meer zwangeren met besmetting opgenomen etc..
Blijf het lastig vinden. Voelt zo dubbel om met 28 weken eruit te gaan met aangepast werk. Want mijn werkzaamheden met afstand gaat niet lukken..
 
Ik ben ook werkzaam als fysiotherapeut en heb vanaf 28 weken zwangerschap wel aangepast werk uitgevoerd. In die periode behandelde ik onze patiënten die in de fitnesszaal een behandeling nodig hadden zodat ik op afstand kon blijven. Dit was in de winterperiode en de besmettingen liepen toen bij ons in de buurt hard op. Ook was toen nog het advies om je als zwangere nog niet te laten vaccineren, dit kwam pas later.
Ik vond het ook heel moeilijk om deze keuze te maken. Je wilt toch graag 'gewoon' blijven werken. Ik heb het overlegd met mijn verloskundige en zij kwam toen met een goed advies; je zou het kunnen zien als kiezen voor jullie ongeboren kindje. In jouw buik ben jij de enige die voor jullie kindje kan zorgen/beschermen. Toen werd de keuze voor mij een stuk makkelijker. Heel veel succes
 
Terug
Bovenaan