Weten jullie hoe ver het geheugen van een peuter terug gaat?

Dag mama's, ik vroeg me laatst af, hoe ver het geheugen van een kind van bijna 2 terug gaat. Als ik hem ophaal van het KDV dan vraag ik hem wat hij heeft gedaan, en wie er waren enz. En dat kan hij me dan prima vertellen. Nou is het ritme op het KDV ook elke dag hetzelfde natuurlijk, dus het kan ook zijn dat hij het gewoon weet. Of zou hij echt al weten dat dat VANDAAG was? Ik weet dat die peutertjes nog geen verschil kennen tussen vandaag en morgen. Maar weten ze aan het einde van de dag nog wat je die dag hebt gedaan? Hoe ver kunnen ze terug, weet iemand dat?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groeten van Simone
 
Beste Simone !
Hoever het geheugen van een peuter terug gaat weet ik niet, maar onze dochter kan zich dingen herinneren van de vorrige dag.
Als ik dan bv vraag:"waar zijn wij gisteren geweest", dan weet ze dat precies te vertellen en ook wat ze daar gedaan heeft. Zij is eind maart 2 geworden.
Dus kan me voorstellen dat jou zoontje wel kan vertellen wat hij die dag beleefd heeft.
Groeten van Miena !
 
Hoi Simone.

Mijn zoontje is net drie jaar geworden en wet zich vaak in mijn ogen belachtelijk veel te herinneren maar is daarin ook erg sellectief. Wanneer ik hem van de psz ophaal en vraag wat hij gedaan heeft antwoord hij altijd liedjes zingen enn verder niets. Daarintegen weet hij nog wel dat we vorig jaar naar de dierentuin en hellendoorn zijn geweest en kan hij zo navertellen wat we daan gedaan hebben.
 
Hoi Simone,
Ook onze zoon van twee heeft een heel goed geheugen. We zijn laatst met hem voor het eerst bij Mac Donalds geweest. 5 dagen later reed ik daar weer langs en toen zei hij: Kijk mama, Mac!
Hij weet nu nog te vertellen dat hij toen een ballon heeft gehad.
Enkele weken geleden was hij ziek en moest hij spugen. Nu nog heeft hij het erover. Het maakt toch veel indruk denk ik.
Gr. Jj
 
Hoi,
Ik sta soms echt versteld wat onze zoon van 3 jaar allemaal kan herinneren.
Soms verteld hij me dat hij zijn knuffel-orka van papa heeft gekregen toen hij met die en die bij de vissen en de zee was geweest (dit was in aug 2005).
Of hij verteld opeens wat hij gedaan had toen we maanden geleden bij iemand op bezoek waren.
En zo zijn er meerdere dingen die hij gewoon weet van maanden terug.
Groetjes Chantal

 
Bedankt voor jullie reacties! Ik merk zelf ook dat onze zoon veel meer weet dan ik denk. Als we naar het KDV rijden bijv. weet hij aan de route al dat hij 'bij de kindjes gaat spelen'. En hij weet nog dat we de auto niet in konden omdat we geen sleutel hadden. Het lijkt wel alsof met het toenemen van de woordenschat ze ook ineens kunnen vertellen wat ze allemaal weten!
 
Terug
Bovenaan